Nu este.
Nici amvonul nu este, nici templul ce-l acoperă.
Dar să scriem azi despre acatist.
Nu știți ce-i ăla?
Nici eu n-am știut.
Dar m-am documentat:
” In accepția religiei ortodoxe, acatistul este o rugaminte adresata lui Dumnezeu pe o bucata de hartie. Acatistul trebuie inmanat preotului, impreuna cu o lumanare aprinsa si o suma de bani. In general se dau de la 1 leu pana la 10 lei, in functie de posibilitatile financiare ale fiecaruia. In curtea Bisericii Sf. Antonie stau, mai mereu, cateva femei batrane, care isi ofera serviciile in scrierea acatistului in schimbul unei sume modice. Acestea cunosc la perfectie procedurile si sunt de folos celor care vin pentru prima oara. Dupa ce preotul aduna primele 10 acatiste, acesta incepe sa le citeasca in biserica. ”
citesc pe un site ortodox.
Așa mi se lămurește și mie uzanța tot mai largă a ”bilețelelor” la amvon.
Vechiul acatist în altă haină.
Vi se pare ceva anormal aici?
Era o cântare: ”nu păstoru-nvățătorul ci doar eu Doamne, eu trebuie să mă rog!”
Este voia lui Dumnezeu ca dacă cineva are o rugăciune să se roage el, nu pastorul pentru el.
Sau s-o rostească el, nu s-o scrie ca s-o citească altul.
Clericalismul, acest tot mai la modă mers cu spatele înlocuiește simplitatea în Cristos cu hainele cârpite ale vechiului Adam.
Fostul ortodox sau catolic obișnuit și cu popi și cu acatiste va considera ceva normal ca toți să aibă acatiste.
Bilețelele la amvon nu sunt altceva decât acatiste pocăite.
Oameni buni, dacă cineva are o ”cauză” de ce nu se poate ruga el pentru ea, iar ceilalți să zică amin?
Nimic nu-i împiedică însă pe noii popi să modernizeze vechile acatiste.
Că doar de aia-s plătiți!
Am bucurie să mai dărâm câte ceva din lucrările celui rău.
Popa nu are dreptul sa ierte si pacatele ? Conform versetului biblic ” Cui le veti ierta pacatele vor fi iertate, iar cui le veti tine vor fi tinute „?
Conteaza ca mai trebuie si platit pentru aceasta ?
Este drept ca ” mare putere are rugaciunea celui neprihanit”, dar probabil ca rugaciunea are mai mare putere daca este facuta pe bani ( despre neprihanirea clericilor prefer sa nu discut)!
A te ruga pentru altii, nu cred ca este un rau in sine . Rau este atunci cand ceri Babilonului sa se roage pentru tine.
ApreciazăApreciază
Vechiul acatist în altă haină….pe cel vechi l-am cunoscut pe cand eram ortodoxa….dar „acatistul” evanghelic este tot din aceasi sursa dar fara bani…sau?
ApreciazăApreciază
Nu cred că acatistul pocăit(bilețelul la amvon) e cu bani, dar eu nu știu ce este în mintea fostului ortodox pentru că n-am fost ortodox niciodată.
Am fost însă baptist și știu ce este în mintea unui fost baptist.
Obiceiuri practicate mult timp devin deprinderi, deprinderi înconjurate de gânduri corespunzătoare.
Scăparea de aceste gânduri, de automatisme ale firii este tot o lucrare a crucii lui Cristos.
Vechile năravuri sunt componente ale omului vechi religios a cărui lucrare nu este spre Slava lui Dumnezeu.
Omul va trimite acatiste sau va merge de 3 ori pe saptamana la biserica sau va plati zeciuială nu dintr-o analiză cumpătată a Cuvântului ci dintr-o imitare devenită ritm și cadență.
Aceste automatisme sunt la fel de ”pom rău” ca și plătirea neprihănirii cu bani.
Mulțumesc pentru atenție și observații!
Mărit să fie Domnul!
ApreciazăApreciază
[…] este că ”păcătosul” să-și scrie păcatele cu pixulpe o hârtie dată de nenea popa, să prindă apoi hârtia cu o pioneză primită tot de la nenea popa (sau de […]
ApreciazăApreciază