Unsul Domnului

Încă un exemplu de lipsă de traducere.
Cuvântul Hristos nu înseamnă nimic în limba română.
Și ca și cum aproape nici un român nu știe ce înseamnă numele comune (Radu, Nicolae, Vasile, etc.) și nici din ce limbă provin (adesea nici măcar cei ce le poartă nu știu ce înseamnă numele lor) tot așa, cuvântul Hristos, pare pentru mulți un nume și nimeni nu e interesat de ce înseamnă, nimeni nu știe ce înseamnă….și nu întreabă.
Este doar un sunet.
Dar, dacă nu cunosc înţelesul sunetului, voi fi un străin pentru cel ce vorbeşte, şi cel ce vorbeşte va fi un străin pentru mine.” 1 Corinteni 14:11
Dacă nu știu ce înseamnă Hristos, sunt un străin de El, deageaba-L chem, eu chem un sunet, nu pe cel chemat.
Ungerea sau INVESTIREA în slujbă, în serviciu este un procedeu des întâlnit în Vechiul Testament și întrucât faptele din Vechiul Testament au scop didactic, pentru educarea noastră, simbolul acesta al investirii prin turnarea a puțin untdelemn pe cap are o însemnătate, iar Cel Uns din Vechiul Testament (Preot, Profet sau Rege) simbolizează și anunță funcțiile, slujba și prerogativele Celui Investit de Dumnezeu cu Autoritate, numit în traducerea Cornilescu: Unsul, sau Unsul Domnului.
ungere.jpeg
Dar doar în câteva locuri Cornilescu a „tradus”, de cele mai multe (526 de) ori a lăsat termenul Hristos netradus și pe noi în ceață.
Termenul „Unsul” sau „Cel investit cu autoritate” din română este „Hristos” în greacă și „Mesia” în ebraică.
Noi trebuie să folosim traducerea românească (UNSUL) dacă vrem ca termenul să capete sens.
Datorită acestei netraduceri se ajunge la aberații: mulți socotesc că „a-L cunoaște pe Hristos” este o stare de spirit sau ceva ce poate veni instant, ca febra sau ca o mare emoție.
Nimic mai departe de adevăr.
Unsul era așteptat, era definit înainte de a veni, era descris în Scripturi.
Moise a vorbit despre Unsul, „un profet ca El”.
Adrei, fratele lui Simon Petru l-a identificat imediat pe Unsul din capul lui, pe Unsul din Scripturi, cu Isus: „Unul din cei doi care auziseră cuvintele lui Ioan şi merseseră după Isus era Andrei, fratele lui Simon Petru. 41 El, cel dintâi, a găsit pe fratele său Simon şi i-a zis: „Noi am găsit pe Mesia”(UNSUL, ebr) (care, tălmăcit, înseamnă Hristos (UNSUL, gr.)). ”
Ce-ai „tălmăcit” frate Cornilescu?
Femeia samariteancă la fântână îl aștepta și ea pe Mesia (UNSUL) „Ştiu”, i-a zis femeia, „că are să vină Mesia (Unsul, ebr) (căruia I se zise Hristos, gr); când va veni El, are să ne spună toate lucrurile”. ” și l-a identificat petru că i-a spus starea ei secretă. Ioan 4:25
A-l cunoaște pe „Hristos”  (UNSUL) înseamnă a știi tot ce scrie Vechiul Testament despre Unsul și tot ce scrie Noul Testament despre Isus și a crede că Isus, cel descris din Noul este Unsul, cel profețit din Vechiul.
Uns înseamnă mai mult decât o persoană pe capul căreia s-a turnat ulei de către un profet.
      UNS înseamnă investit cu autoritate de către Dumnezeu.
Investirea cu autoritate a Celui Uns înseamnă obligația ascultării Lui de către ceilalți.
De aici, din credința că Isus este Cel Uns, Cel Investit, derivă obligația ascultării de Isus și de apostolii Lui, ca de Moise, ca de David, ca de profeți.
Cine nu asculta era nimicit, era pedepsit, era mustrat, era limitat.
Cine nu ascultă acum de Hristos stă sub această infracțiune a călcării legii.
Obligația vestirii Veștii Bune decurge din înțelegerea faptului că Autoritatea aparține Stăpânului (alt exemplu de „traducere” greșită (domn??)) Isus, Cel Uns, Cel Investit (domnului Isus Hristos).
Așa că atunci când cineva rostește pios: „Doamne Isuse Hristoase!” înțelege el oare „Stăpâne Isuse, Unsule al lui Dumnezeu”, Cel Investit cu autoritate al lui Dumnezeu?
Chemarea oamenilor de a se pocăi ar trebui să fie sub conștiența faptului că cine nu ascultă de Cel investit, va suporta consecința nesupunerii față de lege, lege care nu este facultativă.
Așa de multe exemple sunt în Vechiul Testament legate de ungere și de Cel Uns, atât preoți, cât și împărați sau profeți, toate au în vedere Investirea Domnului Isus ca „UNS” dar și investirea noastră ca slujitori ai Lui, „puși în slujbă”.
Cel mai copleșitor este însă sensul pe care-L aveau iudeii în minte atunci când îl așteptau pe Unsul: ca un Salvator național, (unii încă îl mai așteaptă), sens atât de puțin înțeles, încât cel mai greu de explicat pentru apostoli a fost ideea că „Unsul trebuia să sufere”.
Vă rog frumos, când citiți Biblia, peste tot unde găsiți Hristos (în 526 de locuri), sau Hristosul, să citiți UNSUL, sau CEL Investit!
       Și să aveți în vedere ce scrie Vechiul Testament despre Unsul, scrie multe.
Iar pentru ca postarea mea să nu fie lungă, următoarea explicație o să fie în altă postare: definiția nașterii din nou (din Dumnezeu), „cel ce crede că Isus este Unsul, este născut din Dumnezeu„.

4 comentarii

    1. Bună ziua
      Prin întrebarea dvs. îmi cereți să pun etichetă la o definiție.
      E riscant, atâta timp cât însăși definițiile conțin etichete nedefinite.
      Să zicem că v-aș da un răspuns.
      Acesta ar trebui să fie în cuvinte.
      Ca să ne putem înțelege unul cu altul, ar trebui ca cuvintele din răspuns să aibă același sens pentru noi amândoi în mod idubitabil.
      Orice dubiu ar face necesară o altă definiție și tot așa.
      Unde ar trebui să ne oprim?
      Eu zic să ne oprim la pildă.
      Dumnezeu, ca să ne arate ce înseamnă Tată și Fiu, ne-a creat pe noi de la Cain încoace, pe toți din mamă și tată.
      Putea să facă să ne înmulțim prin spori ca ciupercile.
      Suntem umani? Suntem.
      În ce sens, în sensul pildei Tatălui și Fiului.
      Tot așa e și cu divinitatea.
      Cine are chef de ceartă pe tema asta, n-o va face cu mine.
      Nu am astfel de obicei.
      O zi bună.

      Apreciază

      Răspunde

      1. Mulțumesc de răspuns. Cu toate că pilda poate fi interpretată în 2 moduri: fie că Tatăl și Fiul au aceeași natură (Dumnezeu) în timp ce sunt două persoane diferite (la fel cum un copil are aceeași natură umană cu cea a tatălui său), fie că Fiul e creat de Tatăl (la fel cum un copil e făcut de părinții săi). Personal cred prima variantă.
        Poate vă faceți timp să scrieți o postare în care să vorbiți de acestă temă pe îndelete.
        Nici eu nu caut cearta, dimpotrivă, v-am cerut părerea pentru că vă apreciez înțelepciunea în multe teme.
        O seara binecuvântată!

        Apreciază

        Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s