Mantaua lui Pavel din Troa, de la Carp….sau sacul cu cărți?

” Când vei veni, adu-mi mantaua, pe care am lăsat-o în Troa la Carp, şi cărţile, mai ales pe cele de piele.” 2 Timotei 4:13
M-am uitat pe traduceri și comentarii, la ce se poate referi termenul grecesc φαιλόνην*=phailonēn, tradus cu manta.
       Gândul mi-a fugit de la o întrebare pe care i-am pus-o azi lui Google, „cum se proba cetățenia romană în Imperiul Roman?
Cum adică? Pavel la Ierusalim legat de romani pentru a fi interogat prin bătaie, a apelat la dreptul lui de cetățean printr-o simplă afirmație și a fost crezut imediat, dezlegat și protejat.
Google știe multe.
Cetățenia se proba prin afirmație, doar 10% din populația imperiului erau cetățeni, nimeni nu risca să afirme că este cetățean, dacă se dovedea minciuna, era ucis imediat doar pentru vina de a pretinde că ești cetățean dacă nu ești. Necetățenii erau omorâți ușor, erau interogați prin bătaie, n-aveau preț. Cu cetățenii era mai greu, nu era voie să fie bătuți la interogatoriu, orice condamnare a unui cetățean trebuia probată și așa mai departe. Nu existau buletine ca acum, ci doar registre de recensământ în cetăți, recensămintele erau dese.
Sunt 3 interpretări despre ce putea fi această failonen, termen tradus cu manta:

1. O manta de frig sau de ploaie, se apropia iarna v 21: „Caută de vino înainte de iarnă.” E cea mai comună interpretare. Probabil la plecarea din Troa era primăvară sau vară și ca să nu fie îngreunat a lăsat mantaua la Troa. La acest lucru ne duce și faptul că termenul grecesc failonen este de fapt transliterarea unui termen latin: paenula, care chiar asta înseamnă: pelerină, haină de ploaie, haină de vreme rea, era țesută din lână fiartă și era aproape impermeabilă..

2. O togă. (așa am ajuns eu la subiect) Toga era un articol de îmbrăcăminte permis doar cetățenilor romani. Ar fi fost de ajutor o togă dacă erai condamnat? Probabil. Oricum faptul că un cetățean roman stătea în închisoare dovedește puternica influență pe care pârâșii săi  o aveau în societatea de atunci. Slugărnicia era răsplătită. „Apostolii nespus de aleși” nu doar că atrăgeau chiar pe creștinii naivi și le deveneau simpatici, ci influențau puternic pe conducătorii cetăților pe unde apostolii cei disprețuiți vesteau Cuvântul și Planul lui Dumnezeu. O togă să fi fost failonen?

3. Un sac cu cărți. În verset apare al doilea termen tradus din latină: μεμβράνας=membranas, piele, pergamente. Unii cred că era sacul în care cărțile și pergamentele erau împachetate. Φαιλονης(felones) sau φενολης(fenoles), o învelitoare de pergamente, a fost tradusă figurativ în latină cu toga sau paenula „o mantie”, uneori din piele; de asemenea, ambalajul rotund pe care un comerciant punea pește sau măsline; de asemenea, capacul de pergament pentru rolele de papirus. În consecință, se susține că Timotei este chemat să aducă, nu o mantie, ci o cutie cu cărți. 

Oricare din înțelegeri ar fi, băgați de seamă un lucru: n-a cerut chitara, nici harfa?
Nu era industrie muzicală însoțitoare, (nu erau coruri, orchestre, fanfare, trupe de nici un fel și nici gând n-aveau de astea), nici industria imobiliară (construcții de biserici, catedrale și …cabane), nici industrie clericală (plăți de popi, pastori, zeciuieli, pomeni, taxe pe servicii religioase).
Atmosfera de răspândire a creștinismului era una a tensiunilor unor dialoguri care se terminau de multe ori cu afirmații ce duceau la condamnarea la moarte a celor ce le rosteau. (Nu cu predici languroase în acompaniament de pian și …atmosfere.) Vezi cazul lui Ștefan, arestarea lui Pavel și bătăile încasate pe toate traseele.
Era un război ideologic, se făceau afirmații care schimbau complet Planul de gândire al celor ce ascultau și le schimbau complet viața imediat după ce credeau.

Mai important decât orice, se citeau și se dezbăteau cărți.
La Bereea citeau și comparau cele auzite cu cele citite. La fel famenul citea și i se explica, la Efes a explicat „tot Planul lui Dumnezeu” fără de care apostolul ar fi fost vinovat de sângele lor. Petru spune că cei neștiutori răstălmăceau epistolele lui Pavel, deci mai înainte le citeau.

Ideea este că atmosfera era de dezbatere, de dialog, de confruntare de idei, nu de spectacol ieftin și de teatru, teatru lipsit de coloana vertebrală a unui Plan logic.
Vestirea apostolilor le schimba Planul minții ascultătorilor, nu doar îi influența emoțional.
De aceea avea nevoie de cărți.
Că o fi cerut Pavel lui Timotei mantaua (de ploaie, înclin să cred) și cărțile sau sacul cu cărți doar, puțin importă. Apostolul Pavel citea cărți, avea nevoie de cărți, mai ales în închisoare.
De aceea avem și noi nevoie de carte, de cărți, de citit și de înțeles.
Credința este convingere, nu atingere.

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: