De ce întârzie trezirea…

….bisericismului?
Bisericism” este un termnen dat de Vasilică V. Moisescu sistemului religios construit în jurul clădirii bisericii: pastor, cor, repetiții, program, activism „creștin” coagulat în jurul ideii de templu.
De ce întârzie trezirea?” este o broșură scrisă de Lonard Ravenhill în care acesta descrie motivele care le vede el pentru care nu are loc o trezire religioasă în lume.
Trezire” este un termen biblic, luat din îndemnurile Noului Testament, „trezește-te tu care dormi!„, „treziți-vă cum se cuvine!”, etc.
Ca ideal de urmărit în broșură se ia „bisericismul” din secolul 19, bisericism revigorat de anumite treziri religioase de atunci, treziri în urma cărora oamenii au devenit mai credincioși sau/și mai „bisericoși”, mai religioși. Pe scurt, bisericile s-au (re)umplut.
În secolul 20 nu au mai avut loc astfel de treziri, deși mulți le-au așteptat și s-au rugat pentru acestea. În secolul 20 au avut loc „trezirile” mișcării evanghelistice ale lui Billy Graham și răspândirea mișcării penticostal-carismatice, alte formă de bisericism.
Dar „treziri” de felul celor din secolul 19 nu au mai avut loc.

Întrebarea din această postare este foarte serioasă: chiar trebuie să ne așteptăm ca Dumnezeu să mai aducă astăzi o astfel de „trezire” religioasă, de felul celor din secolul 19?

Convingerea mea este că NU și voi aduce mai multe argumente:

1. În secolul 20 au avut loc treziri, dar nu acolo și nu așa cum au dorit cei ce se roagă pentru idealul lui Ravenhill. Dumnezeu a „trezit” China prin mișcarea de adunări interzise de guvernul comunist, adunări inițiate de urmașii misionarilor mișcării fraților.

2. În secolul 21 au loc „treziri” în țări musulmane, deasemenea unde creștinismul este interzis de guvern, sau descurajat, țări ca Iran sau Indonezia.

3. Bisericismul este o formă a Babilonului, a confuziei, forma industrială, are o logică internă a câștigului mârșav. Dumnezeu nu putea să „trezească” organizațiile religioase structurate în jurul banilor câștigați de cler și de grupuri de interese. Pentru majoritatea clericilor, turmele sunt oi de muls, Dumnezeu își scoate oile afară din aceste staule, nu le bagă înăuntru.

4. Adunarea, poporul care nu este un popor nu poate fi înregimentată în cadrul structural al formelor vechi de organizare, gen culte sau religii. Vinul nou se pune în burduf nou. Elasticitatea burdufului nou nu se referă la orice formă de „altceva” nou ca fiind mai bun ca ce e vechi, ci la înțelegerea mai bună a Scripturii, înțelegere mai bună datorată la rândul ei mai multor evenimente istorice noi, care dau mai multă claritate profețiilor și o mai bună înțelegere a apropierii evenimentelor sfârșitului acestui eon (veac). „Trezirea” pe care o aștepta Ravenhill nu se referea la o lume rea, lume din care să fim pregătiți să plecăm, ci la „o lume pe care s-o facem mai bună cu pârghii religioase”. Această îmbunătățire a lumii, cu siguranță nu se află în Planul divin.

5. Din punct de vedere tehnologic lucrurile nu se pot repeta. În secolul 19, oamenii se deplasau cu trenul, citeau ziare și nu aveau înregistrări audio sau video, nici transmisii online. Erau anumite limitări care făceau ca pentru a asculta un vorbitor, mulțimile să trebuiască să se deplaseze într-o clădire și o anumită libertate de mișcare (trenul) care făcea ca aceste mulțimi să fie mari. Astăzi aceste condiții tehnice sunt depășite, un vorbitor se ascultă online sau live, pur și simplu nu e nevoie să aduni oamenii în clădiri.

6. Dacă scopul principal al adunării este unul educativ, atunci relaționarea și schimbul de gânduri se poate face extraordinar de repede și de bine online. Poate că tocmai internetul, această formidabilă revoluție tehnologică care pe mulți îi afundă în păcat, pe alții îi ajută să se trezească.

7. Dorința lui Dumnezeu este ca oamenii să audă Cuvântul, dar și să-l înțeleagă.

Mediul „bisericesc” a degenerat dintr-unul al învățării, într-un mediu al divertismentului și cu siguranță Dumnezeu nu poate impulsiona dezvoltarea unui astfel de mediu, îl lasă să cadă.

8. Clericalismul bisericesc pune la colț responsabilitatea personală, responsabilitatea părintească și clericii se înalță cu pretenții de „reprezentanți ai lui Dumnezeu”. Cu siguranță astfel de uzurpatori nu vor beneficia de sprijin divin. De aceea sunt lăsați „să doarmă”.

9. Bisericismul nu este preocupat de avertizarea oamenilor de apropierea sfârșitului, ci de „dezvoltare internă”. Ca o firmă care nu se mai procupă de produs, de producție sau de vânzări, ci doar de „binele” angajaților. Dumnezeu îi lasă și pe aceștia să doarmă.

A fi creștin înseamnă printre altele și o detașare a gândului de ideea de templu, de clădire de biserică. Dumnezeu nu poate vitaliza o stare care nu este după Planul Său, nici nu se întristează când astfel de stări slăbesc și dispar.
Mă bucur că n-a întârziat „trezirea” celor ce scriu și citesc mesaje creștine pe net, a celor ce proclamă pe Facebook, a celor ce folosesc mediul online pentru răspândirea, auzirea, explicarea și înțelegerea Cuvântului. Aceasta este o adevărată trezire și e păcat că cei ce se roagă pentru vreuna de alt fel, n-o văd pe asta.
Chiar pentru tine, care ai citit acest mesaj până la capăt, desigur că numai o stare de trezire a minții te-a ținut lipit cu ochii de text, că de erai adormit sau beat, umblai cu ochii după imagini.

5 Responses to De ce întârzie trezirea…

  1. ghita spune:

    Dar este extaordinar că , în ciuda celor de mai sus, trezirile individuale mai pot avea loc: Ap 3.20

    Apreciază

  2. Octavian Niță spune:

    Biserica înseamnă în primul rând părtășie, părtășie cu Tatăl și cu Fiul și părtășie unii cu alții. Să crezi că poți avea părtășie online sau pe facebook, e ceva interesant. Din păcate, trezirile spre mântuire nu au ca urmare și zidireaBisericii așa cum s-a demonstrat în decursul vremii. Zidirea Bisercii se face prin învățătura apostolilor și legătură frățească în primul rând. În rest, păreri, păreri, mai mult sau mai puțin pe lângă adevăr!

    Apreciază

  3. vesteabună spune:

    Octavian, dacă nu se poate face „zidire” on-line, cum de pe vremea apostolului Pavel s-a putut face „zidire” prin scrisori?
    Și cum de dumneata mi-ai scris pe blog, sau cum de ai citit blogul?
    E ciudat să zici că NU poți avea părtășie on-line și s-o faci asta on-line.
    Ar fi fost rezonabil ca numai cititorii ziarelor de hârtie să afle această știre inedită, nu s-o citim pe blog, nu crezi?
    Sau, nu „părtășie” ai căutat pe-aici, cum de-ai dat de „satana”?

    Apreciat de 1 persoană

  4. vesteabună spune:

    Această criză a coronavirusului mai adaugă un argument că epoca mulțimilor adunate într-un loc a trecut. Așa cum am scris: ” În secolul 19, oamenii se deplasau cu trenul, citeau ziare și nu aveau înregistrări audio sau video, nici transmisii online. Erau anumite limitări care făceau ca pentru a asculta un vorbitor, mulțimile să trebuiască să se deplaseze într-o clădire și o anumită libertate de mișcare (trenul) care făcea ca aceste mulțimi să fie mari. Astăzi aceste condiții tehnice sunt depășite, un vorbitor se ascultă online sau live, pur și simplu nu e nevoie să aduni oamenii în clădiri.”
    Astăzi am văzut live pastori predicând la bănci goale, unul predica din birou. Trezire este nu atunci când când mii de oameni se adună într-un loc sau când rup porțile unei biserici, ci atunci când ideile fierb în capete, când pasiunile pentru o idee se aprind, când Cuvântul lui Dumnezeu arde și face să clocotească jertfa vieții fiecăruia ce-l ascultă.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: