”Duminica? Înaintea lui Dumnezeu este o zi ca toate celelalte, de aceea nu o considerăm deosebită, că Dumnezeu trebuie sărbătorit într-o zi aparte.” Continuarea interogatoriului (5) Cronica fraților hutteriți (380)


La articolul VII.

1. Consideraţi adunarea oamenilor în care se găsesc şi persoane care nu sunt sfinte, drept o biserică neadevărată?
Kleinsasser: Nu, pentru că nu lasă Cuvântul, nu predică, nu conduc, nu pedepsesc şi nu disciplinează spre îndreptăţire.
Glanzer: Nu au considerat biserica exterioară drept adevărată.
Hofer: Nu, nu este biserica adevărată.
Amlacher: Nu, nu este biserica adevărată.
Strauss: Răspunde ca Hofer şi Amlacher.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.
2. Pentru conducerea cu putere a funcţiei de învăţător, consideraţi că este imperioasă sfinţenia învăţătorului?
Kleinsasser: În orice caz şi fără aceasta nu e bun de nimic.
Glanzer: Ei zic, Cuvântul lui Dumnezeu îşi păstrează puterea, dar dacă ar fi un învăţător evident fără Dumnezeu, l-ar da afară din biserică.
Hofer: Nu se cuvine ca un astfel de om să îi pedepsească pe ceilalţi. Nici unul dintre noi nu poate conduce corect Cuvântul căci a slăbit Cuvântul prin faptele sale.
Amlacher: Da, deoarece Cuvântul lui Dumnezeu nu Îşi are puterea la cei nesfinţi.
Strauss: El trebuie să aibă o umblare bună în viaţă, şi dacă nu face asta, nu poate vorbi dintr-un duh bun.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.

La articolul IX.
1. Vi se pare corect că botezăm copiii nou-născuţi?
Kleinsasser: Incorect, pentru că nu este o poruncă a lui Dumnezeu.
Glanzer: Incorect, din motivele lor rebotezătoare obişnuite.
Hofer: Nu, nu este corect.
Amlacher: Incorect.
Strauss: Incorect.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.

2. Trebuie ca botezul să fie repetat la adulţi şi la păcătoşii căzuţi?
Kleinsasser: Dacă un om aderă la biserica adevărată creştină, trebuie atunci şi să fie botezat. Pe cei căzuţi nu îi botezăm din nou, ci îi pedepsim, şi dacă acceptă pedeapsa şi se corectează, ne rugăm pentru ei şi îi acceptăm din nou.
Glanzerz: Nu trebuie să se întâmple aşa ceva.
Hofer: Dacă sunt persoane care vin la noi de la alţi creştini, îi botezăm, şi dacă unul dintre ai noştri cade şi se întoarce din nou, îl confirmăm doar prin punerea mâinii.
Amlacher: Ca Hofer.
Strauss: Ca Hofer.
Wurtzy: Ca Glanzer.
La articolul X.
1. Credeţi că trupul adevărat şi sângele adevărat al Mântuitorului nostru Hristos Isus este într-adevăr prezent în Sfânta Cină?
Kleinsasser: Nu, Hristos S-a înălţat la cer, cum ar putea atunci trupul Său să fie prezent aici?
Glanzer: Ei tăgăduiesc asta, spunând că primesc asta doar ca amintire.
Hofer: Nu.
Amlacher: Nu.
Strauss: Nu.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.
2. Credeţi că trupul adevărat şi sângele adevărat al lui Isus Hristos le este împărţit într-adevăr celor care merg la Sfânta Cină?
Kleinsasser: Nu.
Glanzer: Ei neagă asta.
Hofer: Nu.
Amlacher: Nu.
Strauss: Nu.
Wurtzy: Neagă aceasta.
3. Credeţi că aceia care merg la Cină, primesc trupul adevărat şi sângele adevărat al lui Isus Hristos?
Kleinsasser: Nu.
Glanzer: Ei neagă asta.
Hofer: Nu, Hristos Domnul nu este în pâine.
Amlacher: Nu.
Strauss: Nu.
Wurtzy: Neagă aceasta.
La articolul XI.
1. Consideraţi în primul rând că oamenii trebuie să îşi mărturisească păcatele preotului?
Kleinsasser: Ne mărturisim păcatele unii altora. Nu am putea însă să spunem că e corect dacă se face mărturisirea creştină.
Glanzer: Păcatele nu trebuie spuse separat învăţătorului, dar dacă o persoană a comis un păcat grav, atunci trebuie să îl mărturisească în faţa întregii biserici. Nu trebuie să se întâmple într-un mod anumit, ci într-unul nedefinit, ca persoana să spună doar: el a păcătuit
Hofer: Nu, asta nu se înţelege nicăieri în Evanghelie.
Amlacher: Nu.
Strauss: Nu.
Wurtzy: Nu, ci unii să îşi mărturisească altora păcatele.
2. Credeţi că un învăţător ordinat poate să ierte păcatele unui păcătos care se spovedeşte? Kleinsasser: Niciun om nu poate ierta altuia păcatele, doar Dumnezeu iartă păcatele. Glanzer: Au crezut aşa ceva.
Hofer: Nu cred.
Amlacher: Nu.
Strauss: Dumnezeu iartă.
Wurtzy: Nu credem asta, ci comunitatea are această putere.
La articolul XII.
1. Credeţi că aceia care au devenit odată evlavioşi, pot să devină din nou nelegiuiţi?
Kleinsasser: Da, pot să devină din nou nelegiuiţi.
Glanzer: Ei cred că şi cel care devine evlavios poate să cadă din nou.
Hofer: Da.
Amlacher: Da.
Strauss: Da.
Wurtzy: Crede la fel ca fraţii că cei care devin evlavioşi pot să cadă.
La articolul XIV.
1. Credeţi că orice creştin, fără chemare ordinatorie112 este liber să predice în public?
Kleinsasser: Nu oricine este liber pentru asta, ci este nevoie de chemarea divină.
Glanzer: În public nu ar trebui să conducă învăţătura, dar în altă parte poate să şi predice.
Hofer: Dacă Dumnezeu i-a dat şi este chemat de Dumnezeu pentru asta, atunci este permis.
Amlacher: Nu.
Strauss: Cine este chemat de Dumnezeu şi de biserică, acela trebuie să fie învăţător.
Wurtzy: Nu, ci cei pe care i-a ales biserica pentru asta din mijlocul ei.
Mueller: Nu, el trebuie să fie chemat.
2. Credeţi că orice creştin e liber să boteze şi să ofere Sfânta Cină?
Kleinsasser: Numai aceluia îi revine, care a fost chemat şi ales pentru asta de biserica lui Dumnezeu.
Glanzer: În caz de nevoie, orice creştin e liber să le facă pe ambele.
Hofer: Nimeni nu ar trebui să o facă decât dacă este instituit de Dumnezeu şi de biserică pentru asta.
Amlacher: Nu.
Strauss: Nu.
Wurtzy: Exceptând cazurile de nevoie, nu, ci asta ar trebui făcut de învăţătorul chemat pentru asta.
Mueller: Nu, trebuie să fie chemat.
La articolul XV.
1.Cum consideraţi sărbătoarea duminicală?
Kleinsasser: Înaintea lui Dumnezeu este o zi ca toate celelalte, de aceea nu o considerăm deosebită, că Dumnezeu trebuie sărbătorit într-o zi aparte.
Glanzer: Ei ţin toate zilele la fel, doar ca să nu provoace scandal renunţă la munca manuală. Hofer: Nu trebuie să ne facem mustrări de conştiinţă, zice Pavel, să ţinem o zi ca şi pe celelalte.
Amlacher: Nicicum, nu este fixată în Noul Testament.
Strauss: Ce este scris în Noul Testament despre asta, e că Hristos Însuşi a ţinut-o.
Wurtzy: O sărbătorim pentru predicarea Cuvântului lui Dumnezeu şi propria noastră odihnă, dar nu din vreo poruncă, pentru că altfel este o zi ca toate celelalte.
Mueller: Ne odihnim într-o zi, nu din porunca lui Dumnezeu, ci din propria voinţă şi nu considerăm păcat să lucrăm în ziua respectivă.
2. Cum consideraţi zilele noastre de sărbătoare obişnuite şi sărbătorile bisericeşti?
Kleinsasser: Nu sunt poruncite în Scriptură, ci instituite de papi.
Glanzer: Din Colos. 2, 16 afirmă că nu trebuie să se judece pentru anumite sărbători sau luni noi sau sabate, care sunt umbra celor viitoare. Chiar corpul însuşi este în Hristos.
Hofer: Pentru că nu acordăm nicio importanţă sabatului, cu atât mai puţin respectăm sărbătorile.
Amlacher: Nimic.
Strauss: Nimic.
Wurtzy: Sărbătorile le considerăm ca şi pe duminici.
Mueller: Nu sunt instituite de Dumnezeu, deci nu le acordăm nicio importanţă..
La articolul XVI.
1. Credeţi că starea autorităţilor superioare este o orânduire de la Dumnezeu?
Kleinsasser: Da.
Glanzer: Aşa cred ei.
Hofer: Asta cred eu, dar nu trebuie să acţioneze violent împotriva bisericii lui Hristos.
Amlacher: Da.
Strauss: Da.
Wurtzy: Aici răspunsul este în concordanţă cu cel al fraţilor.
Mueller: Da.
207
2. Credeţi că unui creştin îi este permis să aibă în administrare o funcţie care implică autoritate publică?
Kleinsasser: Nu.
Glanzer: Ei neagă că nu creştin evlavios cu o conştiinţă bună poate să fie o persoană cu autoritate publică.
Hofer: Nu, nu poate.
Amlacher: Nu.
Strauss: Nu.
Wurtzy: Aici răspunsul este în concordanţă cu cel al fraţilor.
112 Este clar vorba despre ”chemat”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: