”Prin Cuvânt, prin predică ne dă Duhul Sfânt.”Continuarea interogatoriului (4). Cronica fraților hutteriți (379)

La întrebările din mărturisirea de credinţă augsburgică au răspuns:
La articolul II.
1. Oamenii se nasc cu păcatul moştenit, deci prin urmare, drept păcătoşi?
Kleinsasser: Omul se naşte în păcat, dar din cauza asta nu este un păcătos vrednic de pierzare.
Glanzer: Aşa se spune. Sămânţa păcatului moştenit se găseşte în copii, dar copiii nu sunt condamnaţi din cauza asta, dacă mor imediat.
Hofer: Este corect, ne naştem cu păcatul moştenit.
Amlacher: Da.
Strauss: Păcatul moştenit ne-a venit de la Adam.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.
2. Devin păcătoşi doar prin facerea de fapte păcătoase?
Kleinsamer: Da.
Glanzer: Răspunde ca la întrebarea 1.
Hofer: În primul rând suntem păcătoşi, dar nu ca păgânii, şi pe de cealaltă parte, păcătuim. Dar ne ferim de păcat, ca să nu îl plătim cu moartea.
Amlacher: Ca Hofer.
Strauss: Dacă nu am păcătui, nu ni s-ar ţine seama de păcatul moştenit.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.

3. Deci credeţi că în noi şi la noi oamenii nu este păcat moştenit?
Kleinsasser: Păcatul moştenit se lipeşte de om atâta vreme cât trăieşte.
Glanzer: Răspunde ca la întrebarea 1.
Hofer: Ca întrebarea 2.
Amlacher: Ca întrebarea 2.
StrauЯ: Ca întrebarea 2.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.
La articolul III.
1. Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru, a luat trup din sfânta fecioară Maria sau a venit cu el din cer?
Kleinsasser: Hristos şi-a luat partea umană din fecioara Maria.
Glanzer: Cuvântul a venit din cer, dar trupul din fecioara Maria.
Hofer: Natura umană o are de la Maria, dar Cuvântul de la Duhul Sfânt.
Amlacher: Nu l-a adus din cer.
Strauss: Nu l-a adus din cer.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.
La articolul IV.
1 . Suntem iertaţi de păcate prin faptele noastre bune?
Kleinsasser: Nu putem face nicio faptă bună de la noi, ci Duhul Sfânt le determină. Ele trebuie să fie în credinţă şi să contribuie ca să fim drepţi.
Glanzer: Ei zic că nu suntem mântuiţi prin fapte bune ci prin har.
Hofer: Prin har suntem mântuiţi, nu prin merite. Prin Hristos suntem mântuiţi. Dacă am făcut totul suntem…111
Amlacher: Nu, lucrarea lui Hristos ne mântuieşte.
Strauss: Răspunde ca Hofer.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.
2. Nu suntem îndreptăţiţi prin îndreptăţirea lui Hristos dacă ne-o însuşim prin credinţă?
Kleinsasser: Prin meritul lui Hristos devenim drepţi nu prin vreun alt mijloc.
Glanzer: Se întâmplă asta, oricum prin îndreptăţirea atribuită lui Hristos.
Hofer: Ca şi mai sus, prin credinţa în Hristos.
Amlacher: Da.
Strauss: Da.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.
La articolul V.
1. Funcţia de predicator este instituită de Dumnezeu?
Kleinsasser: Da.
Glanzer: Zic că este instituită de Dumnezeu.
Hofer: Isus le-a poruncit apostolilor Lui şi nouă, mergeţi în toată lumea, dar de aceea sunt şi mulţi profeţi falşi.
Amlacher: Da, în ceea ce îi priveşte pe cei adevăraţi.
Strauss: Ca Amlacher.
Wurtzy: Ca Glanzer.
3. Deci credeţi că în noi şi la noi oamenii nu există niciun păcat moştenit?
Kleinsasser: Păcatul moştenit se lipeşte de om atâta vreme cât trăieşte.
Glanzer: Răspunde ca la întrebarea 1.
Hofer: Ca întrebarea 2.
Amlacher: Ca întrebarea 2.
Strauss: Ca întrebarea 2.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer
La articolul III.
1. Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru, a luat trup din sfânta fecioară Maria sau a venit cu el din cer?
Kleinsasser: Hristos şi-a luat partea umană din fecioara Maria.
Glanzer: Cuvântul a venit din cer, dar trupul din fecioara Maria.
Hofer: Natura umană o are de la Maria, dar Cuvântul de la Duhul Sfânt.
Amlacher: Nu l-a adus din cer.
Strauss: Nu l-a adus din cer.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.
La articolul IV.
1 . Suntem iertaţi de păcate prin faptele noastre bune?
Kleinsasser: Nu putem face nicio faptă bună de la noi, ci Duhul Sfânt le determină. Ele trebuie să fie în credinţă şi să contribuie ca să fim drepţi.
Glanzer: Ei zic că nu suntem mântuiţi prin fapte bune ci prin har.
Hofer: Prin har suntem mântuiţi, nu prin merite. Prin Hristos suntem mântuiţi. Dacă am făcut totul suntem…111
Amlacher: Nu, lucrarea lui Hristos ne mântuieşte.
Strauss: Răspunde ca Hofer.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.
2. Nu suntem îndreptăţiţi prin îndreptăţirea lui Hristos dacă ne-o însuşim prin credinţă?
Kleinsasser: Prin meritul lui Hristos devenim drepţi nu prin vreun alt mijloc.
Glanzer: Se întâmplă asta, oricum prin îndreptăţirea atribuită lui Hristos.
Hofer: Ca şi mai sus, prin credinţa în Hristos.
Amlacher: Da.
Strauss: Da.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.

La articolul V.
1. Funcţia de predicator este instituită de Dumnezeu?
Kleinsasser: Da.
Glanzer: Zic că este instituită de Dumnezeu.
Hofer: Isus le-a poruncit apostolilor lor şi nouă, mergeţi în toată lumea, dar de aceea sunt şi mulţi profeţi falşi.
Amlacher: Da, în ceea ce îi priveşte pe cei adevăraţi.
Strauss: Ca Amlacher.
Wurtzy: Ca Glanzer.
2. Dă Dumnezeu Duhul Sfânt şi fără cuvinte exterioare în inimile noastre?
Kleinsasser: Credinţa vine din cuvintele predicate.
Glanzer: Duhul Sfânt vine prin Cuvântul şi porunca lui Dumnezeu în inima omenească.
Hofer: Dacă nu credem, Duhul Sfânt nu ne dă nimic.
Amlacher: Prin Cuvânt, prin predică ne dă Duhul Sfânt.
Strauss: Răspunde ca Amlacher.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.
3. Sunt sfintele taine mijloace originale şi adevărate de mântuire?
Kleinsasser: Nu am citit nici în Vechiul, nici în Noul Testament ceva despre vreo taină, nici nu obţinem harul lui Dumnezeu prin acestea, ci prin Hristos.
Glanzer: Ei cred că există mijloace de a obţine har la Dumnezeu, dar pentru că acest cuvânt, taină, nu apare în Sfânta Scriptură, ei numesc botezul legământul sfânt cu Dumnezeu şi sfânta Cină amintirea Domnului.
Hofer: Nu am citit nimic despre taină, că ne-au fost poruncite, ci trebuie doar prin meritul Său să fim mântuiţi.
Amlacher: Nu, doar Hristos este mijlocul.
Strauss: Noi credem că botezul şi Cina nu sunt taine.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.
4. Sunt oare doar semne ale harului divin?
Kleinsasser: Botezul este legământul unei conştiinţe curate cu Dumnezeu iar la Sfânta Cină recunoaştem suferinţele lui Hristos.
Glanzer: Ei au considerat sfintele taine atât semne cât şi mijloace de a atinge harul lui Dumnezeu.
Hofer: Da, numai ca amintire, însă nu spre mântuire.
Amlacher: Da.
Strauss: Doar. Putem fi mântuiţi şi fără acestea, dacă nu le putem avea.
Wurtzy: Răspunde ca Glanzer.

111 Cel care a scris procesul-verbal a folosit câteva prescurtări care nu au putut fi descifrate.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: