Jurnal de Israel, ziua 8: Muntele Măslinilor, Grădina Ghetsimani, Câmpul Păstorilor de la Betleem

(Tot jurnalul aici.)
Azi a fost o zi cu umblat mult pe jos și oboseală, am venit la hotel la ora 23.00 și acum mă apuc de scris.
Nu cred că voi rezista fără să dorm, mâine este iarăși o zi grea, cu mult  mers pe jos și dacă nu dorm nu va avea cine să facă ziua 9.
Deci, voi enumera doar locurile pe unde am fost, să-mi rămână proaspete în memorie și voi reveni cu îmbogățirea postării când voi avea timp și minte odihnită.

Ne-am trezit în cântec de muezin, de la moscheea de alături, Betleemul este 70% musulman. Imaginea e de pe balcon.

betleem.jpg
Am plecat dimineață la 8 la En Kerem, locul unde tradiția spune că a locuit Elisabeta și unde verișoara ei de la 100 de km, Maria din Nazaret a stat 3 luni.
enkerem
Un deluț frumos în mijlocul unei văi largi, cum sunt multe cetăți în Israel, așa e Nazaretul, așa e Cana, Betleemul și chiar Ierusalimul.
Da, înainte de a pleca am citit Psalmul 125 ”Cum este înconjurat Ierusalimului de munţi, aşa înconjoară Domnul pe poporul Său, de acum şi pînă în veac.” v2

Un munte înconjurat pe trei părți de văi și mai departe de munți mai înalți.
Așa a pregătit Dumnezeu, la creație, prin potop și chiar prin nimicirea de la Sodoma, țara lui.
Desigur și la En Kerem este o biserică, statui și preoți care iau ofrande (preoții doar) pentru a ne informa că acolo a fost evenimentul pentru care locul a devenit sfânt, ”mulți îi urmează„ după cum a lăsat scris Cel pe care ei nu-L cred.
Noi ne-am dus cu poporul, peisajul era frumos, vremea bună, păsările cântau și flori frumoase sunt peste tot în Israel.
Așa că de la acel loc vă las cu niște flori:
flori.jpg
Ba nu, mai e ceva.
De la En Kerem se vedea la vreo 30 de km Rama, sus pe deal, locul unde judeca Samuel, localitatea din spate care nu se vede, tot pe deal era Ghibea lui Saul.
rama.jpg

De la En Kerem am plecat spre Ierusalim prin nordul Ierusalimului
enkerem-muntele
și am ieșit deasupra pe Muntele Măslinilor, în partea de est.
ierusalim.jpg

Autobuzul ne-a lăsat sus pe munte și am început coborârea pe jos spre Ierusalim
ghetsemane
pe așa-zisul drum al floriilor.
coborarea.jpg
și am ajuns la un alt loc ”sfânt”, altă biserică, locul unde Isus a plâns pentru cetate.
plange.jpg
Aici mi-am amintit că în tinerețe am fost un pasionat fotograf și m-am hotărât să fac poze mai frumoase în cele câteva zile rămase.
Am coborât apoi la Grădina Ghetsimani, locul rugăciunii, locul vânzării.
Bineînțeles o altă biserică.
Din fericire erau și flori, cu care m-am înțeles mai bine, ”nimic nu seamănă cu lucrările Tale,” Doamne!
ghetsimani.jpg
Ghetsimani înseamnă presă de ulei.
Se zice că smochinii ăștia au 2000 de ani….dar zisul nu costă.
De acolo am plecat să mâncăm și apoi am pleact la Câmpul Păstorilor în Betleem.
E la câțiva kilometri de Betleem spre răsărit.
betleem1.jpg
În stânga imaginii este Betlemul, sus pe deal și în față este Ierusalimul de est, cu partea aceea de locuințe neaceptate de ONU. E cartierul mai nou din mijloc-sus, nu cele două mai apropiate de pe versanți.
Un apartament  în Ierusalim ajunge până la 2 milioane de Euro.
Da, o altă biserică și aici.
Dar și un sit arheologic cu multe cisterne.
Am stat mai mult aici și gândul m-a dus la Boaz, la începutul istoriei răscumpărării noastre.
Cred că e cea mai frumoasă poveste din Biblie și cea mai plină de tâlc.
La Elimelec soțul lui Naomi care  a murit săracul în țara Moabului (țara Moabului (Iordania de azi) e cam la la 50 de kilometri în dreapta. Cum au murit și fii și tatăl și Naomi a rămas doar cu o noră: Rut.
Și povestea cu orzul și cu aria, cu spicele, cu papucul…
orzlunca.jpg
Și atunci, ca acum grânele se cultivă pe lunci în Israel sau pe dealuri fertile, aici dealurile sunt stâncoase, deci într-o luncă ca această a cules spice Rut.
Am văzut câteva cisterne, căci aici  a fost o localitate. În timpul iernii, apa de pe drumuri, din  curți și de pe acoperișuri se colecta în cisterne, de unde vara se tot lua, căci nu ploua.
Acele puțuri crăpate de care scrie proorocul.
“Caci poporul Meu a savarsit un indoit pacat: M-au parasit pe Mine, Izvorul apelor vii si si-au sapat puturi, puturi crapate, care nu tin apa. (Ieremia 2:13)
Da fapt e vorba de cisterne aici, ca ăstea. Izvorul apelor vii sunt izvoarele naturale, ca la noi la munte, puțurile care crăpau erau aceste cisterne.
cisternă.jpg
Din curtea bisericii care cică e pe locul în care îngerii au vestit păstorilor nașterea am mai luat câteva poze, iată una.
flori2.jpg
La Knesset, clădirea parlamentului, am fost seara:
knesset.jpg
flori3.jpg
Și apoi am străbătut cartierul ultraortodox, dar cu autocarul, nu e voie să traversezi cartierul pe jos.
În acest cartier sentimentul călătoriei în timp te cuprinde, dar și confirmarea vizibilă a ceea ce am scris aici.
Blurarea a fost involuntară, din cauza mersului autocarului.
evrei.jpg
Când să ajungem la zidul plângerii, strada era închisă de poliție.
politia
Erau mai multe mașini și nu știam de ce.
Am aflat de pe net care a fost cauza: asta, http://www.telegraph.co.uk/news/picturegalleries/worldnews/10049934/Angry-clashes-at-Jerusalems-Western-Wall.html

d. Betleem
Israel
(Tot jurnalul aici.)

Lasă un răspuns

