Jurnal de Israel, ziua 7: Ghinosar, Capernaum, Valea Iordanului, Betleem

(Tot jurnalul aici.)
Ar trebui probabil să scriu mai bine: Jurnal de Palestina.
Suntem la Betleem, iar Betleemul este sub autoritatea Palestiniană.
Chiar acum în timp ce scriu, de la geamul hotelului se aud ”cântările” muezinilor de la mai multe moschei din jur, un tânguit mai mult decât un cântat…astăzi, în cetatea lui David!
Am intrat în Betleem pe înserate și după ce ne-am cazat și am mâncat, am ieșit puțin prin oraș, dar probabil e pentru ultima dată.
Nu marcaje, nu treceri de pietoni, nu parcări, fiecare parchează unde vrea și fiecare conduce cum vrea, e cam cum era la noi prin anii 90, dar mult mai rău.
Ne-a fost frică și ne-am întors la hotel.
Dar să încep cu începutul zilei de astăzi.

A fost o zi perfectă.
Am făcut țărmul de Nord al Mării Galileii și am început de la cam un kilometru de Magdala spre nord, satul Ghinosar, sau cam așa ceva, la locul unde s-a descoperit o barcă de pe vremea Domnului Isus.
Căutați pe net cu Sea of Galilee old boat și găsiți detalii.
barca

De acolo ne-am dus cu un vaporaș pe mare, care era liniștită și era puțin înnorat, numai bine, nici cald, nici frig.
mare.jpg
Sufla o briză plăcută, cam așa cred că a fost în Eden.
Când coboram de pe barcă au sunat sirenele timp de un minut, răsuna toată Galileea într-un fel sinistru, dar și măreț. Toată lumea s-a oprit pentru un moment de reculegere; azi a fost:
holocaustday.jpg
ziua Comemorării Holocaustului.
Aseară la televizor dar despre asta se vorbea, evrei supraviețuitori vorbeau fără părtinire cum au fost uciși în toate țările Europei, inclusiv în România.
Parte din emisiune era în rusă și unii din cei ce vorbeau la fel, vorbeau în rusă, așa că
mi-a fost ușor.
E o istorie care nu trebuie evitată, e adevăr rușinos pentru care, ca și popor suntem vinovați, cel puțin să nu ne lăudăm și să nu încercăm să credem că ignorând, vina scade.
La televiozr aseară, alături de imagini de la Auschwitz, rulau imagini din Transnistria,
transnistria.jpg
Am ascultat la televizor mărturia lui Elka Abramovitz, pe care am găsit-o apoi și pe Youtube:

Dar să revenim la Israelul de azi și să ne întoarcem la Marea Galileii.
Ca să vă imaginați locația, dacă suprapuneți cu mintea Marea Galileii peste un cadran de ceas, atunci Tiberiada unde am dormit ar fi la ”ora 9”, Migdal și Ghenosar la 10.00 șo 10.39, Capernaum la 11.00  și tot pe acolo și Muntele fericirilor și Pescuirea Minunată, locul arătării de după înviere.
Am mers într-acolo printre livezi de mango și bananieri, livezi perfect întreținute și udate, tot Israelul are sisteme de irigații pe câmpuri cu țevi de diametre mari.
De la Ghenosar am plecat spre locul unde se crede că a fost ținută predica de pe munte, aproape de Capernaum.
Trebuie să știți că toate aceste locuri au fost de mult acaparate pentru exploatare turistică, de pe vremea când turismul se făcea în numele crucii (se numeau cruciade) sau mai târziu și acum le zice pelerinaje.
Merge omul acolo că cică e loc sfânt, numai stând acolo se umple de nuștiuce și unii zic că simt prezența lui Dumnezeu.
La ce le-ar folosi prezențele celui al cărui Cuvânt nu-L cred, nu-mi dau seama.
Dar cât este de trist Dumnezeu că creaturile Lui, nu-i citesc Cuvântul pe care a poruncit să-I fie crezut, dar stau în transe și cad în extaze de care a poruncit să se ferească, asta pot să-mi dau seama, pentru că e ca și cum copiii mei, acum când sunt departe de țară, mi-ar privi poza sau mi-ar tencui casa în care nu locuiesc, dar nu mi-ar asculta sfaturile sau ce le-am dat să facă concret și nici nu m-ar aștepta să mă întorc.

Și la Muntele fericirilor, locul unde  se presupune că s-a rostit predica de pe munte, este zidită o biserică.
Locul e cam la 1 km de mare, pe un podiș cu o vale în formă de amfiteatru natural, vale despre care se zice că are o acustică perfectă datorită formei de amfiteatru natural.

Isus străbătea toată Galilea, învăţînd pe norod în sinagogi, propovăduind Evanghelia Împărăţiei, şi tămăduind orice boală şi orice neputinţă care era în norod. I s-a dus vestea în toată Siria; şi aduceau la El pe toţi ceice sufereau de felurite boale şi chinuri: pe cei îndrăciţi, pe cei lunatici şi pe cei slăbănogi; şi El îi vindeca. După El au mers multe noroade din Galilea, din Decapole, din Ierusalim, din Iudea şi de dincolo de Iordan. Cînd a văzut Isus noroadele, S-a suit pe munte; şi dupăce a şezut jos, ucenicii Lui s-au apropiat de El. Apoi a început să vorbească şi să-i înveţe…” Matei 4-5

(Tot jurnalul aici.)

Lasă un răspuns

