Jurnal de Israel, ziua 6: Cana Galileii, Nazaret, Magdala

(Tot jurnalul aici.)
Scriu din Tiberiada, oraș înființat de Irod Antipa pentru a-i cădea în grații lui Tiberiu, protectorul său de la Roma…
E cel mai mare oraș de pe coasta Mării Galileii.
Tot aici am dormit și ieri.
Dimineață am plecat spre vest, am urcat muntele
și de sus am prins niște imagini superbe cu marea Galileii imediat după răsărit
marea

apoi am coborât iar, am trecut prin Cana Galileii și ne-am oprit la Nazaret.
nazaret
Dar înainte de a vă mai da descrieri text și imagini ne-text să vă spun ceva:
Poate v-ați întrebat de ce am parolat postările.
Sunt mai multe motive, dar unul din ele este că am vrut să fac un test.
Am observat că acest jurnal a produs creșterea bruscă a audienței blogului, dar n-am știut ce-i atrage pe oameni, imaginea sau descrierea text.
Și atunci am pus în text propoziția de la ziua 4, cu parola și am lăsat lucrurile să curgă.
Accesarea zilei 5 a scăzut la 25% din ziua 4, semn că omul e format să privească, nu să citească.
75% din cei mulți care au citit ziua 4, au trecut peste fraza cu parola și n-au mai putut intra la ziua 5.
Cu siguranță, dacă Dumnezeu ne-ar fi pictat Biblia, ar fi mai citită, așa a rămas ”text” și nu atrage pe mulți.
Provocarea noastră este să fim siguri că Dumnezeu ne cere să fim noi ca el, nu se va schimba el ca să fie atractiv, asta e specialitatea dușmanului său.
Dacă el a scris, nouă să ne placă să citim.
Dumnezeu a scris și rămâne la text, nu va începe să devină interactiv ca să obțină atașamentul unor ființe mai puțin lucide ca niște măgăruși care-și urmează stăpânul.
magar
Puțin din ce ne-am imaginat că ar trebui să găsim, am găsit până acum în Israel.
Din fericire, oamenii de la Nazareth Trust, o organizație misionară scoțiană s-au gândit la asta și nevoia a creat produsul: Nazareth Village: Reconstituirea în secolul 21 a unei părți dintr-un sat din secolul 1.
(În alte condiții îmi displace profund teatrul, de când m-am descotorosit de  informatori am rămas cu o scârbă profundă față de toți cei ce joacă teatru pe bani, față de cei ce stau pe lângă mine și-și joacă rolul, nu pentru că mă iubesc sincer, ci pentru că ori sunt plătiți să se lingușească, ori îi plătesc eu, că-mi place.)
În aceste condiții, mi-am acceptat rolul.
Pentru că atunci când știi că totul e fake, ești și tu actor, faci parte din scenetă.
Te faci că crezi.
Am văzut la Nazareth Village, Israelul din mintea mea.
Roșcovele fiului risipitor.
roscovele.jpg
Poarta cea strâmtă (pentru oameni) și poarta cea largă: pentru animale încărcate sau pentru oameni încărcați cu poveri, e ca poarta ”șurii” de la noi, pe cea largă intră carul, pe cea mică omul.
Ideea e că nu poți intra în Împărăția lui Dumnezeu cu toate acareturile și averile.
poarta
Am povestit cu Iosif-dulgherul,
iosif
și cu femeia înțeleaptă din Proverbe 31
femeia
am primit câte-o candelă pentru picioarele noastre
candela
am văzut cum e construit pe aici un acoperiș (care a fost spart la Capernaum, pentru ca să-l bage pe slăbănog)
acoperis
sau cum arată de sus, unde e mai bine să locuiești pe un colț ”decât cu o nevastă gâlcevitoare într-o casă mare”.
acoperis1.jpg
am văzut cum era sulul cărții
sulul cartii
Am văzut cum este săpat un teasc (singurul element original din tot parcul)
teasc1.jpg
și cum e zidit un turn într-o vie:
turnvie.jpg
Și cum păstorul scoate oile
oistaul
afară din staul.
staul
și apoi le povățuiește pe cărări drepte spre ape de odihnă.
Mi-am amintit de discuția pe care am avut-o acum 9 ani cu un ”pastor” plătit pe tema turme și staule.
Îi explicam că nu scrie nicăieri în Biblie despre un singur staul, ci despre două (evreii și neamurile) și nu că va face un singur staul, ci o singură turmă.
Dar despre asta la sfârșitul postării.
Mai multe din miile de lucruri ce se pot vedea în Israel veți vedea când
veți veni aici.
De la Nazareth Village am plecat la  ceva biserici despre care nu scriu, nu dau poze și nu comentez, părerea mea despre această primitivă industrie de exploatat pe cei ce vor să fie credului, o cunoașteți de pe acest site.
Apoi am mers pe sprânceana muntelui.
nazaretspranceana
Sub noi se desfășura din nou pe zeci de kilometri aceeași vale Izreel (armaghedon, Saron) cu Carmelul în față, departe, Meghido (Ar Meghido=Muntele Meghido), cetatea Nain, azi Nin) jos, Taborul în stânga, etc.).
spranceana
De pe munte, unde sufla vântul cu violență și era frig am plecat la Magdala, înapoi pe malul Mării Tiberiadei.
Dar pe traseu ne-am oprit la o șaormerie din Cana Galileii unde am mâncat la amiazi.
Acesta e traseul.migdal
Autostrada spre Magdala e nouă.
Șantierul arheologic de la Magdala e de dată recentă.
Sunt puțini turiști în această perioadă.
Bineînțeles, o biserică fix între ruine, se putea?
Dar e una modernă, dedicată desigur femeilor, Maria Magdalena locuia aici.
În loc de amvon, are o barcă, în spate se vede Marea Galileii, ca orice industrie a căror costuri sunt doar reclama, înșelătoria are o prezentare ireproșabilă:
barca
S-au descoperit ruinele sinagogii din secolul 1, astea sunt autentice.
sinagoga
Șantierul e mare, pentru că aici a fost în ultimele secole câmp gol, nu sat și poate fi decopertat tot.
Noi pietre, păzite de lanțuri ne vorbesc mai bine decât gurile celor ce tac.
Cum am scris aici:
”Astăzi chiar trăim timpul profeţit:
“dacă ucenicii vor tăcea vreodată
pietrele-or începe a striga” grăbit,
despre Vestea Bună: că-i adevărată!

Mii de şantiere îngrădite-n lanţ,
dezgropat-au multe temelii străvechi
care toate strigă de prin fund de şanţ,
către cei ce au altfel de urechi:
“E adevărată! Să se ştie bine!
E adevărată Biblia în tot!
Binecuvântat fie Cel ce vine,
Împăratul Slavei, Domnul savaot!”

Iată ce vestesc pietrele fierbinţi,
iată ce ne strigă vechile ruine,
chiar de-au adormit ai noştrii părinţi,
noi tot aşteptăm pe Acel ce Vine!”

sursa: Pietrele vor striga.

S-a decopertat zona de băi, se vede canalul de aducțiune al apei și unele băi întregi, în câteva este apă și acum.
bai
Vedeți băile cât sunt de mari, așa că cei ce-și pun întrebări cum se puteau face botezurile atunci în case, să nu mai pună astfel de întrebări ….nefolositoare.
marea2
Ne-am întors la Tiberias, 4 km, pe malul mării, pe sub munte și am ieșit cu soția pe mal.
Nu știu dacă există pe aici ”Let’s do it, Israel!” dar ar fi mare nevoie.
lets
Desigur, spiritul civic al majorității cetățenilor este mult sub spiritul mercantil al popilor.
Mănăstirile de toate felurile duduie, avioanele aduc milioane de ”victime” în fiecare an și e păcat să nu fie continuată amăgirea.
Dar hai să nu mai vorbesc despre staule, să vorbesc despre turmă și să vă dau un gând frumos.
Și o poză frumoasă. Tot de la Nazareth Village. Acolo erau și măgărușii.
scoatestaul
Când Domnul Isus a spus: ”mai am și alte oi” și ”care nu sunt din staulul acesta” s-a referit la cei ce vor crede dintre neamuri.. la staulul nostru.
domnul n-a spus că ”va fi un singur staul”, ci ”că va fi o singură turmă”.
Expresia ”o singură turmă” sau că va fi ”o singură turmă” nu se referă la sectele de astăzi (ca și cum iată, și Isus spune că se poate să fie mai multe staule), ci la unitatea dintre evrei și neamuri din cadrul Adunării: o singură turmă.
Oilor nu le place în staul, lor le place ”la pășuni verzi”.
M-am gândit astăzi că noi creștinii nu ne putem detașa de unul din motivele pentru care Dumnezeu ne-a mântuit: ”ca să-l facă pe Israel gelos”, că nu putem nicidecum să nu afirmăm nimicirea vrăjmășiei dintre noi (dintre evrei și neamuri): legea poruncilor, nefolositoare, nici nouă, nici lor.
copierea iudaismului de către creștini este o batjocorire a ideii de creștin.
Că așa-zișii creștini care nu cred bine Biblia și profețiile ei, își bat joc și de ei, și de evrei și de cei ce-i ascultă prin perpetuarea teologiei înlocuirii.
teologia centrată pe sinagogă este o prelungire a teologiei părții necredincioase a Israelului.
Că așa zișii ”creștini mesianici” nu mai trebuie să țină vechea lege decât conjunctural, raportat la posibilitatea de a-i lumina pe rudele lor evrei, nu să-i facă pe cei dintre neamuri să ”se joace de-a evreii”.
Că, despre noi, nici pomeneală să ne reîntoarcem la acele învățături slabe și sărăcăcioase, care sunt tocmai sursa dezbinării, dezbinare la care Dumnezeu i-a cântat demult prohodul.
Aici, avem mare avantaj cu rețelele virtuale: că un adevăr, (mai ales unul care are nevoie de argumente), poate fi explicat prin fraze lungi și explicite, fără să fi nevoit să fi fizic în mediul celor ce te ascultă și să fie nevoie să te adaptezi conduitei lor pentru a te accepta (în cazul nostru în diversele repartizări, staule, sinagogi de izbăviți sau nu).
Blogul nu are nici robă, nici amvon, dar ce bine! Mult mai rău ar fi dacă eu n-aș avea nici logică, nici Plan.
Acuma chiar vă las: o idee de azi, sinagogile din vechime aveausinagoga2scaunele puse în careu, ziceau evreii că trebuie să-și vadă fețele, nu cefele unii altora.
Mâine Marea Galileii, Capernaum, Iordan și seara la Betleem.
Mulțumesc de răbdare.
(Tot jurnalul aici.)

Lasă un răspuns

