Trei grade de pocăință, Vasile V. Moisescu

Pe Cristi, fiul fratelui Vasilică l-am cunoscut cu câțiva ani înainte de a muri.
Îl botezase fratele Aron în Mureș, fidel rămânerii lui înafara oricărei înțărcuiri religioase.
Pe fratele Aron l-am găzduit de mai multe ori începând cu 1997, când a fost la noi cu fratele Mia.
Pe fratele Mia l-am cunoscut, că l-a botezat la Chicago pe cumnatul meu (cred că prin 1995) în adunarea ideală pe care a încercat s-o formeze și în exil, (dar n-a reușit pentru că a fost sabotat de securiștii botezați ajunși acolo probabil înaintea lui).
Lumea e mică.
În decembrie 2016, când am fost în State, am mers s-o vizitez pe sora Domnica, ea m-a întrebat: ai citit cartea ”Adunarea lui Dumnezeu sau Isus este de ajuns!”?
I-am spus că o citisem.
Apoi a început să-mi vorbească atât de viu despre eclesia ideală pe care au încercat, dar n-au putut-o practica consecvent și pe deplin în viață. Doar sporadic. Poate că și pentru că eclesia este ”un popor care nu este un popor”.
Privind-o pe sora Domnica pe patul de spital, la 90 de ani, vorbind cu înflăcărare de adolescentă despre visul, despre planul eclesiei ideale m-am întrebat de unde vine forța acestor argumente și a statorniciei acestor vise.
Mi-a răspuns tot ea fără s-o întreb: ”am avut profesori buni”. Mi i-a amintit: înafară de fratele Vasilică Moisescu, pe Damaschin Ioanovici, fost profestor la Teologia Ortodoxă din Arad, dat afară pentru că s-a pocăit și pe Gustav Pocsy.
Știam că în ultimii ani rămăseseră singuri, ea cu soțul ei, frângeau pâinea acasă și aveau legătură prin telefon, cu Bianca Adler, cu fratele Pitt, dar nu s-au dus să se înscrie în ce era mai puțin decât visul lor.
Acum sunt la nursing home amândoi, bine îngrijiți.
Îmi fac datoria de cuget să le duc visul, să le citez profesorii, căci ”adevăratele înfrângeri sunt renunțările la vis”. Ideea a spus-o frumos un poet, (în versuri demne de o cauză bună, nu de cea rea).
Înfrânt nu ești atunci când sângeri,
nici ochii când în lacrimi ți-s.
Adevăratele înfrângeri,
sunt renunțările la vis.
iar Traian Dorz a pus ideea-n altă formă, potrivind meșteșugul rimei cu demnitatea cauzei:
Nu mori când inima-ncetează
Ci când de cer ai ochii rupţi
/: Când nu mai arzi şi nu mai sângeri
Când nu mai plângi şi nu mai lupţi, :/
Asta am văzut în înflăcărarea sorei Domnica, frumusețea și tăria visului, ea vedea proiectul Eclesiei și nimic altceva mai puțin n-o satisfăcea.
Am avut profesori buni” mi-a repetat de câteva ori.
Citez pe unul din profesorii lor de atunci.

Este un citat mai larg din cartea fratelui Vasile V. Moisescu: Cartea Iov, Editura Samuel, Mediaș, pag 13

În simbolismele sanctuarului biblic, cele trei grade de pocăințăI sunt arătate prin trei perdele: cea de la intrarea în curte, în Locul Sfânt și în Cel Prea Sfânt. Pe fiecare din ele le-am explicat în ”Evanghelia lui Ioan privită ca Sanctuar”. Gradul întâi de pocăințăJ e când părăsim lumea, al doilea când ne curățim de religiozitatea firii stricate. Vălul intim (catapeteasma sfâșiată prin răstignire41) ne dă intrare liberă spre chivot, pe care tronăm, în mediu de miracol…când trăiește în noi Biruitorul de pe Golgota. Unul din aspectele acestei supreme schimbări de mentalitateK e să renunțăm la slava lumească42. Iov, atingând această culme visată, Dumnezeu a pus capăt tuturor nenorocirilor lui, ba chiar îi face parte de o prosperitate superioară celei dintâi.

I – lepădarea de păcatele trupului, sufletului și duhului
J – în greaca Noului Testament are și sensul prim: ”trecerea Dincolo cu mintea”
K – alt sens al cuvântului pocăință

41 – Evrei 10:20 ” ….pe calea cea nouă şi vie, pe care ne-a deschis-o El, prin perdeaua din lăuntru, adică trupul Său”

42 – Ioan 12:43 ”Căci au iubit mai mult slava oamenilor decât slava lui Dumnezeu”

Lasă un răspuns

