”…avem oroare de a accepta plăți …din venituri provenite de pe proprietățile episcopale”. Scrisoarea către Franz von Dietrichstein. Cronica fraților hutteriți. (178)

O scrisoare a fost atunci scrisă către domnul cardinal conținând răspunsul nostru: Dacă Domnia Sa era de acord, am fi bucuroși, într-o manieră privată, să îi servim lui și slujitorilor săi de asemenea (exceptându-i pe popi) prin confecționarea de cizme, papuci, cuțite, ceasuri sau alte lucruri de care ar fi avut nevoie.

Același lucru s-ar aplica oricărei munci de pe proprietatea Nikolsburg, în condițiile în care eram plătiți din veniturile proprietății după cum am înțeles că ni se făcuse ofertă de către domnul cardinal. Ne vom raporta și lucra pentru Domnia Sa ca și înainte, ca pentru orice alt domn din țară.

Am prelua moara din Kremsier dacă domnul cardinal sau familia conducătoare din Nikolsburg va fi de acord și ne va asigura că toate cheltuielile vor fi plătite de pe urma proprietății Nikolsburg (după cum am menționat mai sus). Am face aceasta (deși nu fusesem de acord să o construim pentru episcopul anterior) deoarece ne-am dat seama că moara este importantă pentru domnul cardinal și va fi folositoare pentru mulți oameni. În afară de aceasta, nimeni, aici incluzându-ne și noi, nu se putea descurca fără ea. Dacă domnul cardinal ar muri (deși sperăm ca viața lui să dureze în continuare), avem încredere că plățile nu vor fi întârziate și că nu vom fi puși în legătură cu clericii pentru plată, ci că totul va fi făcut conform cu contractul pe care l-am încheiat. În acel caz, am ajunge la o înțelegere verbală care ar fi acceptabilă pentru tâmplari.

Ca și înainte, am refuzat să ne implicăm în orice ce ar fi avut de-a face cu Kremsier și proprietățile episcopului prin a lucra pe ele, ori că în construcții, muncă de câmp sau orice altceva, ca și confecționarea odăjdiilor preoțești – pe scurt, prestarea oricărui fel de muncă pentru ei. Noi și întreaga noastră comunitate avem oroare de a accepta plăți pentru munca noastră grea din venituri provenite de pe proprietățile episcopale. Așa cum conștiința credinciosului este pângărită când are a face cu sacrificiul idolatru, la fel acceptarea unei asemenea plăți ar fi ofensatoare pentru credincioși.

Nu putem fi de acord să facem orice ce ar fi împotriva lui Dumnezeu și a conștiinței noastre. Mai degrabă am aștepta ce neajuns s-ar mai învoi Dumnezeu pentru noi decât să îi facem pe frați și surori să își contorsioneze conștiințele prin a face ceva nu ce este în concordanță cu credința noastră și acel lucru nu l-am mai făcut până acum.

Când a primit această scrisoare bine intenționată, domnul cardinal s-a făcut roșu de furie și a amenințat că va arăta această scrisoare „ofensatoare” Maiestății Sale Imperiale (ofensatoare pentru că nu ne-am adresat lui prin titulatura sa actuală). A spus, printre alte lucruri, că ne vom frânge mâinile până când vom răzbate. Apoi și-a mai revenit puțin, a făcut bucăți scrisoarea și a spus să nu-i mai scriem de acum încolo. Dacă o-m mai face-o să îi prezentăm scrisoarea slujitorilor săi care i-o vor da. Apoi ne-a promis din nou condiții bune dacă îl vom sluji ca pe orice alt domn din cuprinsul țării. Totuși, curând s-a răzgândit din nou.

Lasă un răspuns

