Dumnezeu așteaptă mai mult de la tine decât pastorul tău

Am fost duminică la două biserici aici în America unde pentru o scurtă vreme mă găsesc.
Am ales două biserici ”bune” (după standarde în care nu mai cred), bun însemnând cu un istoric de oameni care au suferit în România, au fost persecutați și alungați.
(Nu m-am dus la bisericile unde știu sigur că sunt pastori-securiști, deși sunt mai bine organizate, mai numeroase și mai ”vestite”.)
joel
M-am dus la cei ”mici”.
Am ascultat coruri de copii și de oameni mari.
Copii care majoritatea din ei nu știau ce înseamnă: scutec, înfășat, iesle și omăt, dar care  repetau mecanic cuvintele.
Oameni mari care își priveau copiii mulțumiți de iluzia continuității unui românism șchiop care s-a fracturat atunci când și-au cumpărat primul bilet de avion peste ocean.
Pastori mulțumiți de numărul mare de ascultători ”care au venit astăzi la ”casa Domnului””.
Oameni mari care se salutau între ei cu ” merry christmas”, dar când unul de la amvon i-a salutat la fel, i-au replicat vocal: ”Crăciun fericit”, ”…zi pe românește!” și ”…a uitat de unde-a plecat!”
Privind cele două congregații am căutat să evaluez nivelul  și felul de angajament (evlavie) care animau cele două categorii de participanți: clericii și enoriașii.
(Pentru că această distincție clerici/laici este simplu de observat și separarea există și declarată și practicată. Într-o religie care cică proclamă ”preoția tuturor credincioșilor”.)
De fapt am căutat să mă pun în locul lor și să încerc să văd ce crede fiecare că așteaptă Dumnezeu de la ei. (Fiind crescut baptist, în biserică baptistă, obișnuit cu ”tradiția”, mi-a fost ușor să observ că bisericile din diaspora au rămas mult mai tradiționale decât cele din țară, nu s-au schimbat, dar acest lucru nu schimbă analiza mea.)

Ce crede pastorul că așteaptă Dumnezeu de la el?
Pastorul așa a fost învățat și așa se crede: reprezentantul unei clase speciale de oameni, un fel de ”uns” ca să învețe pe ceilalți.
El crede și se crede investit de Dumnezeu ca să slujească ”casa Lui” (clădirea bisericii cu enoriașii) prin învățarea Cuvântului de la amvon. Pastorul crede că dacă face acest lucru cu abnegație, dacă la predicile lui oamenii (aduși de ceilalți ”membri” (de rând)) se ”pocăiesc. atunci Dumnezeu e mulțumit și-i va zice odată: ”bine slugă bună”.
Am putut observa și duminică zelul organizatoric al pastorului, nu doar în conținutul predicii, ci mai ales în felul antrenant în care era organizată succesiunea de activități, nu ca într-o familie, ci ca într-o armată. Era o evlavie (angajament) și asta.
E ușor să-și dai seama că nivelul de angajament al pastorului va fi nivelul maxim al întregii congregații. Nu-l poate depăși nimeni.

Ce crede enoriașul că așteaptă Dumnezeu de la El?
De cele mai multe ori enoriașul, mergătorullabiserică crede că Dumnezeu este mulțumit dacă el merge la biserică regulat, dacă participă la activitățile bisericii, dacă este activ și convins de ce se face acolo, dacă face din toată inima și nu doar de formă, dacă se implică, dacă ajută, dacă sprijină financiar, etc. Până aici totu-i frumos. După numărul mare de biserici și numărul mare de enoriași care le frecventează am crede că toate sunt bune și frumoase, Dumnezeu este mulțumit și oamenii ar trebui să fie. Nu ar mai trebui decât ca numărul de astfel de biserici să crească și la fel numărul de enoriași care merg la ele.

Din păcate există două obstacole logice care fac ca sistemul biserică-pastor plătit de biserică să producă în mod obligatoriu o scădere graduală a evlaviei (a angajamentului) membrilor comunității:

1. Enoriașul nu va putea depăși nivelul de angajament al pastorului. Dacă o va face, ar fi îndreptățit enoriașul să conducă comunitatea în locul pastorului, ceea ce sistemul nu permite. În acest caz enoriașului, ori îi va scădea entuziasmul, evlavia (angajamentul) până sub nivelul pastorului, ori va părăsi comunitatea.

2. Pastorul va fi obligat să limiteze creșterea gradului de angajament al enoriașului sau să-l canalizeze spre un mod de manifestare mecanicist, cu activități repetitive, activități care nu vor periclita poziția de ”one man show” a pastorului, necesară pentru a-și justifica salariul.

Concluzie: sistemul bisericist: pastorii plătiți-biserică plătitoare întreține în mod obligatoriu o evlavie de formă (un angajament de formă).

Am observat mai ales aici în America, la românii care ”merg la americani” tendința să se laude cu ”pastorul lor”. Mi se explică pretinzând aprobare: că pastorul american este superior celui român sau comunității lipsite de astfel de ”luminați” lideri.

Am o întrebare pentru tine cititorul meu răbdător, ajuns până aici cu firul logic: TE-AI GÂNDIT VREODATĂ că mulțumindu-te cu  CE VREA PASTORUL DE LA TINE, te-ai supus unui impostor și că de fapt DUMNEZEU VREA MAI MULT DE LA TINE DECÂT PASTORUL TĂU?

Nivelul de angajament (evlavie) propus de pastor este legat de banii lui (ai tăi).
Nivelul de angajament așteptat de Dumnezeu de la tine este legat de Voia Lui.

Nu te amăgi că dacă dai bani la un popă și acesta este mulțumit, atunci și Dumnezeu e mulțumit.
Nu crede că dacă un popă te laudă, te laudă și Dumnezeu.
Nu te măsura cu banii, s-ar putea să ieși greu, măsoară-te cu Voia lui Dumnezeu, să nu fi cântărit ușor!
Scoate banii din socoteală, dacă ești pastor, apucă-te de muncă!
Dacă ești enoriaș, nu mai da bani la popi!
Căutați să vă cântăriți cu cumpăna dreaptă a Voii lui Dumnezeu, aflată în Cuvântul Său: acolo în Cuvânt se găsește un nivel de angajament(evlavie) mult superior celor propuse de sistemele bisericești.
Dumnezeu vrea mai mult!

(Poza de mai sus am făcut-o azi într-o librărie Barnes & Nobles unde la raionul de cărți creștine dominau cele mistic/carismatice cu scriitori de ”calibrul” zâmbitorului Joel, adică o confuzie întreținută de un sistem bisericist bine finanțat. M-am enervat!)

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s