”A pășit înainte și a îngenunchiat fără să se teamă, parcă nici nu i-ar fi păsat.” Execuția fratelui Mihai Fischer, 7 august 1587, Ingolstadt. Cronica fraților hutteriți. (153)

În acel an, mai multe sute de oameni din Elveția s-au alăturat comunității.1 Mulți au fost forțați să se mute din pricina foametei, dar doreau să accepte credința și să își schimbe viețile. I-am primit tot cu această speranță și am căzut de acord să încercăm acest lucru împreună cu ei.

Pe 30 decembrie, 1586,2 fratele Georg Planer sau Uhrmacher (un ceasornicar), care fusese ales în slujba Cuvântului, dar se afla încă într-o perioadă de testare, a adormit în Domnul la Pribitz.

1587

În acest an 1587, pe 21 februarie, fratele Hans Schlegel, un slujitor al Cuvântului, a adormit în Domnul la Moskowitz.3

De duminica Oculi [a treia duminică din Postul Paștelui] a acestui an, cinci frați au fost investiți în slujba Cuvântului la Neumühl de către bătrâni prin așezarea mâinilor. Aceștia erau Wolf Hungermüller, Adam Neyffer, Daniel Hellrigel, Abel Ockershauser și Hans Neumair.

În același timp, următorii frați au fost aleși în serviciul Cuvântului și numiți pentru o perioadă de testare: Andreas Kleesattel, Petru Trier și Iacob Kitz [sau Hinnen].4

Pe 26 martie, fratele Hans Baldauf, un slujitor al Cuvântului a adormit în Domnul la Schadowitz.

Pe 11 mai, fratele Wandel Holba, un slujitor al Cuvântului care știa și cehă și germană a adormit în Domnul la Stiegnitz.

Cam pe la Rusaliile din 1587, fratele Mihai Fischer a fost luat prizonier din pricina credinței la Ingolstadt în Bavaria. Pentru douăsprezece săptămâni a fost înlănțuit în închisoare în timp ce călugări, iezuiți și alții se strofocau în legătură cu el, dar el nu le asculta învățătura lor falsă și idolatria.

Ba din contră, el a perseverat cu curaj pe calea adevărului lui Dumnezeu. Într-un final a fost condamnat la moarte. Dacă nu dorea să se dezică, era planificat să fie executat vinerea, 7 august. Dar el nu se clintea din credință, pentru că știa că o viață mai bună și veșnică îl aștepta. Astfel că în acea vineri, pe 7 august, la scurt timp după ora 8 de dimineață, a fost scos din închisoare și adus în fața primăriei din Ingolstadt. Aici, sentința i-a fost citită: Din moment ce se ținea cu putere de rebotezare (după cum o numeau) de douăzeci de ani și îi direcționase greșit și pe alții și din moment ce, pe deasupra, acuma refuza cu desăvârșire să cedeze, el trebuie să moară. Mandatul împărătesc poruncea ca aceasta să nu fie tolerată, ci ar trebui să fie pedepsită prin intermediul arderii sau a sabiei. După aceasta, el a fost dus la locul de execuție, mergând de bunăvoie și neînfricat cu un pas iuțit. Un preot iezuit și un călugăr au venit și ei, încă încercând să îl convingă, dar el nu îi băga în seamă și le-a spus să plece – nu îl ajutau cu ceva.

La locul execuției i-au spus că trebuie să moară, nu exista o altă cale și că ar trebui să se pregătească.Țineau o prăjină pe care era fixat un crucifix cu imaginea sa idolatră și spunea că ar trebui să se uite la ea și să îl vadă pe acela care a murit pentru noi. În halul acesta ajunsese nebunia lor. Dar Mihai – care știa că Mântuitorul lui se afla la dreapta lui Dumnezeu în ceruri și de mult era pregătit să moară pentru el și Cuvântul său – a dat din cap, a râs la idolatria lor și i-a spus călăului, „Ia chestia asta de aici! E inutil. Mă voi ține de adevăr și voi muri pentru credința mea. A pășit înainte și a îngenunchiat fără să se teamă, parcă nici nu i-ar fi păsat. Curajul său sfidător l-a speriat în totalitate pe călău, care aproape că disperase că trebuia să îl decapiteze. Nu și-a putut face treaba ca la carte și într-un final a trebuit să-i taie capul cum a putut și el. Aceasta l-a băgat în bucluc – imediat după ce a murit fratele, l-au dus pe călău înapoi în oraș cu armele în mână, punându-l în închisoarea de acolo. Acestea ne-au fost spuse de către un bărbat care fusese de față și văzuse și auzise tot.

Dumnezeu i-a dat acestui frate drag tărie și putere să rămână de neclintit până la sfârșit pe calea adevărului care duce la viață veșnică în Hristos Isus. Toată lauda și cinstea ale lui să fie!1

Pe 21 august2 în acest an, fratele Mihai Veldthaler, un vechi slujitor al Cuvântului, a adormit în Domnul la Tracht.

Pe 25 octombrie, cinci frați au fost aleși în slujba Cuvântului și investiți la Neumühl. Aceștia erau Nikolasch Holba sau Müller (un morar), Hans Eberle sau Sailer (un frânghier), Sebastian Dietrich, Lamprecht Jänko sau Schuster (un cizmar) și Andreas Lehner.3

1

Există o cântare despre moartea lui Mihai Fischer în LdHBr, 785-786; vezi Wolkan, Lieder, 335. De asemenea vezi Martyrs Mirror, 1063; Beck, 299-300; ME, II, 333.

2

Sursele privitoare la moartea lui Veldthaler variază: 19, 20 sau 21 august; vezi Beck, 300.

3

Sebastian Dietrich, un bărbier-chirurg, a devenit prim-bătrân în 1611; vezi dedesubt, p. 594. Andreas Lehner era un lăcătuș. De asemenea vezi Beck, 299.

 

1 Beck, 296, ”1586 f.,”, spune în traducere: „În acest an 1586 mulți oameni din Elveția au venit la biserica-comunitate.” Christoph Erhard, Gründliche Historia, 1589, 41v, consemnează următoarele despre migrațiile de pe vremea aceea: „Este o chestiune importantă faptul că în concordanță cu surse credibile, . . . între Paște și ziua sf.arh. Mihail și Gavriil [29 sept.], 1587, 1600 de persoane din Germania și Tirol au fost aduse în Moravia.”

2 Alte codexuri ne dau date diferite referitoare la moartea lui Planer: 2 ianuarie, 1587 și 2 februarie, 1587; vezi Beck, 298.

3 Moskowitz (Mackovice), sat lângă Frischau (Břežany), la aprox. 20 km est de Znaim (Znojmo). În 1587, Moskowitz era o ramură a comunității de la Frischau care fusese fondată pe locul satelor distruse Rohoteř și Bransudice prin bunătatea proprietarului, Petru Certorejsky de Certorej; vezi deasupra, p. 488 n.4(!); Zeman, Topography, #87.

4 Acești frați erau fiecare: un tâmplar, un legător de cărți și un tăbăcar. Beck, 298, numește un al patrulea, Georg Lackhorn sau Säckler, care a fost eliberat din această slujbă câteva zile mai târziu.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s