Cronologia antică

Modul de înregistrare a timpului de către oamenii de după potop este arătat în Geneza 11:

10. Iată spiţa neamului lui Sem.

La vîrsta de o sută de ani, Sem a născut pe Arpacşad, la doi ani după potop.
După naşterea lui Arpacşad, Sem a trăit cincisute de ani; şi a născut fii şi fiice.

 La vîsta de treizeci şi cinci de ani, Arpacşad a născut pe Şelah.
După naşterea lui Şelah, Arpacşad a mai trăit patrusute trei ani; şi a născut fii şi fiice.

La vîrsta de treizeci de ani, Şelah a născut pe Eber.
După naşterea lui Eber, Şelah a mai trăit patrusute trei ani; şi a născut fii şi fiice.

La vîrsta de treizeci şi patru de ani, Eber a născut pe Peleg.
După naşterea lui Peleg, Eber a mai trăit patrusute treizeci de ani; şi a născut fii şi fiice.

La vîrsta de treizeci de ani, Peleg a născut pe Reu.
După naşterea lui Reu, Peleg a mai trăit douăsute nouă ani; şi a născut fii şi fiice.

La vîrsta de treizeci şi doi de ani, Reu a născut pe Serug.
După naşterea lui Serug, Reu a mai trăit douăsute şapte ani; şi a născut fii şi fiice.

La vîrsta de treizeci de ani, Serug a născut pe Nahor.
După naşterea lui Nahor, Serug a mai trăit două sute de ani; şi a născut fii şi fiice.

La vîrsta de douăzeci şi nouă de ani, Nahor a născut pe Terah.
După naşterea lui Terah, Nahor a mai trăit o sută nouăsprezece ani; şi a născut fii şi fiice.

La vîrsta de şaptezeci de ani, Terah a născut pe Avram, pe Nahor şi pe Haran…..”

Nu este o înregistrare întâmplătoare, ci este tocmai sistemul cronologic de măsurare a vremii de către urmașii lui Noe.
Nu aveau alt sistem.

Exemplu: vremea lui Peleg a ținut 30 de ani: de la nașterea lui Peleg (întâiul născut al lui Eber) la nașterea întâiului său fiu Reu, apoi a început vremea lui Reu.

begypt

Acest tip de cronologie, de înregistrare a timpului, (după întâii-născuți) nu este singurul tip întâlnit în Scriptură (și vom vedea mai târziu că și în arheologie), mai avem cronologia după lungimea domniei împăratului, sau după evenimente (vezi versetul 10, la doi ani de la potop) sau mai târziu: strămutarea în Babilon sau reîntoarcerea din Babilon.

(Una dintre cele mai bine înregistrate cronologii este cea asiriană, acoperă mai bine de un mileniu și a rămas înregistrată în orașul Asur (Ashur) prin ”pietre de ….ADUCERE AMINTE”, adică pietre cronologice,…. dar e un subiect de un capitol, va urma.)

Imediat după potop, oamenii trăiau sute de ani, nu era nevoie de pietre, se știa fiecare ce timp măsoară și dacă nu se știa putea fi întrebat, că trăia.

Deci primii născuți îi putem socoti oameni-cronologici sau oameni-calendar, după ei se numărau anii.

O scurtă însemnătate să tragem de aici: calendarul nostru creștin numără anii de la întrupare, de la Cel întâi-născut peste toată creația, de la Cel ce ”este” dinainte de Avram, de la Cel ”pentru care sunt toate”, de la Cel care nu moare, moartea nu mai are nici o stăpânire asupra Lui.
Bună cronologie, dar va fi un eveniment care o va schimba: răpirea.
Socotiți-vă bine, să nu aveți nevoie de calendar după aia!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s