1575
Pe 2 martie, 1575, la Pribitz, fratele Leonard Klemp, un bătrân și investit slujitor pentru treburi de zi cu zi, a adormit în Domnul.
Pe 17 aprilie, trei frați au fost aleși și numiți în slujba Cuvântului lui Dumnezeu la Pribitz. Cristian Steiner sau Passeier; Johannes Rath sau Sichelschmid, un producător de coase din Hesse; și Toma Neuman, un cizmar de lângă Rin.
Pe 23 mai, la Pribitz, cinci frați au fost investiți în slujba Evangheliei de către bătrâni prin așezarea mâinilor: Stoffel Bach, Toma Häring, Iosif Doppelhammer, Cristian Zwick și Hans Hueber din valea Zillertal.
Dragul nostru frate Hans Arbeiter1 din Aachen-ul din Olanda, un slujitor devotat al Cuvântului lui Dumnezeu și a bisericii sale, a călătorit în acel an de la Wessely la Sabatisch în Ungaria pentru a predica Cuvântul lui Dumnezeu fraților și surorilor de acolo. În timp ce se afla acolo, s-a înbolnăvit și a adormit în Domnul pe 21 iulie.
Pe 21 octombrie la Kostel în Podax, 2 fratele Kaspar Ebner, un slujitor al Cuvântului lui Dumnezeu și a bisericii sale, s-a sufocat cu fum de la arderea buruienilor de pe o pajiște.
În același an, fratele Petru Klemp, un slujitor pentru treburile de zi cu zi, a adormit în Domnul la Tracht.
În același an, fratele Ludwig Dörker, un slujitor al Cuvântului lui Dumnezeu, a fost trimis de biserică în Elveția să îi viziteze pe oamenii care erau nerăbdători să învețe despre adevărul lui Dumnezeu. El și frații Melhior Platzer și David Falch au fost capturați la Zurich.3 Domnii și predicatorii lor zwinglieni i-au interogat, întrebându-i despre fundamentele credinței lor și despre alte aspecte, de exemplu, de ce respingeau botezul nou-născuților. Frații au răspuns în concordanță cu mărturia divină: În toate cele multe relatări referitoare la botezul creștin conținute în Cuvântul lui Dumnezeu, nu există nici măcar o referință despre nou-născuți sau copii să fie botezați. Doar aceia ar trebui să fie botezați care sunt îndeajuns de în etate să creadă în Dumnezeu și Hristos, se predea pe ei înșiși lui Dumnezeu într-o viață nouă, să respingă pe diavol și lumea și să înțeleagă ce înseamnă botezul. Frații și-au dovedit punctul de vedere cu trimiteri la Sfânta Scriptură.
De asemenea au fost întrebați de ce oamenii care au funcții în guvern nu pot fi creștini. Fratele Ludwig le-a indicat faptul că Hristos a fugit când oamenii au vrut să îl facă rege și că a refuzat să fie un judecător sau să împartă o moștenire atunci când cineva l-a rugat să facă aceasta. Cei care vor să fie ca el ar trebui să facă la fel. Dumnezeu a lăsat ca aleșii să se adapteze asemănării Fiului său, și mai mult, Hristos le spune alor săi, „Știți că domnitorii neamurilor domnesc peste ele. Între voi să nu fie așa.” Împărații neamurilor domnesc peste ele, voi să nu fiți așa.” „Într-adevăr, ei nu trebuie să opună rezistență răului, deși oamenii din vechime aveau autoritatea să facă aceasta prin legea lui Moise.” Când ucenicii lui Isus au vrut să îl răzbunde chemând foc din cer așa cum făcuse Ilie, le-a spus, „Nu știți de ce duh sunteți însuflețiți!”
Așa cum nici Hristos nu a folosit autoritate lumească sau forță fizică, nici un creștin nu trebuie. Un om nu îi aparține lui Hristos decât are duhul lui Hristos și astfel niciun creștin nu poate fi un magistrat în lume. Dar un magistrat poate foarte bine să devină un creștin dacă se smerește și fuge din poziția lui înaltă, așa cum a făcut Hristos, oferindu-și toată viața sa faptelor bune așa cum ne învață apostolii.
După întrebări suplimentare, au fost eliberați și s-au întors în pace la biserică. Din aceasta putem vedea că a venit timpul de care vorbea Pavel, când oamenii nu pot suporta învățături solide ale adevărului, ci își urmează propriile capricii și se leagă de învățători care spun ceea ce ei doresc să audă, numindu-i creștini și asigurându-i cu privire la mântuire în ciuda vieții lor nelegiuite. Dar își închid urechile adevărului; îl închid; îl alungă de pe fața pământului așa cum gadarinii l-au alungat pe Domnul Isus.
1Despre Hans Arbeiter, vezi consemnările pentru anii 1557 și 1558 (pp. 353 și 397-399 de deasupra (!)
2Podax, posibil un vechi nume al zonei dimprejurul Kostel-ului (Podivín); de asemenea vezi Zeman, Topography, #111; p. 692 dedesubt (!).
3Ludwig Dörker, din Berbrunnen de lângă Frankfurt am Main, care fusese trimis în Polonia în 1569 să intre în legătură cu Frăția Poloneză (vezi deasupra, p. 411 (!); David Falch (în unele surse Hieronymus Falk) din St. Gall, care se alăturase tatălui său cu trei ani înainte, , părăsindu-și soția și copilul; și Melhior Platzer (sau Melhior Blatz) din regiunea Adige.
Conform documentelor din Arhiva Statului din Zurich, arestarea celor trei s-a petrecut în 1574 și audierea a avut loc pe 15 septembrie în același an; vezi Cornelius Berman, Die Täuferbewegung im Kanton Zürich bis 1600 (Leipzig, 1916), 46. Despre Platzer, a doua sa întemnițare și martiriul său în 1583, vezi dedesubt, pp. 494-496(!).