Discuții despre pocăință și botez. 1573. Cronica fraților hutteriți. (118)

1573

Pe 27 februarie 1573, fratele Kaspar Braitmichel, un bătrân slujitor al Cuvântului lui Dumnezeu și a bisericii sale, a adormit în Domnul la Austerlitz în Moravia. El a suferit mult de dragul adevărului. El a fost unul dintre frații luați din Falkenstein sau Steinebrunn la Trieste, dar care s-au întors. Mai târziu, în biserica-comunitate, a îndurat prigoana împreună cu ceilalți. Încă avem câteva dintre cântările sale. El a fost fratele care a început să scrie această cronică, după cum s-a scris în Prefață.1

În acest an doi slujitori pentru treburi de zi cu zi au adormit în Domnul: Jobst Lackern din Schwäbisch Hall la Tracht și Hansel Schneider din Rottenburg la Niemtschan în cealaltă parte a Austerlitz-ului.

Pentru a avea grijă de biserica, cum mai mulți slujitori au murit și alții se aflau la un pas de groapă, trei frați au fost aleși pentru slujba Evangheliei și au fost numiți la Pribitz pe 19 aprilie, 1573: Stoffel Bach sau Gerber (un tăbăcar) din Allgäu; Christian Zwick sau Dietel din Tirol, care odată fusese un preot; și Hans Landman sau Kitzbühler.2

Pe 18 iulie, fratele Kaspar Hueber, un învățător nemaipomenit și slujitor al Cuvântului lui Dumnezeu, a adormit în Domnul la Alexowitz în Moravia.

În același an am cumpărat o casă la Poppitz, am aranjat-o și ne-am mutat în ea.

În 1573, doi frați, Marx și Bernhard, amândoi tinichigii,3 au fost luați prizonieri la Viena, unde se duseseră să își cumpere unelte pentru meseria lor.

Un tânăr frate care călătorise cu ei și și-a vizitat sora, care era angajată în gospodăria domnului mareșal. Când cei doi tinichigii erau gata să se întoarcă, au întrebat la casa domnului mareșal de însoțitorul lor. El i-a întrebat dacă veneau din Moravia și aparțineau de Frăția Hutterită numită de oameni „purtătorii de toiag” (Stäbler), dar mai potrivit ar fi chemați rebotezați, o sectă care se furișează prin întuneric. Frații au răspuns, „Trebuie să purtăm acel nume cu răbdare, dar ceea ce oamenii spun despre noi nu este adevărat.”

Mareșalul a adăugat printre alte întrebări ce i-a făcut să nege botezul creștin la copii – nu aveau ei dreptul la el la fel de mult ca și adulții?

Au răspuns, „Nu putem găsi un singur cuvânt în Biblie despre nou-născuți care sunt botezați, astfel că nu îi botezăm. Nici Hristos și nici apostolii săi nu au făcut-o vreodată, nici nu au lăsat o asemenea poruncă. Credem doar ceea ce Scriptura ne spune. Ar fi prostesc să ignori ceea ce Hristos și ucenicii lui au poruncit cu limpezime și să construiești pe fundații străine fără ca Scriptura să le susțină.

Pentru că chiar în zilele noastre există destule consemnări în cărțile decretelor și conciliilor romane care arată că botezul nou-născuților a fost instituit de către popi. Augustin, care a trăit la mulți ani după apostoli, a introdus-o în biserica romană.

Și mai mult, această tradiție a botezării copiilor mici a fost abolită de mai multe concilii ca o instituție umană nefondată. Dar mai târziu se găsea un papă care să o reînvie, astfel că până la urmă a prins rădăcini.

Cu ajutorul lui Dumnezeu putem dovedi din Sfânta Scriptură că doar credincioșii ar trebui botezați, nu și bebelușii care nu deosebesc dreapta de stânga. Când apostolii vesteau Cuvântul lui Dumnezeu, oamenii au rămas străpunși în inimă și i-au întrebat pe apostoli, Iubiți frați, ce să facem?’ Pentru nu a spus imediat, `Botezați-vă.` Deși deja le predicase, el le-a spus, `Pocăiți-vă. și fiecare dintre voi să fie botezat în numele lui Isus Hristos, spre iertarea păcatelor voastre.` Mai târziu a spus, `Aceia care i-au primit cuvintele cu bucurie au fost botezați.` Copii mici nu pot face nimic din acestea.

1Despre scrierile lui Kaspar Braitmichel, vezi Robert Friedmann, „The Oldest Known Hutterite Codex of 1566,” MQR, aprilie 1959, 96-107; Friedmann, Schriften, 107-108, de asemenea 69 #3.

Cântările lui Braitmichel se află în LdHBr, 98-100, 101 (strofa 10), 175, 175-178, 697-702 (cu acrostihul ”Casper Breitmikhel Katharina nicht aus Leichtfertigkeit gemacht”), 702-703 (cu acrostihul „Judit Breitmichl”) De asemenea vezi Wolkan, Lieder, 231; ME, 402; Beck, 261.

2Să nu fie confundat Hans Landman cu Hans Kräl, care de asemenea era numit Kitzbühler (p. 340 de deasupra (!). Beck, 264.

3Cuvântul contemporan în limba germană pentru tinichigiu sau instalator, Klempner, era Klampfer în germana medie înaltă. Klampferer se pare că era folosit ca și numele lor de familie; vezi ME, III, 190.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s