Execuția cu sabia a fratelui Wolf Binder la Schärding. Cronica fraților hutteriți. (115)

Tot în acel an, 1570, bătrânii bisericii au decis să îl trimită pe fratele Jörg Raber în Tirol, Hans Langenbach pe Rin, Klaus Braidl la Württemberg și Petru Hörich în Silezia, toți pentru a face lucrarea Domnului printre oameni. Aceasta s-a făcut.

Înainte ca fratele Petru Hörich să plece, a fost investit în slujba Evangheliei de către bătrâni prin așezarea mâinilor. Aceasta s-a petrecut la Klein Niemtschitz lângă Prahlitz.

Tot în acel an fratele Thoman Eppenstainer, un slujitor al Cuvântului, a adormit în Domnul la Altenmarkt.

Curând după aceea, fratele Hans Klampferer sau Schlahindiepfann, un bătrân slujitor al Cuvântului lui Dumnezeu, de asemenea a adormit în Domnul la Boretitz.

Mai târziu în acel an, trei frați au fost investiți în slujba Evangheliei de către bătrâni prin așezarea mâinilor: Baltazar Maierhof [cel tânăr], Ulrih Plattner și Hans Schlegel. Cam pe vremea aceasta comunități au fost fondate la Nikoltschitz lângă Krepitz1 și la Neudorf.2

1571

Pe 10 aprilie, 1571, la Tracht, fratele Bärtel Riedmair, cunoscut și ca Bärtel Schlesinger (silezianul), a adormit în Domnul. El era un bătrân și înzestrat în mod deosebit slujitor al Evangheliei sau predicator în biserica lui Dumnezeu, care ne-a adus multă învățătură creștină. Tot în acel an, bătrânii au investit doi frați, Matia Binder și Ludwig Dörker, în slujba Evangheliei prin așezarea mâinilor.

La Schärding în Bavaria, un frate pe nume Wolf Binder a fost luat prizonier din pricina credinței sale. El călătorea cu o soră care își aducea copii din Bavaria și când se întorceau la comunitate au luat o barcă pe un râu. În aceeași barcă se afla un om pe nume Kurz, un cetățean al Mühldorf-ului. Când au ajuns la Schärding, acest om i-a trădat cancelarului de Burghausen, care se întâmpla să se afle la Schärding. Cancelarul a venit în persoană să îl ia pe fratele Wolf prizonier și l-a legat după cum era obiceiul. Sora (al cărui nume era Margret) a scăpat, dar a trebui să-și lase copii în urmă, ceea ce a reprezentat un motiv de amărăciune pentru tot restul vieții sale.

Fratele Wolf a fost dus la Burghausen, unde a fost asaltat de gloata de falși proroci, preoți și alți oameni din lume înțelepți care îl presau pentru a renunța la credința sa și pentru a accepta învățătura lor. Nu cruțau niciun efort și își foloseau toată viclenia pentru a-l face să se dezică, prima dată cu cuvinte fine și blânde, apoi cu învățătură falsă și chiar cu amenințări grosolane. Dar el nu se lăsa întors de la calea adevărului pe care Dumnezeu l-a dus spre a o cunoaște.

Când eforturile preoților au eșuat, a venit rândul călăului. L-a luat pe fratele Wolf și l-a torturat și l-a chinuit atât de tare că soarele putea străluci prin el. Mâinile lui erau atât de umflate că arătau ca și cum ar fi tăiate la încheieturi. Era atât de sfâșiat și maltratat că nu putea să stea în picioare, să nu mai vorbim de mers. Atât de brutali și nemiloși erau puii lui Satana, dezvăluind felul de a fi al tatălui lor, adică plină de mânie. Satana este determinat să întoarcă credincioșii împotriva Domnului prin aceste instrumente care îi îndeplinesc lucrarea.

Doi preoți au vizitat fratele și unul dintre ei l-a îndemnat să se întoarcă din greșeala sa. Dar deși se afla în agonia de după tortură, fratele Wolf i-a răspuns cu curaj, spunându-i, „Preotule, tu ești acela care trebuie să se căiască pentru viața ta păcătoasă și învățătură denaturată! Ești un proroc fals, una din scursurile acelea care umblă deghizați în oaie, ascunzându-și înșelăciunea sub sutanele lor lungi. În tăcere sunteți lupi răpitori, iar Domnul Hristos v-a blestemat de multe ori.” Preotul i-a repetat aceste cuvinte unui om care fusese foarte bun cu Wolf. Omul i-a spus lui Wolf că i-a bucurat inima să audă că preotului i s-a spus până la urmă adevărul. Astfel că preoții și alți domni de la Burghausen au adus rușinea asupra lor.

Într-un final, când nu au reușit nimic cu acest frate credincios care îl iubea pe Dumnezeu, l-au trimis înapoi la Schärding, unde fusese capturat. În ambele locuri se săturaseră de el, dar nu știau cum să facă să scape de el. Cum nu era doritor să fie instruit în învățătura falsă a preoților, trebuia să moară. Au stabilit o zi și dimineața devreme l-au luat fără avertisment să îl execute. Nu a existat un proces sau un verdict. Fratele Wolf le-a indicat aceste lucruri, adăugând că nu e de mirare: din moment ce nu aveau de ce să acuze un credincios și nu aveau vreun motiv să îl ucidă, nu putea fi o sentință și nici justiție. Călăul l-a luat și i-a întors gulerul de la gât, dar a făcut-o în frică și tremurând. Fratele Wolf a îngenunchiat și și-a încredințat sufletul Domnului Dumnezeului său. Călăul s-a chinuit mult până să îl decapiteze; pur și simplu nu putea lovi cu precizie. A trebuit să termine de tăiat capul fratelui pe pământ cât de bine a putut. Îi era teamă, și propria sa viață era pusă în pericol de gloată. Această experiență l-a făcut să spună mai târziu că nu va mai executa niciodată alt frate cât va mai trăi. Mulți oameni au fost de față și au văzut cât de neclintit a fost Wolf. Aceasta s-a petrecut curând după Întâmpinarea Domnului [2 februarie] 1571. Fratele Wolf fusese în închisoare din toamnă. Niciodată nu a studiat Scripturile și nu putea citi, dar Dumnezeu l-a învățat multe prin Duhul său.

Astfel că s-a întâmplat ca Wolf să fie executat cu sabia la Schärding. Fără să șovăiască, a îndurat până la sfârșit și și-a vărsat sângele pentru credința sa în Isus Hristos.

O Dumnezeu, uite-te în jos de pe tronul tău ceresc, și vezi ce se întâmplă cu copii tăi. Dacă refuză să aprobe înșelăciunea anticristului, trebuie să își dea capetele sabiei. Încă avem o cântare scurtă care spune povestea lui Wolf Binder.3

Dar Kurz, omul care îl trădase, a căzut sub mânia lui Dumnezeu și a dat de necaz. Lucrurile au mers până atât de departe că a trebuit să plece din țară. A înnebunit și a trebuit să fie legat. Și așa a și murit. Toată lumea spunea că a păcătuit luând viața unui om nevinovat și cu frică de Dumnezeu.

Cancelarul din Burghausen, care l-a dus pe fratele Wolf la închisoare, a dat și el în curând de necaz. El era un hoț, o scursură nelegiuită. Din pricina purtării lui necinstite, prințul care îi acordase multă încredere, era pe cale să îl execute, dar cancelarul – s-a îmbolnăvit și a murit; zilele lui bune sfârșindu-se.

Asta se întâmplă cu asemenea Iude care îi atacă pe credincioși și care sunt însetați după sângele lor: Dumnezeu nu permite acest lucru, iar necazul este soarta lor. Mânia lui Dumnezeu cade asupra lor mai devreme sau mai târziu. Aceasta s-a întâmplat cu Absalom, care a căutat viața tatălui său cu frică de Dumnezeu David. A fost spânzurat de un stejar. Ahitofel, sfătuitorul care căuta să-i verse sângele lui David, s-a spânzurat. Haman care era nerăbdător să verse sânge nevinovat, a fost spânzurat de spânzurătoarea pe care o construise chiar pentru Mordecai. Trădătorii care au provocat aruncarea lui Daniel la lei au fost ei înșiși devorați de aceștia. Iuda, care l-a trădat pe Domnul Hristos, a ajuns la disperare și s-a spânzurat. Niciunul dintre aceștia nu au avut un sfârșit onorabil.

1Nikoltschitz (Nikolčice), sud-est de Gross Seelowitz (Židlochovice) (a nu fi confundat cu Mikultschitz (Mikulčice) lângă Lundenburg). În 1570 Nikoltschitz aparținea lui Friedrich von Zerotin; vezi Beck, 255; Zeman, Topography, #102; #66, „Krepitz (Křepice).”

2Identificarea Neudorf-ului (Nová Ves) este complicată prin existența mai multor sate cu același nume. După F. Hruby, Die Wiedertäufer in Mähren, retipărită după Archiv für Reformations Geschichte (Leipzig, 1935), 108-110 și Zeman, Topography, #94, pare rezonabil să plasăm acest Neudorf lângă Ungarisch Ostra (Ostrožká Nová Ves), la nord-est de Wessely (Veselí nad Moravou).

3Această cântare se află în LdHBr, 691-693. Despre Binder, vezi ME, I, 344; Martyrs Mirror, 874-875; Beck, 257-258.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s