1567 Uciderea prin decapitare la Innsbruck a fratelui Nicolae Geyersbühler. Cronica fraților hutteriți (100)

1567

În 1567, fratele Burkhard Bämerle, un bătrân slujitor al Cuvântului și al Evangheliei a adormit în Domnul. Înainte, el fusese întemnițat cu Bärtel Riegel din Gündelbach din pricina credinței sale. Acolo l-au torturat într-un mod îngrozitor. Nu doar o mare greutate au atârnat de el, ci întregul pământ, legându-l de un inel fixat în podea și trăgându-l în sus până când soarele ar fi putut să strălucească prin el. Și totuși a rămas alături de Domnul, ferm în credința sa și după această mare suferință a murit la Tracht în Moravia.

În acest an Frăția Elvețiană a compus o scrisoare pentru frații noștri în numele întregii lor frății, și celor de acasă și de peste hotare, rugându-ne să le oferim un răspuns legat de șapte aspecte.1

1. Comunitatea bunurilor.

2. Despre aceia care trebuie să ne părăsească cu mâna goală.

3. Slujitorii [ai Cuvântului] și alții careu au sarcini speciale în biserică.

4. Separarea partenerilor de căsătorie credincioși de cei necredincioși

5. Locul tinerilor în comunitate, sarcinile lor și cum să fie disciplinați.

6. Impozitele pentru autorități și execuțiile.

7. De ce evităm Frăția Elvețiană.

Le-am scris un răspuns, explicându-le cu grijă aceste aspecte pe baza Sfintei Scripturi și indicându-le greșelile și neajunsurile în aceste și alte chestiuni. Au luat prea puțin în seamă sau deloc răspunsul nostru totuși, și nici nu l-au citit în fața adunării. În loc să îi conducă spre îmbunătățirea lor, acesta va reprezenta o judecată asupra lor în ultima zi. O copie a răspunsului nostru încă se păstrează.

Tot în acest an, fratele Hans Mang sau Huter,2 un pălărier de meserie a fost ținut în infirmeria închisorii de la Sonthofen în Suabia din pricina adevărului divin. A suferit foarte tare iarna din cauza frigului, pentru că lanțurile îi răceau atât de tare picioarele că nu se putea încălzi toată noaptea, după cum a scris într-o scrisoare pe care încă o avem. Dar a spus că în ultima zi aceste lanțuri îi vor oferi căldură și confort și vor fi o podoabă mai frumoasă decât lanțurile de aur de la gâturile necredincioșilor. A rămas neclintit prin toate cruzimile pe care nelegiuiții i le-au provocat și a adormit în Domnul în infirmeria închisorii.

În acest an, fratele Nicolae Geyersbühler sau Müller (un morar),3 un slujitor pentru treburi de zi cu zi a fost întemnițat la Innsbruck pentru credința sa și adevărul divin. Acolo, iezuiții și alții s-au pus pe el, folosind căi subtile, dar și violente așa cum și Satan ispititorul face. Dar nimic nu a putut să îi zdruncine credința. A rămas ferm ca un erou creștin.

Nedescurajat în credința sa în Dumnezeu, a fost condamnat la moarte de către fii de Caiafa și Pilat. Preoții, ca și fiica Irodiadei, care făcuse tot ceea ce putea pentru a avea capul său, și și-au îndeplinit scopul până la urmă. Nicolae a fost decapitat și apoi ars. Cu sângele său a oferit o mărturie curajoasă căii adevărului divin care conduce la viață veșnică, și în această bătălie nobilă a apărat câmpul de bătaie în Hristos.

Tot în același an am pus bazele unei comunități la Wostitz4 sub nobilul Albrecht Černohorský de Boskovice, care de asemenea deținea și Pürschitz-ul.5

În duminica dinaintea zilei de sf. Martin [11 noiembrie], fratele Leonard Dax și alți șase au fost arestați din pricina mărturiei lor oferite lui Hristos. Leonard Dax (după cum s-a spus mai devreme) era un fost preot care ne detesta și prigonea din pricina felului nostru de a trăi. După ce s-a gândit iar și iar, s-a convertit și a abandonat preoția. S-a alăturat bisericii-comunități și a dovedit că era un frate. Mai târziu, a fost ales și investit ca și slujitor al Cuvântului lui Dumnezeu și trimis în misionariat în ținuturile de-a lungul Rinului, unde a fost prins. Prizonierii au fost duși în orașul Alzey6 în Palatinat.

Când erau acolo deja de două săptămâni, superintendentul din Aley (un predicator zwinglian) și alții au venit să îl interogheze. „Tu nu ai fost înainte un preot?” l-au întrebat pe Dax. A admis că în orbirea și ignoranța sa a slujit biserica idolatră a papei în Bavaria și în Tirol. Leonard Dax a dat un răspuns puternic bazat pe Scriptură când a fost întrebat despre misionariatul său, fundamentele credinței sale, motivul pe care îl aveam pentru care ne separam de oameni ca el, comunitatea de bunuri și botezul nou-născuților. Apoi a fost dus înapoi în închisoare și sfătuit să se mai gândească la situația lui; ei vor lua măsuri aspre.

Pe 12 ianuarie, 1568, a fost din nou scos afară pentru o audiere. Predicatorul zwinglian a vorbit cu el despre biserică, spunând că niciodată nu a existat o biserică fără cusur. Magistrații, a spus, sunt creștini și pot folosi sabia. De asemenea a vorbit despre separarea partenerilor de căsătorie credincioși de cei necredincioși, dar fratele Leonard a combătut tot ce i-a spus și superintendentul nu a fost în stare să își susțină niciun punct de vedere. L-a îndemnat pe Leonard să accepte sfatul său și să urmeze religia zwingliană. Apoi nobilul domn și suveran al acestei țări, contele palatin, îi va oferi o poziție importantă și va putea trăi unde i-ar fi plăcut în această țară.

Dar Leonard i-a spus că nu îi putea arăta adevărul lui Hristos dacă acesta nu îl trăia. În afară de aceasta, a spus, credința sa nu este o greșeală, ci era fundamentată pe adevăratul har al lui Dumnezeu și cu ajutorul lui Dumnezeu el va fi credincios. Nimeni nu ar trebui să se aștepte de la altceva de la el.

A fost dus înapoi la închisoare fiind amenințat că în curând va vedea cât de gravă este situația lui. Dar Leonard a spus că voia lui Dumnezeu va fi făcută. Era gata să își apere credința sa și oamenii lui Dumnezeu nu doar cu cuvinte, ci cu viața lui, dacă aceasta era voia lui Dumnezeu. Și cu voia lui Dumnezeu nimeni nu îl va putea opri.

El și camarazii lui de temniță au fost ținuți în închisoare pe parcursul iernii, dar li s-a dat drumul pe 25 februarie, 1568. O relatare scrisă a apărării lui Dax și unele dintre cântările lui sunt încă păstrate.7

1Pentru o discuție legată de cele șapte aspecte din 1567, vezi Gross, Golden Years, 168-185 și notele.

2Despre Hans Mang vezi ME, III, 456; Martyrs Mirror, 703; Beck, 252.

3Nicolae Geyersbühl, originar din Geyersbühl în județul Kitzbühel, trăise în satul St. Johannes. A fost botezat de către Petre Riedemann „la Freischütz [Sabatisch] pe granița cu Ungaria.” Vezi Martyrs Mirror,” 703-704; ME, II, 512; Loserth, Anabaptismus, 213-214; Beck, 249-251. Despre apărarea sa sau mărturisirea de credință, vei Leonard Gross, „Nikolaus Geyersbühler, a Hutterite Missioner to Tirol,” MQR, oct. 1969, 283-292 (NB-urile 1 și 2); Gross, Golden Years, 57-63, 220 n.3.

4Wostitz (Vlasatice), la nord de Dürnholz (Drnholec), la nord-vest de Nikolsburg (Mikulov). Conform lui Beck, 252 n.1, proprietatea a fost vândută contelui Franz de Thurn în anul următor, 1568 (sau posibil în 1574; vezi Zeman, Topography, #177).

5Pürschitz (Prštice), la sud-vest de Brno, est de Eibenschitz; vezi ME, IV, 235; Zeman, Topography, #125.

6Alzei, vezi deasupra, p. 73 n.2 (!).

7Până astăzi, cântările compuse de Leonard Dax nu au fost găsite. Apărarea sa sau mărturisirea sa de credință se află în Biblioteca Universitară din Olomouc, Codex 180, fol. 60-130, și la Esztergom, Codex III, 124, fol. 311-397. Traduceri în engleză în MQR, oct. 1975, 293-334. Vezi Christian Hege, Die Täufer in der Kurpfalz (Frankfurt, 1908), 106-111; Friedmann, Schriften, 110; Beck, 265.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s