”Dar marea își va arunca pe uscat morții în Ziua Judecății.” Martirizarea prin înec la Veneția a fraților Franciscus von der Sach și Antonius Wälsch.Cronica fraților hutteriți. (97)

1565-1591: Perioada de aur

1565

În anul 1565, dragul frate Leonard Lanzenstiel s-a imbolnăvit și a adormit în Domnul pe 3 martie la Klein Niemtschitz, lângă Prahlitz. A fost un slujitor al lui Isus Hristos, iar ca și Vorsteher condusese biserica, care i-a fost încredințată de către Hans Amon la începutul lui 1542.
Palais des doges et Campanile à Venise - Italie

Pentru douăzeci și trei de ani s-a îngrijit cu credincioșie de biserică, îndurând multă suferință, multe necazuri și îmbogățindu-ne pe noi, frații lui în credință, cu învățătura și explicarea sa a Scripturii. De asemenea a scris scrisori de alinare acelora care sufereau în închisoare.Când el însuși s-a aflat în închisoare, suferind de dragul adevărului divin, a compus scrisori asemănătoare adresate bisericii. Povestea întemnițării lui este relatată mai devreme în această carte.1

Curând după ce Leonard a murit, frați din multe comunități s-au întâlnit cu bătrânii și după ce s-au consfătuit în frică de Dumnezeu, l-au numit pe fratele Petru Walpot să îi ia locul lui Leonard. Petru Walpot și-a îndeplinit cu credincioșie slujba Cuvântului lui Dumnezeu pentru douăzeci și trei de ani. I-au încredințat biserica Domnului lui, să aibă grijă de nevoile ei și să vegheze deasupra ei, să aibă grijă de ea în toate modurile. Din vremea aceasta a îndeplinit această sarcină cu maximă sârguință și loialitate până când v-a părăsi această lume, după cum va fi spus mai târziu.2

Cam pe vremea aceasta, doi frați au fost executați la Veneția după ce petrecuseră aproape doi ani în închisoare. Ei erau Franciscus von der Sach, născut la Rovigo, Italia, care era un slujitor al Cuvântului încă în perioada de testare și însoțitorul său, fratele Antonius Wälsch. Ei se aflau pe drum înspre Moravia cu un mic grup de călători și ajunseseră în Capodistria, cam la 160 de km de Veneția. Ceilalți din grup nu au fost arestați, ci li s-a dat voie să își continue drumul. Omul care i-a trădat pe frați, provocând întemnițarea lor era un anume Alexius Schweitzer.3 Picioarele lui Franciscus au fost înlănțuite ca acelea ale unui criminal, iar frații au fost puși în celule separate la Capodistria. Acolo, așa cum vedem din scrisorile lui Franciscus, s-au luptat și au depășit multe atacuri venite dinspre Satana, care când se întâmplă ceva de genul acesta încearcă să facă din țânțar armăsar pentru a-i face pe oameni să își piardă încrederea în Dumnezeu și să cadă.

Marturia lor a fost auzită în Capodistria. Trei zile mai târziu au fost trimiși la Veneția cu mâinile și picioarele în lanțuri. Trecerea mării a trecut trei zile din pricina valurilor puternice, dar s-au încurajat unul pe celelalt să fie de neclintit, iar lanțurile lor au devenit mai puțin dureroase, în timp ce înainte suferiseră tare, zi și noapte.

Au sosit la Veneția pe 1 septembrie, 1562, și imediat au fost separați și puși în închisorile întunecate ca smoala ale celor zece cei mai importanți consilieri.

După ce cei doi fuseseră în închisoare pentru o lună, au fost aduși în fața a trei nobili venețieni și a mai multor preoți lumești și nespirituali, care stăteau așezați în pompă și splendoare, îmbrăcați fabulos. Franciscus a fost întrebat dacă mai susținea ceea ce răspunsese în Capodistria când a fost interogat referitor la activitățile sale și dacă încă mai spunea despre acestea că reprezentau adevărul. A răspuns că da, credea că acesta este adevărul, și era adevărul.

Următorul lucru pe care l-au întrebat era dacă fuseseră vreodată în Moravia. Au continuat să îl întrebe dacă credea ceea ce sfânta, catolică și apostolică Biserică Romană crede. Le-a răspuns că privitor la credință credea în toate principiile confesiunii apostolice creștine. Apoi a interogat despre botez, mesă, spovedanie și multe alte puncte disputate. Când a spus cu franchețe ceea ce credea, l-au bombardat cu insulte, numindu-l un renegat și un sofist, un posedat de diavol. Apoi l-au trimis înapoi în închisoare. I-au oferit celuilalt frate, Antonius, o audiere asemănătoare, iar el, de asemenea, a oferit o mărturie bună.

Nu cu mult după, ei din nou l-au interogat pe Franciscus despre aceleași puncte, în special despre botezul nou-născuților, dar nu au rezolvat nimic. L-au mai adus de câteva ori să se certe cu el. Ei chiar au trimis și călugări la el care, odată ce acesta le răspunsese la întrebări, încontinuu îl bombardau cu insulte, spunând că era un eretic și un opozant al consiliilor bisericii și dacă nu se va dezice va trebui să moară. Așa că înapoi la închisoare a mers.

Curând după, nobilii au trimis un alt călugăr pentru a-i dovedi a alui erezie. Acest bărbat era un inchizitor sau examinator în probleme de credință la Vincenza. L-a întrebat pe frate dacă venea de la Biserica moravă. Franciscus a spus că da. Călugărul a spus, „Aceea este prima greșeală.” Apoi a întrebat, ”Nu ai frânt pâinea cu ei, nu?” Când fratele a recunoscutcă a făcut acest lucru, călugărul a spus, „Aceea este altă greșeală.” A continuat să pună întrebări și la fiecare răspuns pe care Franciscus îl dădea, acesta spunea, „Ești un eretic.”

Călugărul de asemenea a spus, „Spune-mi lucrul aceste: Cine este capul bisericii?”

Franciscus a răspuns, „Este Hristos.”

Aceasta este altă greșeală,” a spus călugărul.

Apoi Franciscus i-a spus, „Tu ești ereticul, nu eu. Hristos este capul bisericii.”

Replica a venit, „Ei bine, în primul rând el este, desigur. Dar papa este capul aici pe pământ.”

Franciscus a spus, „Un trup cu două capete este o monstruozitate.”

Dar singura replică a fost, „Eretic! Eretic!” și i s-a spus să se dezică. Fratele Franciscus a spus nu, nu se va dezice, pentru că nu a fost convins prin intermediul Sfintei Scripturi. Cei care îl interogau au spus, „Nu suntem obligați să te convingem prin intermediul Scripturii.” După alte investigații l-au trimis înapoi la închisoare. Și-a redactat apărarea și mărturia sa de credință și i le-a trimis.

Rămănând neclintiți prin multe polemici, ținându-se de adevărul pe care l-au recunoscut și îmbrățișat, el și fratele Antonius au fost condamnați la moarte. Cum a fost menționat mai sus, au fost aruncați în mare și înecați la Veneția.4

Dar marea își va arunca pe uscat morții în Ziua Judecății. Apoi cei care i-au ucis pe credincioși își vor frânge mâinile când vor începe să își dea seama de ce se întâmplă. Ei vor fi cuprinși de spaimă, iar căința lor va fi venit prea târziu. Din temnița lui de la Veneția, Franciscus a scris una sau două scrisori bisericii, pe care încă le avem.5

1Despre Leonard Lanzenstiel, vezi deasupra, p. 85 (!) n.3; Beck, 216-217. Pentru relatarea întemnițării lui, vezi deasupra, pp. 153-154 (!).

2Vezi dedesubt, pp. 463-465 (!). Ca și Vorsteher, Petru Walpot le-a vorbit directorilor de școli adunați la Niemtschitz (Němčice) pe 15 noiembrie, 1568. Discursul său a devenit baza pentru bine cunoscuta Disciplină Hutterită Școlară (Schulordnung). Vezi John A. Hostetler, Leonard Gross și Elizabeth Bender, Selected Hutterian Documents in Translation, 1542-1654 (Philadelphia, PA, 1975), 5-12; Friedmann, Schriften, 130 C). 1,2.

3Francesco della Sega călătorise în Italia cu Antonio Rizzetto, sau Wälsch din Vincenza; fiul lui Antonio; Nicolo Buccella din Padua, un medic, care s-a dezis în decembrie 1564; și trădătorul lor, Alexius Schweitzer sau Alessio Todeschi, un elvețian din Bellinzona. Arestul s-a petrecut în august 1562. Vezi ME, IV, 346, 495-496. Ceilalți din grup au fost urmăriți până la Trieste, dar se pare că nu au fost luați prizonieri; se poate presupune că au ajuns în Moravia. Capodistria (Koper), Slovenia, se află chiar la sud de Trieste dincolo de granița italiană.

4Antonio Rizzetto a fost înecat pe 16 februarie, 1565; Francesco della Sega, zece zile mai târziu pe 26 februarie; vezi Martyrs Mirror, 664.

5Vezi deasupra, p. 384 n.1. De asemenea vezi Benrath, 64-67, pentru o transcriere în germană al recursului din 18 iulie, 1564, adresat Inchiziției, pledând pentru eliberare. Scrisori de-ale lui della Sega de asemenea se găsesc în Codex 305, Academia de Științe din Bratislava.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s