Torturarea și eliberarea fratelui Konrad Haintzeman, Cronica fraților hutteriți (92)

 

În timpul acestui an, comunități au fost fondate la Neumühl și Tracht.1

De asemenea în acest an, Konrad Haintzeman, un frate tânăr și cizmar de meserie, a fost luat prizonier la Stein, lângă Krems pe Dunăre, în timp ce călătorea din Suabia cu un mic grup de credincioși.2 Cu câteva zile înainte, Bastel Binder,3 alt frate, călătorea în direcția noastră cu un grup din valea Adige și de asemenea a fost prins la Stein. Bastel Binder a renunțat la credința sa deoarece a fost atât de îngrozitor tratat. Konrad Haintzeman nu știa nimic despre ceilalți când a fost arestat. N-a aflat până n-a fost adus în fața magistraților. Acolo, în fața magistraților, preoții au botezat cu copil nou-născut cu inutilul și înșelătorul botez al nou-născuților. Judecătorul l-a întrebat pe necredinciosul Bastel dacă acela era adevăratul botez creștin. Bastel a spus că era.

Bastel, vorbești împotriva lui Dumnezeu și a propriei tale conștiințe,” a spus fratele Konrad, contrazicându-l în fața magistraților. Judecătorul s-a înfuriat pe Konrad și a strigat invective la el. Văzând aceasta, Bastel a negat adevărul din nou într-o manieră atât de îngrozitoare că magistrații au spus că nu vor uita niciodată.

Apoi, Bastel a fost eliberat. Mergea înspre Pergen în Moravia ca și cum ar fi vrut să se căiască. Deodată, a murit de ciumă, fiind retezat de mânia lui Dumnezeu fără să-și fi aflat căința.

Fratele Konrad a fost dus la Viena și înmânat magistraților de acolo. De dragul credinței sale a fost întemnițat în tribunal pentru un an și câteva săptămâni. Împreună cu alți șaizeci – hoți și criminali nelegiuiți – a trebuit să reziste foametei incredibile și mizeriei. Nu aveau nimic să mănânce în afară de ceea ce alți oameni împărțeau cu ei sau le aduceau. Pe deasupra, când criminalii au fost torturați prin ardere, așa cum se făcea în mod uzual, rănile lor supurau, și i s-a făcut greață până când n-a mai putut să mănânce o perioadă îndelungată chiar și când era mâncare. Astfel că a trebuit să reziste multor necazuri, precum și cruzimii și întemnițării.

Pe vremea aceasta, împăratul Ferdinand participa la marea Dietă imperială de la Augsburg.4 Episcopul Vienei5 l-a adus pe Konrad înaintea lui de două ori în toiul nopții, sau oricum, înainte de ivirea zorilor, deoarece vroia să îl execute în secret. Prima dată când Konrad a fost adus, i s-a ordonat dacă dorea să declare pe scurt dacă dorea să renunțe la credința sa. El a răspuns că vor aștepta în van ca el să facă asta: el era pregătit să își pună viața ca miză că acesta era adevărul și calea pentru viața veșnică, așa cum o va mărturisi cu buzele sale cât vimp v-a trăi. Domnul le-a dat planul peste cap, deoarece vorbăria lor din acea zi nu a ajuns la niciun rezultat, deși l-au interogat de dimineața devreme până după-amiaza. Apoi a fost dus înapoi în închisoare și i s-au dat trei zile în care să decidă ce vrea să facă. Trei zile mai târziu, iarăși în întunericul de dinainte de ivirea zorilor, a fost adus înaintea episcopului și preoților și călugărilor săi din nou și încă o dată a apărat cu credincioșie adevărul.

Călăul deja se așezase la locul lui afară, așteptând să îl decapiteze devreme în zi înainte ca cineva să fie prin preajmă. Așa sunt căile diavolului, căruia îi e frică că adevărul va fi făcut cunoscut, iar oamenii vor ști că se face o nedreptate. Iarăși a intervenit Domnul. Konrad a fost dus înapoi în închisoare, unde preoții s-au certat cu el fără oprire, nelăsându-l în pace.

După aceea, în mod constant l-au amenințat că îl vor lăsa să putrezească în temniță, care nu fusese folosită de opt ani. Dar el era pregătit; și-a ancorat speranța în Domnul, care era în stare să îl elibereze din temniță și din toată puterea dușmanilor săi. S-a bucurat tare că Domnul l-a aceptat ca martor al adevărului. El era atât de vertical și de neintimidat, încât mulți s-au alarmat; unii au spus că ar fi dorit să nu-l fi întâlnit niciodată – îi stingherea întrucâtva.

Între timp, brutarul de la curtea regelui Maximilian a auzit de intențile rele ale episcopului. El i-a spus lui Pfausinger, preotul luteran al regelui, care l-a informat pe rege, punând o vorbă bună pentru prizonier. El a spus că Konrad era tânăr și că ar fi păcat să îl execute așa. Regele Maximilian i-a poruncit să se oprească din a-l teroriza și să îl elibereze. Aceasta s-a făcut.

Când fratelui Konrad i s-a spus ce s-a întâmplat de a fost eliberat, a mers la acești oameni și le-a mulțumit pentru libertatea pe care Dumnezeu i-a dat-o prin ei. Apoi, cu inimă neprihănită și o conștiință nepătată, a călătorit înapoi în Moravia la biserica-comunitate, care s-a bucurat la venirea sa. Curând i s-a oferit un serviciu, după cum se va relata la locul potrivit mai jos.

În acest an, nobilul de la Tscheikowitz i-a expulzat pe frați. S-au mutat la Boretitz și au pus bazele unei comunități acolo.

În acea toamnă la Kostel, bătrânii i-au investit pe Kaspar Hueber și Hans Zwinger sau Gerber (un tăbăcar) în serviciul Evangheliei prin așezarea mâinilor.

În aceeași zi, bătrânii i-au investit pe Matia Gasser și Leonard Klemp în serviciul pentru treburi temporale prin așezarea mâinilor. Și doi frați, Christoph Lenck și Klaus Felbinger6 sau Schlosser (un lăcătuș de meserie), au fost aleși pentru serviciul Evangheliei și numiți.

Cinci frați au fost de asemenea aleși și numiți în serviciul pentru treburi temporale: Walser (Balthasar) Maierhof cel tânăr, Lorenz din Schwaz, Leonard Lungauer, Kuntz Herrlich și Bärtel Gutscher.

În acest an, fratele Gregor Boemul, un slujitor al treburilor temporale, a adormit împăcat în Domnul la Bilowitz în Moravia.

În același an, frații s-au mutat din Deutsch-Nussdorf,7 un oraș pe cealaltă parte a Micilor Carpați.

1Neumühl (Nové Mlýny), la nord-est de Nikolsburg (Mikulov). În 1558, acolo era doar o moară ce aparținea proprietarilor Eisgrub-ului (Lednice), nobilii de Liechtenstein, care au închiriat-o hutteriților. Moara a fost reconstruită, iar Neumühl-ul a devenit un important centru hutterit; Zeman, Topography, #95. La Neumühl, Kräl și Zapff au continuat cronica; vezi dedesubt, p. 492 n. (!) Vezi Adolf Mais, ed., Elizabeth Bender, trsl., ”The Hausbuch of Neumühl, 1558-1610: The Oldest Land Register of the Hutterian Brethren,” MQR, aprilie 1974, 215-236; ME, III, 854-856; Beck, 209.

Pentru Tracht, vezi deasupra, p. 316 n.2 (!).

2Pentru Konrad Haintzeman (sau Schuster, după meseria sa), vezi Martyrs Mirror, 573-574, „Konrad Schumacher”; ME, II, 630; Beck, 219-220. Conform lui Th. Wiedemann, Reformation und Gegenreformation im Lande unter der Enns (Praga, 1878, 2 volume) un anume Mayerle, vicar al Krems-ului, se spune că s-a alăturat acestui „mic grup de credincioși.”

3Bastel Binder (Sebastian Leutner) provenind din regiunea Adige, de meserie dogar (care făcea sau repara butoaie sau căzi de lemn: Germană, Binder sau Faßbinder).

Vezi Beck, 219; ME, III, 240a.

4Aceasta se poate referi la Dieta imperială de la Frankfurt, 1558, când regele Ferdinand și-a asumat coroana imperială la care renunțase fratele său, Carol Quintul în 1556.

5În 1558, episcopul Vienei era Anton Brus, născut în 1528 în Müglitz (Mohelnice), la nord-vest de Olomóc, Moravia. Se spune că vorbea cinci limbi străine și era cunoscut ca un zelos „apărător al adevărului.” A murit la Praga, 1580. Vezi Beck, 220.

6Despre Klaus Felbinger, vezi dedesubt, pp. 369-372 (!).

7Deutsch-Nussdorf (Dolné Orešany), la nord-vest de Tyrnau, Ungaria, la poalele Micilor Carpați.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s