Grupul lui Jan

Pe vremea lui Ceaușescu, în lumea neoprotestantă erau adunări, biserici și grupuri.
La țară li se zicea adunări, mergeam la adunare, eram la timp la adunare cum zice poezia.
La biserică mergeau majoritarii.
La oraș nu li se zicea adunări, mergeam și noi la biserică deja.
Dar pe lângă aproape fiecare biserică era câte-un grup.
Unele biserici aveau mai multe grupuri, alte grupuri era suprabisericești.
Eu am umblat și la adunare, și la biserică și la grup.
Despre grupul cu care umblam eu (era un grup nu static, ci migrator) voi scrie altădată.
Azi vreau să scriu despre grupul lui Jan (sau Jean) de la Arad. Scriu cât știu, sau cât a ajuns la noi la 250 de km de distanță și cât a rămas după 30 de ani.
Grupurile de pe lângă biserici au fost fundamentate teologic de pietiști cu al lor principiu ”Eclesiola in eclesia” îndeosebi și erau considerate un factor de trezire.
Oastea Domnului la noi sau mișcarea betanistă la reformați au aplicat acest principiu.
Eu am scris aici de ce nu sunt de acord cu el.
La baptiști a funcționat prin anii 60 mișcarea de trezire numită chiar așa: treziții.
Târziu mi-am dat seama cât de mult am fost influențat de această mișcare în copilărie.
Unii din oamenii care ne-au călcat casa au făcut parte din mișcarea asta.
Dar despre grupul lui Jan am auzit târziu, cred că după revoluție.
Cântau frumos, Jan era din Sighet și încă câțiva, dar majoritatea grupului era din Arad.
Era prin anii 80, acești treziți târzii (securitatea nimicise mișcarea originală a treziților cu mult înainte) încep să-și facă prezența și legătura cu vechii treziți bine izolați și încadrați de secu. Ilie P, familia H. din Sebeș, vechii moisiști și rudele lor, chiar pe la fr. Niculiță au mers și toți au fost atinși de prezența acestui nou grup de ”treziți”. Doar că ”treziții” ăștia erau ciudați. Dintr-o dată au cârmit-o spre penticostali, apoi spre adventiști, ca să poposească apoi la cultul mozaic.
S-au tăiat împrejur apoi și au emigrat în Israel.
Acestea sunt fapte reale, aflate de la mai mulți frați, care ”unii sunt încă în viață și alții au adormit”.
Atâta știam pănă n-am citit cartea. Cartea despre ei. (Într-o postare viitoare).
După ce am cumpărat cartea am început să sun, am aflat  de la o soră bătrână de 90 de ani (dar cu rațiunea și memoria intacte) chiar joi seara că:
-”Jan a fost un profet fals”
-”Cânta frumos”
-…”a înșelat pe mulți
-a dezamăgit
-Jan a fost un prooroc mincinos
-tot ce-a spus că se va întâmpla nu s-a întâmplat
-n-a fost cinstit, n-a fost corect, talent a avut, minte a avut
-”și noi am suferit” mi-a spus sora, a amăgit cu muzica, și-a atras foarte mulți adepți. A deezbinat familii. Cumnatul meu s-a distanțat de noi din pricina lui Jan. A făcut o rană mare în Arad. Familii întregi s-au dezbinat.”
Am citat din lunga convorbire cu sora Domnica I.
În timp ce povesteam cu dânsa m-am gândit la această simplă metodă de dezbinare: bivalența. O persoană cu comportament bivalent se lipește simultan de doi prieteni, unuia îi arată o față, altuia alta, până când cei doi se ceartă despre cum e ”prietenul” lor, unii zic foc, alții gheață. Seamănă cu povestea celor 6 orbi cărora li s-a ”arătat” un elefant.
6-blind-men-hans
După ”vizionare” au început să se certe, unul zicea că elefantul seamănă cu o mătură, altul cu un zid, altul cu o suliță, altul cu un covor, altul cu un șarpe, etc.
Așa și familia cumnatului sorei: vedeau în Jan un muzician bun. Soțul sorei vedea realitatea: Jan era un profet fals.
Dezbinarea dintre aceste familii a rămas până astăzi. Iată o armă eficientă e securității, o armă cu bătaie lungă: pune un fariseu dirijat lângă doi prieteni, unul vede șarpele și altul pomul și vor începe să se certe: e pom, e șarpe, e pom, e șarpe.
Că de fapt tot grupul lui Jan a fost o ”legendă” a securității (securitatea numea legende poveștile de ochii lumii, sub care acoperea diverse acțiuni secrete) pentru a implementa în Israel niște spioni bine camuflați, asta vă veți da seama numai după ce veți citi cartea despre care voi scrie în postarea următoare cu Voia lui Dumnezeu.

Un răspuns la Grupul lui Jan

  1. vesteabună spune:

    Fratele Mia Iovin despre grupul lui Jan:

    pag 219 in cartea lui:

    ”Cu vreo 25 de ani in urma, am ajuns la Oradea duminica dimineata. Adunarea era arhiplina pana ‘in strada, abia am reusit sa ajung cu vreo doi metri inlauntru. Fratele Liviu Olah m-a numit pentru rugaciunea de incheiere. Din baicon, in mare graba, o sora se strecoara prin multime si intreaba unde este fratele Iovin? Cei din jur, desi nu ma cunosteau, dar m-au vazut ca m-am rugat, au ajutat-o sa ma identifice, asa ca am iesit in strada. Eu nu o cunosteam pe sora

    si nici dansa nu ma cunostea pe mine. Ea s-a orientat dupa numele Iovin, caci il cunostea pe fratele meu Nicolae. Locuia impreuna cu mama ei si cu fetitele ei. Ea nu mai traia cu sotul ei de trei ani. Familia parintilor ei era o fami lie cu reputatie intre frati din pricina tatalui ei. Sigur, am inceput sa stau de vorba cu ea si sa-i fac marturia vietii in I-Iristos. Dupa masa am fost iar la adunare si seara m-a invitat sa gazduiesc la ei. Se arata a fi o credincioasa ravnitoare si am acceptat invitatia. Domnul o avea in vedere pe ea fara ca eu sa
    imi

    dau seama. Dupa masa de seara, am continuat vorbesc despre o viata crestina normala, despartita de lume, de pacat, despre dragostea dintai a primilor crestini.
    La un moment dat, ea s-a intristat, vorbele i-au inghetat pe buze si a inceput sa planga in hohote de nu se mai putea opri. Am intrebat-o ce s-a intamplat. Duhul lui Dumnezeu a convins-o de starea de pacat in care traia. A fost botezata de tanara si a avut, cred, un inceput bun, dar a dat de un proroc fals, profesor de rnuzica,
     
    pe care l-am identificat la Arad ca atare, si care-i amagise pe multi tineri prin arta muzicii si magia unor invataturi stricate, cu totulabatute de la Adevarul Sfintelor Scripturi. Prin acestea si prin aceea ca opreau casatoria, acest proroc fals o convinsese de doctrina lui, ca botezul ei la baptisti nu a fost btm si a botezat-o el a doua oara in religia lui apostata, dar de pacat nu scapase. Botezul nu mantuie, ci este o marturie a unui cuget curat, poruncit de Domnul Isus. Din amagirile acestui proroc fals, impreuna cu sotia mea, Domnul ne-a ajutat sa slujim la eliberarea mai multor suflete care au fost seduse.
    Aceasta biata surioara era legata stare adanca de pacat.

    In acelasi pacat al curviei cazuse si un frate de-al ei, care avea copii mai mari, si si-a parasit sotia. Ea a marturisit in hohote de plans viata ei din ultimii trei ani, de cand se despartise de sotul ei. A schimbat religii ca si barbatii, se credea crestina, dar ea nu-L cunostea pe Domnul. Stia foarte multe din Biblie, dar era legata in
    lanturile faradelegii. Ne-am asezat pe genunchi si ea s-a predat Domnului, si cu plans amar s-a rugat si a cerut iertare pentru viata ei atat de pacatoasa.Primul lucru pe care 1-a dorit a fost acela sa ma duc la familia fratelui ei. Am vorbit cu cumnata ei care nu mai credea in posibilitatea intoarcerii la Domnul a sotului ei. Am vorbit apoi cu fratele ei, si, uimitor, Domnul S-a indurat de el si i-a dat un duh de pocainta: s-a intors la Domnul si la familie. Inaintea plecarii noastre in America, am mai fost pe 1a Oradea si am fost fericit sa vad ca au ramas statornici in noua viata schimbata, spre bucuria familiei intregi.
    Daca curvia trupeasca este un pacat atat de grav si condamnat in Cuvantul lui Dumnezeu, cu atat mai periculoasa si pernicioasa este curvia spirituala, asa cum o vedem aratata in Sfanta Scriptura. in dosul acestor pacate sunt duhuri amagitoare, care vin de la cel rau si folosesc metoda seductiei pentru a-si atinge scopul marsav, cum am vazut cazul celor doua familii de la Arad, care au practicat spiritismul. Fratele profesor si teolog Ioanovici Damaschin (un om care a practicat spiritismul de speta rafinata inainte de a se intoarce la Dumnezeu), ne atragea atentia sa ne ferim ca de foc de orice tangente cu asemenea duhuri satanice sau chiar cu persoane care au avut de-a face cu spiritismul grosolan sau cult.”

    Apreciază

Lasă un răspuns

