”După ce a îndurat grele suferințe, Onofrie Griesinger a fost condamnat la moarte în Brixen de către fii de Pilat, îmbrâncit de viu în foc și ars până la cenușă.” Cronica fraților hutteriți (59)

      Mai înspre iarna acelui an, Onofrie Griesinger s-a întors din Tirol la biserica lui Dumnezeu din Austria și Moravia (după ce a trimis mai mulți frați și surori devotate înaintea sa) pentru a susține și alina credincioșii prin serviciul său. În același an 1537, următorii frați au fost numiți în serviciul treburilor de rând de către biserică în Steinebrunn: Matia Legeder; Hans Gütten; Mihai Planer, un ciubotar; și Mihai Kramer din Gangkofen.

1538

      În 1538, fratele Petre Riedemann a fost trimis de către biserica lui Dumnezeu să viziteze filipiții împrăștiați din Austria superioară. Când au acceptat cele spuse de el, a inițiat din nou frăția dintre ei, a numit bătrâni în diverse locuri, a pus în ordine ceea ce era necesar și apoi s-a întors la biserica din Steinebrunn. Imediat după, bătrânii bisericii lui Dumnezeu au luat un frate pe numele Simon Waindel și l-au trimis la Linz și în Stiria să sfătuiască biserica din aceea zonă.

      În primăvara lui 1538, ansamblul copiilor lui Dumnezeu a simțit îndrumarea lui Dumnezeu în a-i trimite pe Onofrie Griesinger și Leonard Lochmaier, amândoi slujitori ai adevărului divin și predicatori ai Evangheliei lui Hristos, la Tirol pentru a-i strânge pe cei aleși în Domnul. Sfinții și-au luat rămas bun de la ei intercesând pentru ei și încredințându-i milei lui Dumnezeu. Apoi ei au plecat la Tirol, unde și-au îndeplinit sarcina cu maximă dedicație, aflându-se în pericol constant din partea persecuției. Ei au ajutat pe mulți să găsească bucurie eternă și mântuire și, după un rămas bun adecvat, i-a trimis bisericii lui Dumnezeu.

      Pe vremea aceea, Leonard Lochmaier a fost prins și dus la Brixen.1 Aici o întreagă mulțime de preoți l-au hărțuit cu șmecherii ticăloase până când l-au adus la colaps. Apoi l-au întrebat dacă vrea să călătorească prin țară pentru un an pentru a predica cu dr. Gallus Müller împotriva adevărului divin și pentru a-l contrazice. El a refuzat, astfel că l-au ținut în închisoare, din moment ce fusese un preot înainte de a găsi credința adevărată.

     În închisoare a simțit remușcări acute pentru a sa necredință; teama l-a învins când s-a gândit la judecata lui Dumnezeu și la condamnare. Dumnezeu i-a văzut inima sa credincioasă și pentru a-l ajuta, i-a deschis o cale prin Onofrie Griesinger, care a fost arestat la scurt timp după din pricina adevărului lui Hristos și dus la Brixen. Acolo a fost întemnițat aproape de Leonard Lochmaier, așa că puteau vorbi unul cu celălant. Leonard și-a mărturisit căderea lui Onofrie și i-a spus despre imensa durere, nenorocire și neliniște pe care el le-a simțit în inima sa din pricina necredinței sale. Într-un sfârșit, pe fundul farfuriei sale și-a scris cererea de iertare. Onofrie la rândul său a fost o mare alinare pentru Leonard. Văzându-i credincioșia și căința adevărată, Onofrie a declarat iertarea păcatului său în numele Domnului, aducându-l din nou la credință prin mijlocirea sa pe lângă Dumnezeu și l-a reacceptat ca și frate și membru al bisericii.

      Curând după aceasta, Onofrie, credinciosul slujitor al Cuvântului lui Dumnezeu și a bisericii sale și autor al câtorva exceptionale scrisori pe care încă le avem, a fost amenințat cu tortura dacă nu trădează aceia din frații lui care nu erau încă împrăștiați, în special pe aceia care au făcut ceva pentru a-l ajuta. La aceasta Onofrie a spus, ”Decât să-mi trădez frați, mai bine trec prin toate acestea cu putere de la Dumnezeu. M-am predat pe mine pentru a suferi până la moarte atât de multă durere și tortură cât poate un bărbat suporta. Știam prea bine că mi se vor întâmpla acestea mie. Mă aflu în mâinile voastre. Faceți cu mine tot ceea ce Dumnezeu vă permite. Dacă doriți să vă purtați urât cu mine, puteți. Dumnezeu vă va afla. Nu mai am nimic de spus și nicio informație de dat.”

     Apoi l-au presat cu putere, spunându-i că dacă iubește adevărul, ar trebui să vorbească și să le spună adevărul. Fratele Onofrie a spus: ”Vă știu eu bine, pe voi și adevărul vostru. Ați auzit ce am spus.”

     L-au întrebat chiar și, dacă vom spori numeric cu mult, ne vom ridica împotriva lor, omorându-i pe cei care refuzau să ni se alăture. Onofrie a răspuns, ”Dacă am face una ca asta, nu am mai fi creștini, ci doar creștini falși așa cum sunteți voi. Dacă voi ați fi creștini, nu v-ați purta rău, n-ați tortura sau omorî pe nimeni.”

      Și-au bătut joc de el și l-au supus la suplicii, dar curând i-au dat pace pentru a-l amenința și a încerca să îl înduplece, întrebându-l de ce ar vrea să-i fie smulse membre. Le-a spus, ”Nu mă aflu în mâinile voastre. Faceți cu mine ceea ce vă dă voie Dumnezeu. Mai mult decât să-mi luați viața nu puteți să faceți.” Astfel că au renunțat.

     O săptămână mai târziu întins pe masa de tortură de două ori, fără greutăți. El doar le-a spus, ”Deja v-am spus tot ce am putut, dar știu că Dumnezeu vă va afla din pricina cruzimii voastre.” Au renunțat a doua oară, lăsându-l singur și s-au oprit din a-l tortura. Tortura l-a măcinat, așa că le-a vorbit foarte puțin.

     Săptămâna viitoare, călugări au sosit de la Bozen și a fost adus în fața lor de două ori, dar n-au rămas mult după ce a făcut să le bâzâie urechile vorbindu-le despre propria lor ticăloșie și nedreptate.

    După ce a îndurat grele suferințe, Onofrie Griesinger a fost condamnat la moarte în Brixen de către fii de Pilat, îmbrâncit de viu în foc și ars până la cenușă. Astfel el a depus mărturie cu vitejie pentru credința și învățătura sa cu constanța unui erou creștin și a pecetluit acestea cu sângele său în ajunul Sărbătorii Tuturor Sfinților [31 octombrie] 1538.2

1 Leonard Lochmaier, un nativ din Freising, Bavaria, a fost un preot catolic pentru opt ani înainte să fie botezat în 1526 de către Jörg Krautschlögel (care a fost ars pe rug împreună cu soția sa în 1527). S-a alăturat frăției în 1527 și a venit în Moravia în 1528. Pentru doi ani a fost slujitor al Cuvântului în Austria și Ungaria. În 1538 a mers în Tirol și a strâns o comunitate în valea superioară a Inn-ului și valea Pitz, dar a fost în curând capturat împreună cu opt însoțitori și întemnițat la Petersberg (castel și sat în Tirol, pe valea Inn-ului, între Imst și Stams). A fost dus la Brixen, unde predicatorul curții Gallus Müller (vezi ME, III, 769-770) și Albrecht episcopul din Brixen au reușit în a-l convinge să se dezică; fiind cât pe ce să fie grațiat, s-a căit de necredincioșia sa. Guvernul de la Innsbruck a ordonat ca el să fie ars, dar ca fost preot a fost executat cu sabia. Scrisoarea sa adresată bisericii din Moravia se află în Codex Hab. 17, Arhivele Orașului Bratislava. Vezi ME, III, 381-382; Martyrs Mirror, 448-449; Beck, 135-138. Cele trei cântece ale lui Lochmaier sunt în LdHBr, 82-85; de asemenea vezi, Wolkan, Lieder, 171-172.

Din închisoarea din Brixen, Leonard Lochmaier a trimis următoarea scrisoare soției sale (Codex A b 5, fol. 245, Biblioteca Universitară din Budapesta):

. . . Soția mea dragă și soră în Domnul, îi mulțumesc Domnului de fiecare dată când mă gândesc la tine și la dragostea și credincioșia pe care mi-ai arătat-o tot timpul cât am fost împreună. Dar acum, dragă soră și partener în mariaj, dacă îl mulțumește pe Dumnezeu și el dorește să mă liniștească, și dacă nu ne vom mai vedea vreodată, te îndemn din toată inima mea și în dragostea divină pe care o am pentru tine și pentru toți sfinții să îmi întregești bucuria mea în Domnul. Fii devotată din inimă și cu frică de Dumnezeu și slujește-l pe Domnul toată viața ta, așa cum ai fost învățată de Cuvântul îndurător al lui Dumnezeu, care deseori ți-a arătat cum să trăiești într-un fel care să îl mulțumească. Încrede-i-te în credință, dragoste și răbdare divină, draga mea soție și soră și prin această modalitate învinge lumea, pentru că știi că cei credincioși au de dus o mare luptă aici. Duhul Sfânt ne spune că trebuie nu numai să credem în Hristos, ci de asemenea să suferim pentru el; timpul suferinței și durerii din pricina adevărului divin a venit cu siguranță peste noi împreună cu măreața luptă pe care o ducem împotriva propriei noastre cărni aici pe acest pământ . . . .

Sora mea, uite-te la Domnul din ce în ce mai mult și bucură-te alături de mine, pentru că sper să rămân devotat Domnului până la moarte și aștept să te văd din nou pe tine în bucurie în ultima zi. Fie ca Tatăl nostru Domnul să îți ofere ție și tuturor copiilor lui Dumnezeu puterea de obține regatul său și măreața sa glorie, în care toți cei aleși vor fi bucuroși și se vor odihni pentru totdeauna . . . .

Cu aceasta te încredințez în mâinile Dumnezeului și Tatălui nostru milos și te binecuvântez din inimă în Domnul și îmi iau rămas bun de la tine în loialitate, dacă este voia lui Dumnezeu ca acum să depun mărturie adevărului cu sângele meu. Nu am altă intenție decât să fac aceasta prin intermediul puterii lui Dumnezeu și te salut în Domnul, Bärbel a mea, cu pacea lui Dumnezeu. Te salut pe tine, sora mea, și pe toți copiii lui Dumnezeu de o mie de ori cu un sărut oferit din dragoste. Îți doresc pacea eternă a lui Dumnezeu și te încredințez lui Dumnezeu. Transmite-le salutările mele din inimă în Domnul dragilor frați și surori, fiecăruia în parte. Cu această scrisoare îți trimit o batistă și cu ea întreaga mea inimă. Domnul fie cu tine pe veci prin Duhul său. Amin.

O, prea iubiți frați ai mei Hans și Ulrih, vă trimit fiecăruia dintre voi mii de salutări din inimă în pacea lui Dumnezeu, deși știu că v-ați întristat foarte tare de căderea mea. Vă implor din inimă să mă iertați, și implor și pe ceilalți copii ai lui Dumnezeu pentru iertare. Fie ca Domnului din ceruri să i se mulțumească în veci de veci, pentru că el m-a ajutat din nou și și-a întins generoasa mână la mine. Fie ca el să fie binecuvântat în toată vecia pentru aceasta. Bucurați-vă cu mine încă o dată, dragi frați, pentru că știu că voi și toți copiii lui Dumnezeu care au auzit despre aceasta erau în mare nefericire și îi durea tare, totul din cauza mea.

O, Dumnezeul meu, apără-ne de necaz pentru totdeauna. Dă-le tuturor sfinților sfânta și eterna ta bucurie în regatul tău și în măreața ta glorie, pe care o vei oferi în binecuvântarea în fiul tău și în acei aleși de către tine în măreața zi când vei veni să ne ei pe noi la tine. Lăudat să fii pentru vecie.

Această scrisoare a fost scrisă pentru el de către Onofrie Griesinger, care a adăugat câteva rânduri personale. Onofrie însuși a scris următoarea scrisoare frăției în timp ce se afla în închisoare (Codex A b 5, fol. 384):

Vă dorim binecuvântarea Domnului vouă; Leonard și cu mine vă trimitem multe mii de salutări din inimă în Domnul, . . . în special lui Hans [Amon], dragul meu frate și prieten în Domnul, lui Ulrih și Petre și tuturor slujitorilor voștri pentru treburi de zi cu zi după nume, și și ție, dragul meu Nickel, și ție, micul meu fiu Hensel. Salutările noastre din inimă vouă tuturor. Îți trimit și ție, dragă soră a mea Ana, salutări genuine și din inimă în Domnul. Mesajul tău mi-a adus mare bucurie. Fie ca Domnul să fie cinstit pentru totdeauna!

O, Hans al meu, te rog să îi saluți pe dragii frați și surori din partea mea oriunde îi întâlnești, pentru că nu îi pot numi pe fiecare în parte, deși cu bucurie aș face asta. Te rog să îi dai caldele mele urări de bine ginerelui meu și dragului frate Hans Plattner și dragilor copii de la școală împreună cu învățătoarele lor. Pacea și dragostea lui Dumnezeu și Duhul său să fie împreună cu voi toți tot timpul. Amin.

Preaiubitul meu frate, fie ca Domnul să te aline. Să nu fii trist din cauza mea. Domnul Dumnezeu nu îți va uita credincioșia. Roagă-l pe Domnul dacă încă mă va mai lăsa să fiu ajutorul tău, și dacă nu, atunci vino la praznicul nunții mele, tu și toți frații și surorile tale. Domnul să fie cu tine pe veci. Amin.

2 Cântecele lui Onofrie Griesinger sunt în LdHBr, 77-82; de asemenea, vezi Wolkan, Lieder, 171; ME, II, 579-580; Martyrs Mirror, 448-449; Beck, 136-141.

Lasă un răspuns

