”… I-au sfâșiat trupul, au turnat rachiu pe rănile sale și i-au dat foc.” Moartea lui Iacob Hutter. Cronica fraților hutteriți (52)

      Cum atunci nu era decât puțină speranță în găsirea unui loc unde s-ar fi putut așeza în Moravia, Leonard Lanzenstiel împreună cu aceia încredințați lui s-au apucat de cules și mai târziu și de alte munci pentru nobilul Hans Fünfkirchen din Steinebrunn în Austria, nu departe de granița moraviană.1 Au rămas acolo pentru o perioadă de timp.

       În Tirol, Iacob Hutter călătorea și el, aflându-se într-o situație materială precară și având inima neliniștită, făcea tot posibilul pentru a salva cât mai multe persoane.2 El vizita oamenii cu Cuvântul lui Dumnezeu și îi strângea sub mari încercări, pentru că pe cuprinsul țării mandate stricte au fost emise împotriva lor. De exemplu, judecătorul din Brixen a călărit până la Lüsen,3 a strâns toți bărbații, femeile și copiii în stare să meargă și a citit un mandat brutal prin care interzicea tuturor să ne primească sau să adăpostească. Dacă cineva totuși o făcea, era pedepsit mai rău decât orice altceva de dinainte, iar casa i-ar fi fost arsă din temelii, deoarece stăpânul lor de la Brixen nu ar tolera asemenea oameni, ci i-ar elimina.
La scurt timp după aceasta, a prins mai mulți frați și surori și i-a dus la Brixen.
4 Curând după aceste evenimente, în noaptea de ajun de sfântul Andrei [29 noiembrie] 1535, Dumnezeu a îngăduit arestarea lui Iacob Hutter. A fost înșelat și trădat la Klausen aflat pe râul Eisack din regiunea Adige. I-au pus un căluș în gură și l-au dus la Innsbruck, locul de adunare al guvernului regelui Ferdinand. L-au torturat și l-au adus la agonie prin tot ceea ce i-au făcut, și chiar și așa nu au putut să îi întoarcă inima în cealaltă direcție sau să îl facă să nege adevărul. Chiar și când au încercat să dovedească că greșește prin intermediul Scripturilor, nu i se puteau compara. Plini de ură și răzbunare, preoții și-au imaginat că vor scoate diavolul din el. L-au pus în apă rece ca gheața și apoi l-au dus într-o cameră caldă unde a fost bătut cu bâtele. I-au sfâșiat trupul, au turnat rachiu pe rănile sale și i-au dat foc. I-au legat mâinile și din nou i-au pus călușul în gură pentru a preveni ca el să le indice mârșăvia lor. Punându-i pe cap o pălărie ce avea un moț din pene au făcut obiect de batjocură din el. După ce le-a îndurat toate cruzimile și totuși a rămas neatârnat și cinstit, un erou creștin neatârnat în credință, acești ticăloși fii de Caiafa și Pilat l-au condamnat, arzându-l de viu pe rug. O mare mulțime a fost de față, văzând mărturia sa neclintită. Aceasta s-a petrecut pe vremea Întâmpinării Domnului [2 februarie], în vinerea de dinaintea primei săptămâni a Postului Mare, 1536.5

     Iacob Hutter a condus biserica pentru aproape trei ani și a lăsat în spate un popor unit și construit pentru Domnul. De pe timpul acestui Iacob Hutter a moștenit biserica numele de hutterită sau Frăția Hutterită. Până în ziua de azi bisericii nu îi este rușine de acest nume. A stat bucuros în adevăr până la moarte și și-a dat viața pentru el. Aceasta a fost soarta tuturor apostolilor creștini.

Când Iacob Hutter a fost capturat, frații din Tirol i-au dat de vest imediat lui Hans Amon și bisericii de la Auspitz din Moravia.

1 Nobilii de Fünfkirchen dețineau parohia și proprietatea reprezentată de Steinebrunn și castelul Fünfkirchen, Austria Inferioară, dincoace de granița austriacă de la Nikolsburg (Mikulov). În 1539 comunitatea rebotezată de la Steinebrunn a fost suprimată, iar nouăzeci de membri au fost trimiși la galerele lui Andrea Doria; vezi dedesubt, pp. 188-196. (!)

2 Hutter însuși descria activitățile sale din Tirol într-o scrisoare adresată bisericii din Moravia. Următorul fragment este tradus din Codex I 87. 708, fol. 168ff., Vienna University Library.

În același timp ne durea amarnic și eram foarte nenorociți –nenorocire dumnezeiască- auzind cât de mult rău au putut să răspândească opozanții noștri și nedreptatea și că atât de mulți care s-au oferit lui Dumnezeu și care erau frații și surorile noastre au rătăcit calea din cauza acestor persecuții și a tentaților lumii. Și-au încălcat legământul lor avut de Domnul cu oamenii săi într-un fel necuviincios. Ei își retrag promisiunile și i se alătură diavolului și lumii din nou, devenind inamici ai lui Dumnezeu și ai copiilor săi . . . .

Ar trebui să știți că prezența noastră aici nu mai reprezintă un secret. Oamenii ticăloși o știu și sunt foarte ostili, stârnind o mare zarvă cu privire la aceasta. Nelegiuita și hoața de preoțime, acei mesageri ai diavolului și cruzi cerberi ai infernului, deja delirează din amvoanele lor despre noi și avertizează oamenii despre noi că ne aflăm în țară și sus în munți și le ordonă să frecventeze blestematele lor liturghii, venerare de idoli și misa . . . .

Domnul încă îi adaugă pe aceia salvați bisericii lui. Recolta s-a copt și multă muncă este de făcut, dar slujitori de calitate sunt puțini. Trebuie să-l chemăm pe Domnul recoltei, așa cum spune Hristos, rugându-l pe el să trimită lucrători în via sa. Mulți dintre oamenii despre care ni s-a spus că au inimile deschise și se află în căutarea adevărului nu fac nimic și mulți despre care nu știam nimic vin în față, acceptă credința și ni se alătură. Un adept îl trezește pe celelant, și așa cineva este descoperit și condus înspre Dumnezeu de către un altul. Atât de mult există din lucrarea Domnului ce trebuie să o înfăptuim noi –lucrând cu frații și surorile, cu aceia care încă îl caută pe Dumnezeu, cu copiii, este de lucru peste tot, doar că nu putem face totul deodată și unele lucruri rămân nefăcute. Dar vom face cât de mult putem și nu ne vom cruța. Chiar este nevoie de noi peste tot în acest moment. Urgența și măreția sarcinii se simte greu pe umerii noștrii. . . .

Așa cum știți, Martin Nieder și Christel Bühler s-au îndepărtat de la Dumnezeu și de la oamenii săi, fiind excluși în prezent; ei se află acum acolo în Sterzing. Sunt niște oameni nelegiuiți și ticăloși, trădători aflați în alianță cu diavolul. Au turnat tot ceea ce știau autorităților aflate la Innsbruck, spunând multe minciuni îngrozitoare și continuă să faca asta. Pui ai diavolului ce sunt, batjocoresc și hulesc adevărul lui Dumnezeu. Despre ticăloșia și păcatele lor s-ar mai putea spune destul de multe, dar voi scrie despre aceasta slujitorilor. Voi spune doar aceasta: Plănuiesc să vină în zona voastră în câteva zile. Nu au intenții bune – nu vor decât să facă probleme, iar intențile lor sunt foarte rele. Dușmanii plănuiesc să îi trimită la voi; dar să nu vă încredeți în acești oameni. Vor veni ca hoții și ucigașii, trimiși să jefuiască, înșele și să omoare. Aveți grijă!

Pentru textul complet al acestei scrisori, vezi MQR, April 1941, 129-140; Fischer, Jakob Huter, Briefe 44-52; tradus în Jakob Hutter, Brotherly Faithfulness, Letter VI, 103-118.

3 Lüsen, o parohie aflată la nord-est de Brixen (Bressanone), Tirolul de Sud (acum Italia) era locul de naștere al lui Balthasar Dosser (ME, II, 95); în 1525, reședința Carlstadt-ului (ME, II, 519-521); în 1536, o fortăreață a rebotezaților tirolezi, un lider important al acestora fiind Hans Grünfelder; vezi dedesubt, p. 162(!); ME, III, 415.

4 Condițiile din Tirol și pericolele cu care se confrunta Iacob Hutter sunt descrise în ultima sa scrisoare adresată bisericii din Moravia, fără urmă de îndoială sursa acestei relatări. Aici urmează un pasaj extras din scrisoare (Codex I 87. 708, fol. 356, Vienna University Library).

Iubiți frați și surori, despre noi putem spune că trăim în dragoste și credincioșie, și în pace și unitate a Duhului Sfânt. Dar în inimile noastre avem o mare durere și mâhnire gândindu-ne la ce vi se întâmplă și se pare, că totuși și noi suferim grave persecuții. Oribilul și înfiorătorul balaur și-a deschis larg fălcile să devoreze femeia îmbrăcată cu soare, aceasta fiind biserica și mireasa lui Isus Hristos.

După adunarea noastră de duminică, un iubit frate din Taufers a fost capturat în drumul lui spre casă. Curând după aceasta, judecătorul din Brixen a călărit până în satul numit Lüsen, a adunat toți bărbații, femeile și copiii în stare să meargă și le-a citit cu voce tare un crud mandat care le interzicea să primească sau adăpostească pe oricare dintre noi. Dacă cineva o făcea,el ar fi fost pedepsit mai rău decât altceva de dinainte, iar casa i-ar fi fost arsă din temelii. Judecătorul spunea că acest lucru se răspândea și scăpa de sub control, iar diabolicul său stăpân, principele-episcop din Brixen, nu o va tolera, ci o va stârpi. El tocmai ce a fost aici, iar acum amenință oamenii cu vorbe mari, interzicând ceea ce este bun și corect și poruncind ceea ce este rău. Totuși, credincioșii, încă au curaj și nu iau seama la amenințările sale, ci îl slujesc pe Dumnezeu neîncetat și îi împlinesc voia.

Judecătorul a fost atent o perioadă să vadă dacă ne-am lăsa intimidați și să fim parte din venerarea lor blasfemiatoare a idolilor. Dacă ar fi fost după el, s-ar face că s-ar uita în altă parte, dar oamenii săi nu îi mai dau pace. Frații și surorile noastre deja sunt cunoscuți tuturora din vale și de primprejur.

Când a văzut judecătorul că ordinele sale nu aveau putere asupra credincioșilor, s-a pus pe treabă și a prins cinci sau șase din frații și surorile noastre și i-a dus la Brixen. Cu ocazia asta, Dumnezeu i-a protejat pe ceilalți, dar chiar acum am fost informați de către un necredincios că încă cinci au fost luați din Lüsen și duși la Brixen. Nu am auzit nimic cert, dar avem un motiv întemeiat să ne îngrijorăm și întrebăm oare ce li se întâmplă și cum călătoresc. În acest moment nu știm unde sunt închiși, dar Dumnezeul din cer știe. Imediat am trimis frați la Lüsen și peste tot ca să viziteze frații și surorile și să afle cum se simt ei. Aceștia încă nu s-au întors, așa că chiar nu am cum să știu cum stau lucrurile. Dar este foarte probabil ca toți să fi fost alungați și împrăștiați și că oriunde se află sunt în mare pericol.

Până acum, tot ceea ce am auzit despre prizonieri, și toți ceilalți, indică înspre neatârnare și credincioșie. Fie ca Dumnezeu să îi aline prin intermediul Duhului Sfânt și să-i întărească cu Cuvântul său. Fie ca el să îi țină în numele și adevărul său până la final. El să le stea alături cu ajutorul lui Isus Hristos. Să-i susțină în marea sa îndurare. Amin.

Fratele nostru Ieronim vă va relata cu siguranță care este situația noastră și totul ce ar mai fi de spus. El este de asemenea bine informat despre tot ce se petrece așa cum sunt și eu în această clipă și știe ce să vă spună. El reprezintă scrisoarea noastră vie către voi și vă va răspunde la toate întrebările. Legat de restul, să îl așteptăm răbdători pe Domnul.

Pentru textul integral al acestei scrisori, vezi Müller, Glaubenszeugnisse, I, 150-151; Fischer, Jakob Huter, Briefe 62-72; tradus în Jakob Hutter, Brotherly Faithfulness, Letter VIII, 137-157 și Robert Friedmann, ”Jakob Hutter`s Last Epistle to the Church in Moravia, 1535,” MQR, Jan. 1960, 37-47; de asemenea vezi Beck, 120 n.2.

5 În timp ce era dus înspre rug, Iacob Hutter le-a spus călăilor săi: ”Veniți mai aproape, aceia dintre voi care m-ați contrazice! Haideți să ne testăm credința în foc. Acest foc va face rău sufletului meu atât de puțin ca și cuptorul încins lui Anania, Azaria și Misail” (Beck, 123).

25 februarie 1536, aceasta este data general acceptată ca a morții lui Iacob Hutter, convingere născută din următorul citat dintr-un raport al municipalității din Innsbruck pentru Oficiul Trezoreriei Provinciale, datat 26 februarie 1536: ”Din moment ce rebotezatul Iacob Hutter, care a fost adus la închisoarea Maiestății Sale de aici de la Kreuterturm [la Innsbruck] pe 29 noiembrie 1535, iar pe 25 în această lună, Februarie, a fost scos din închisoare și executat în concordanță cu legea, și de când în perioada această sus-numitul Hutter. . . i s-a dat mâncare și băutură de către agentul nostru judecătoresc, Martin Hayler, care cere 12 creițari pe zi, noi prin urmare cerem plătirea sumei de 17 parale și 24 de creițari să fie făcută lui Martin Hayler.” Vezi Loserth, Anabaptismus, 558-564; ME, II, 851-854.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s