” Peste tot erau spionați și trădați, vânați și prinși de către autorități.” Cronica fraților hutteriți (46)

       Dar a rămas în credința sa și a fost eliberat. Șase frați au fost întemnițați din pricina adevărului divin la Sterzing în regiunea Adige în acel an, 1532: Lamprecht Gruber, Hans Beck, Lorenz Schuster, Peter Planer, Peter [Hungerl] servitorul său și Hans Taler. Au fost torturați cu cruzime și au fost întinși pe masa de tortură pentru a fii făcuți să se dezică, dar au rămas neatârnați și au fost condamnați la moarte și executați. Toți cei șase au oferit cu vitejie mărturie pentru adevărul lui Dumnezeu cu sângele lor. Încă avem scrisori pe care le-au scris din închisoare pentru biserică.1

       Fratele Kuntz Fichter2 a fost de asemenea capturat în același an la Sterzing din pricina adevărului divin. A fost torturat și întins pe masa de tortură până când chiar și nedumnezeiești fii ai lui Pilat au crezut că nu mai pot îndura. Mai mulți credincioși în Hristos întemnițați împreună cu el au trebuit să treacă prin mari testări. Călugări, preoți și alții au încercat cu viclenie să câștige, folosind citate din Biblie în mod fals. I-au tentat vorbindu-le de casele lor, soțiile și copiii și viața în sine. Când nu i-au putut face să devieze de la adevăr, i-au condamnat și i-au ucis. Frații au dat o mărturie neatârnată prin intermediul sângelui lor. O lungă scrisoare pe care a scris-o Kuntz Fichter din închisoare pentru biserică încă se află în existență.

1533-1536: Jakob Hutter și Frăția aflată în curs de apariție

1533

      După ce Georg Zaunring a fost martirizat în 1533, biserica l-a trimis pe Peter Riedemann, un slujitor de-al Domnului, în Franconia. El și însoțitorul său Six Braitfus au fost în curând capturați și duși la Nuremberg. Braitfus a fost dat afară din oraș cu rapiditate, dar Peter a fost ținut în detenție pentru mai mult de patru ani. Oamenii din Nuremberg și preoții lor l-au chinuit și și-au făcut de lucru cu el destul de mult, dar Domnul a rămas lângă el și după o lungă perioadă de timp l-a răscumpărat din mâinile lor, așa cum va fi relatat mai târziu.3

       Fratele Ludwig Fest,4 un mărturisitor de neclintit, a fost luat prizonier la Schwaz pe valea Innului în 1533 și a fost executat datorită curajoasei sale mărturii oferite lui Isus Hristos. și-a vărsat sângele de dragul adevărului divin. Încă avem o epistolă pe care el a scris-o.

     De asemenea în acest an, șapte frați au fost arestați la Gufidaun în valea Adige. Ei erau: Hans Beck, Walser Schneider, Christian Alseider, Waltan Gsäl, Wolf din Götzenberg,5 Hans Maurer din Flaas6 și Peter Kranewetter. Multele încercări de a-i face să șovăie și să se prăbușească au fost lipsite de succes, iar frații au rămas neclintiți mărturisind pentru adevărata credință. Au fost condamnați la moarte de către fii lui Pilat, care i-au ordonat marelui lor preot, călăul, să îndeplinească sentința. Frații au rămas curajoși și veseli, spunându-le oamenilor adevărul divin și grăbindu-i să se căiască. Au scris mai multe scrisori în închisoare. În ultima lor scrisoare au indicat faptul că Wolf s-a clătinat și s-a împiedicat, dar ceilalți șase frați erau determinați să rămână credincioși până la moarte.7 I- au invitat pe Jakob Hutter și Hans Amon să fie martori la petrecerea lor de nuntă. Au mărturisit cu curaj adevărului cu sângele lor aici în Gufidaun, în valea Adige.

      Jakob Hutter a fost prin munții din Tirol, predicând Cuvântul Domnului și făcând lucrarea Domnului. A călătorit primprejur, vizitând pe aceeia care erau nerăbdători să asculte adevărul, ajutându-i și direcționându-i pe cărarea corectă. A trimis un grup după altul jos la Schützinger în Auspitz din moment ce persecuția intensă făcea imposibilă staționarea lor în Tirol. Peste tot erau spionați și trădați, vânați și prinși de către autorități.8

1 Trei scrisori sunt cunoscute: pentru bătrânii bisericii; pentru slujitorii lui Dumnezeu din regiunea Adige; și pentru întreaga biserică, scrise la Sterzing (Vipiteno), 1532; vezi Friedmann, Schriften, 108, ”Brüder, b). ”Vezi de asemenea Loserth, Anabaptismus, 505; Beck, 105-106; Martyrs Mirror, 440; ME, II, 602, ”Lamprecht Gruber.”

2 Despre Kuntz (Konrad) Fichter, vezi ME, II, 327; Beck, 106; Martyrs Mirror, 441.

3 Despre Peter Riedemann, vezi Robert Friedmann, ”Peter Riedemann: Early Anabaptist Leader;” MQR, Jan. 1970, 5-44; Williams, Radical Reformation, 426-429; ME, IV, 326-328; Beck, 40-41. A fost eliberat din închisoare pe 14 iulie, 1537; vezi dedesubt, p. 163.

4 Ludwig Fest din Pinegg la nord de Brandenberg, în Tirolul de nord, a câștigat oameni în credință în minele din Schwaz și din alte locuri. A fost arestat în zona Freundsberg și decapitat pe 3 iulie, 1533. Pentru scrisoarea sa adresată bisericii lui Dumnezeu din Rattenberg de pe râul Inn, vezi Zieglschmid, ”Scrisori nepublicate,” MQR, Jan. 1941, 23-25. Vezi de asemenea ME, II 327; Beck, 107; Martyrs Mirror, 441; Loserth, Anabaptismus, 509.

5 Götzenberg , un munte de lângă Niedervintl, districtul Bruneck, înainte aflându-se sub curtea districtuală din Schöneck, Tirol.

6 Flaas, un sat la 8 mile nord de Bozen (Bolzano)

7 Două scrisori de la frații din închisoare se află în Codex Hab. 17, fol. 686ff., și Codex Hab. 9, fol. 92, la Arhivele Orașului Bratislava. Prima este adresată lui Jakob Hutter și bisericii din Moravia, a doua bisericii lui Dumnezeu din regiunea Adige. Ultima menționează printre alte lucruri că fratele Wolf a cedat. Supus interogării sub tortură, a implorat milă și a promis să se dezică, dar a recunoscut că a procedat greșit. Un p.s. notează, ”Șovăitorul își păstrează curajul.” Beck, 108-109; Martyrs Mirror, 444-445; Friedmann, Schriften, 108, ”Brüder, c).”

8 1533 a fost anul celor mai intense persecuții pentru frații din Tirol. Oficialii din Welsberg, Gufidaun, Michelsburg (nu Michelsberg) și din alte locuri erau neobosiți în eforturile lor de a-i captura pe frați și a da sentințe rapide. De sărbătoarea ”Trupului lui Hristos” (joia de după prima duminică de după Rusalii), 1533, frații din districtul Gufidaun s-au consultat în legătură cu modalitatea de a-și duce adepții în Moravia, ”pentru că în întreaga țară nu mai au un loc de refugiu nicăieri.” În iulie 1533, un grup de frați și surori împreună cu 25 de copii au plecat din districtul Gufidaun înspre Moravia și au reușit să își atingă destinația, deși autoritățile din Schwaz și Rattenberg supravegheau fiecare cărare. Loserth, Anabaptismus, 498-521; Hartmann Ammann, ”Die Widertäufer in Michelsburg im Pusterthale und deren Urgichten,” Programm des k.k. Gymnasiums zu Brixen, XLVI (Brixen, 1896), 3-52; ME, II, 608-609, ”Gufidaun”; ME, III, 668-670, ”Michelsburg”; Ernst Correll, ”Anabaptism in the Tyrol,” MQR, Oct. 1972, 49-60.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s