”Oricine care nu simțea curajul de a suferi foamea, nevoi mari, mizerie și sărăcie din pricina adevărului, mai degrabă s-ar întoarce în oraș s-au s-ar duce acasă. ” Cronica fraților hutteriți (43)

     Wilhelm Reublin a început să vorbească deschis în biserică împotriva tuturor ofenselor făcute de către slujitori. Cum Jakob Wiedemann, căruia i-a fost dată în grijă întreaga biserică, nu era acasă, asistenții săi au trimis oameni după el fără întârziere. Imediat ce a venit, el a chemat toți bătrânii, de oriunde trăiau și a pus întreaga chestiune în fața lor în prezența lui Georg Zaunring și celorlalți slujitori care îl sprijineau. Aceasta s-a petrecut în particular mai întâi. Totuși, Reublin a persistat în ceea ce spunea și pe baza Scripturii a încercat să îl convingă pe Jakob Wiedemann și adepții acestuia că nu predicau și nu adoptaseră o poziție justă. Jakob Wiedemann și susținătorii săi nu au acceptat aceasta, ci au convocat întreaga biserică. Le-a spus oamenilor cum în absența sa, Reublin se scotea el însuși în evidență, învățând lucruri ce erau opuse învățăturilor lui Jakob și a asistenților săi, ceea ce nu putea fii tolerat. La sfârșitul unui discurs lung pe care Jakob l-a făcut în fața bisericii, a spus că oricine accepta învățăturile sale ca și corecte și i-au schimbat viața ar trebui să vină și să stea lângă el.

      Wilhelm Reublin apoi i-a rugat, în numele lui Dumnezeu, să i se dea o șansă să răspundă. La fel, Georg Zaunring, David Boemul, Burkhard de Ofen și Adam Schlegel au cerut în unanimitate ca toți oamenii să asculte replica lui Reublin, din moment ce au auzit acuzațiile lui Jakob Wiedemann. Biserica se putea decide apoi care parte avea dreptate și care greșea, așa cum ar fi fost corect înaintea lui Dumnezeu și a omului. Dar cererea lor a fost respinsă categoric.

     Acum, cei mai mulți dintre oameni au mers de partea lui Jakob Wiedemann, mulți dintre ei neștiind de ce, din moment ce nu toți au auzit acuzațiile lui Wiedemann. Cam 40 sau 50 de persoane au rămas în picioare lângă Zaunring și Reublin, nerăbdători în a auzi replica lui Reublin pentru a se arăta corectitudine. Dar ceilalți nu vroiau să cedeze.

     Prin urmare, Jakob Wiedemann și-a chemat câțiva din adepții săi și i-a trimis la Georg Zaunring să se intereseze de ce au trecut de cealaltă parte a baricadei. Au răspuns că: auzind acuzațiile lui Jakob Wiedemann împotriva lui Reublin, cererea lor de acum era să lase, pentru numele lui Dumnezeu, ca și răspunsul lui Reublin să se facă auzit. Aceasta ar fi permis bisericii să decidă ceea ce era corect înaintea lui Dumnezeu, pentru că nimeni nu ar trebui să judece o chestiune din moment ce o audiere bilaterală nu s-a înfăptuit. Dar, ca și înainte, aceasta le-a fost refuzată. Cu alte cuvinte: ei au atacat turma cu coarnele lor.

     Jakob Wiedemann și-a avertizat oamenii că nu ar trebui să aibă nimic de-a face cu ceilalți. Drept rezultat, mulți care înainte îl urmau pe Wiedemann s-au simțit îndemnați să treacă la Zaunring și Reublin. Când a venit vremea pentru oamenii lui Jakob Wiedemann să fie chemați la o masă, ceilalți au fost tratați ca niște excluși. Au dat puținul ce îl aveau, și dacă ar fi fost corectitudine, ar fi fost bucuroși să rămână. Dar au trebuit să plece cu mâna goală.

     Zaunring și Reublin s-au adunat în afara casei, dezamăgiți și supărați. Reublin și-a scuturat praful de pe papuci ca o mărturie împotriva acțiunii imperative [neținând cont și de opinia celorlanți] a lui Jakob Wiedemann și a celor care stăteau cu el. Apoi au plecat, prima dată găsind pentru copiii și oamenii lor bolnavi un loc unde să stea și au lăsat un slujitor, pe Burkhard de Ofen, să aibă grijă de ei și să îi aline.

     Zaunring și asistenții săi, împreună cu 150 de alți oameni s-au pregătit să se mute la Auspitz. Odată ce au ieșit din orașul Austerlitz, slujitorii numiți mai sus au vorbit foarte serios oamenilor, spunând că cine vrea să meargă cu ei ar trebui să fie pregătiți, împreună cu ei, să îndure sărăcia lui Hristos și posibil chiar și moartea. Toți banii pe care îi aveau se ridicau la o para de persoană. Prin urmare, oricine care nu simțea curajul de a suferi foamea, nevoi mari, mizerie și sărăcie din pricina adevărului, mai degrabă s-ar întoarce în oraș s-au s-ar duce acasă. Dar toți au dorit să îndrăznească, având încredere în Dumnezeu. Nimeni nu s-a întors înapoi.

     Prin această cale, Dumnezeu, din nou, a adus o purificare, separând adevărații credincioși de necredincioși. Toți cei care au rămas cu Jakob Wiedemann sunt cunoscuți până în ziua de azi ca și Frăția de la Austerlitz.1

1 Separarea a avut loc pe 8 ianuarie, 1531. Pe 26 ianuarie, Reublin a descris-o într-o scrisoare prietenului său, pelerinul tirolez Marpeck, la Strasbourg (ME, III, 494); vezi J. C. Wenger, tr./ed., ”Scrisoare de la Wilhelm Reublin înspre pelerinul Marpeck, 1531,” MQR, Apr. 1949, 67-75. De asemenea vezi Williams, Radical Reformation, 419-420; Beck, 94-96. Câțiva din ”Frăția de la Austerlitz,” inclusiv Jakob Wiedemann, au fost executați în Viena în 1536.

Când grupul Austerlitz a fost expulzat din Moravia în 1533/1536 împreună cu grupul Rossitz și cel Hutterit, unii dintre ei s-au mutat în Slovacia. Unii, sub conducerea lui Ulrich Stadtler s-au mutat la Kraśnik, la sud-vest de Lublin, Polonia. O mică rămășiță a rămas în zona Butschowitz. În 1536, în concordanță cu cele relatate de aceasta cronică, grupul lui Stadler și ”Frăția Austerlitz” din Slovacia s-au unit cu Hutteriții. În 1537, după ce șase bătrâni (Hans Wucherer, Hans Hueter, etc.; vezi dedesubt, pp. 160-161) din grupul de la Austerlitz s-au alăturat Hutteriților, aceștia îau început să se mute înapoi la Austerlitz, la început locuind în casa lui Hans Hueter. Pe când și-au construit propria comunitate în Austerlitz în 1538, ei erau cel mai mare grup Rebotezat de acolo. Fosta ”Frăție Austerlitz” s-au împrăștiat sau s-au alăturat Hutteriților.

Vezi de asemenea capitolul pentru 1536, pp. 155-160.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s