”Legământul unei conștiințe bune în botezul creștin.” Cronica fraților hutteriți (41)

     Cam pe atunci, un om pe nume Jakob a apărut,1 un pălărier de meserie, născut la Moos în valea Puster, la jumătate de milă de Bruneck. A acceptat legământul harului, legământul unei conștiințe bune în botezul creștin, promițând să-și predea viața cu adevărat și să meargă pe cărarea lui Isus. După un timp, când s-a simțit că este înzestrat de către Dumnezeu cu daruri din belșug, a fost ales și confirmat în serviciul Evangheliei. În acest segment temporal, biserica din Tirol a învățat că la Austerlitz, în Marcgrafatul Moraviei, Dumnezeu a adunat un norod în numele său să viețuiască într-o inimă, minte și suflet, fiecare având mare grijă de aproapele lui. Astfel că au fost mișcați, trimițându-i pe Jakob Hutter cu Simon Schützinger și niște însoțitori la biserica din Austerlitz pentru a ”ancheta” tot ceea ce se întâmplase.

      După ce biserica din Tirol și-a luat la revedere de la ei și i-a încredințat în grija lui Dumnezeu, aceștia au mers la Austerlitz. Acolo au dezbătut tot ce era de dezbătut cu temeinicie cu bătrânii bisericii, așa cum biserica din Tirol spusese că trebuie făcut. Și-au dat seama că ambele grupuri erau o inimă și un suflet în frică de și slujirea lui Dumnezeu. Prin urmare, Jakob și Simon și cu însoțitorii lor, în numele întregii biserici, s-au unit în pace cu biserica din Austerlitz.

      Acum că își îndepliniseră misiunea și au dus la un final fericit tot ceea ce li se încredințase, au dorit să raporteze toate acestea propriilor lor oameni, astfel că Jakob și Simon și cu însoțitorii lor s-au pregătit pentru drum, din nou.

       Au plecat încărcați de onoruri de către comunitatea din Austerlitz cu inimi pașnice și în unitate a sufletului, încredințați lui Dumnezeu și îndurării sale pentru întoarcerea lor acasă.

     În acest an, 1529, mai mulți frați au fost arestați în Austria Superioară, și mai mulți au fost executați. Printre cei arestați a fost Peter Riedemann, născut la Hirschberg, în Silezia, un cizmar de meserie, care a fost luat prizonier în Gmunden de Ajunul Sf. Andrei [noiembrie 29] în 1529. Deși a fost torturat prin mai multe și variate căi până aproape de moarte, el a rămas credincios. Într-un sfârșit, după ce a zăcut în închisoare pentru mai mult de trei ani, a fost eliberat de pronia divină.

      Învățătorul cel mai preeminent din biserica de la Austerlitz a fost Jakob Wiedemann, de asemenea cunoscut ca și Jakob cel cu un ochi. Ajutoarele sale erau Franz Intzinger, Jakob Mändel, Kilian [Volckamer], și alții, toți consacrați în serviciul Cuvântului la Austerlitz.

      Când Jakob Hutter a fost trimis înapoi la credincioșii din munții Tirolului, cum tocmai am descris, le-a spus cu bucurie despre comunitatea de sfinți pe care o văzuse și experimentase la Austerlitz. Le-a spus cum, în numele lor, a tuturor, s-au unit cu aceia din Austerlitz în pace și uniune sufletească și de spirit și cum l-au trimis acasă la Tirol împăcat. Dumnezeu le-a deschis calea pentru ei cu binecuvântare și grijă. Întreaga comunitate a fost plină de bucurie, proslăvind și mulțumind lui Dumnezeu din toată inima lor.

     În tot acest timp, destul de mulți frați trăiau la Böhmisch Krumau, 2 avându-l pe Hans Fasser ca slujitor sau ca bătrân. Aceștia au format un grup pentru a-și exprima unitatea lor de spirit. Inimile lor au fost mișcate când au auzit despre uniunea dintre Jakob Hutter și biserica din Austerlitz. Toate lucrurile se bucură când se unesc, astfel că ei, de asemenea au căutat cu entuziasm pe aceia cu care aveau credința în comun, dorind să devină una cu ei întru Hristos. S-au unit cu ei în căutarea unei vieți mai perfecte.

1 Jakob Hutter (de asemenea Huter, Hueter, din germana medio-înaltă huot=pălărie, un pălărier). Foarte puțin este cunoscut despre Jakob Hutter înainte de 1529. Locul său de nașter a fost Moos, un cătun mai jos de St. Lorenzen (la sud-vest de Bruneck în valea Puster, Tirolul de Sud). În orașul din apropiere, Prags (Braies; nu Praga din Boemia) a învățat meseria de pălărier. Nimic sigur ne este cunoscut despre când și cum a intrat în legătură cu mișcarea Anabaptistă aflată în creștere din Tirolul de Sud, nici despre data sau locul botezului său. Este probabil să fi fost un partizan de-al lui Michael Gaismair (n. Între 1485 și 1490, m. 15 aprilie, 1532, lider al Revoltei Țărănești din Tirol, 1525-1526), iar din descrierea persoanei sale observăm un bărbat cu alură de militar. Prin urmare, este nesigur când în viața sa, Jakob Hutter a devenit un Anabaptist nonviolent. După eșecul revoltei lui Gaismair din Tirolul de Sud, este probabil ca Jakob Hutter să-și fii adunat împrejurul lui câțiva din partizanii supraviețuitori și a organizat la Welsberg (Monguelfo, la aprox. 25 de mile est de Bruneck) o comunitate creștină a bunurilor, cu toate că embrionară, el a fost liderul lor spiritual. Când grupul de la Welsberg a fost împrăștiat în vara lui 1529, Jakob Hutter a fost printre capii care au reușit să scape, posibil chiar înainte să apară pentru prima dată în această cronică.

La scurt timp înainte de asasinarea lui Gaismair, un mandat pentru arestarea lui Hutter a fost emis, cu data 10 martie, 1532, având următoarele detalii: ”Jakob Hutter din Welsberg, o persoană care are o barbă neagră, ce poartă o haină militară neagră de lână, o jachetă albastră, pantaloni albi și o pălărie neagră,” und der ein hackl am arm tregt (Loserth, Anabaptismus, 504; Mecenseffy, Österreich, III, 37, #26), sau… und der ein harkl am arm treget (Hans Fischer, Jakob Huter: Leben, Froemmigkeit, Briefe, Newton, KS, 1956, 28) o expresie care ar putea fi interpretată în mai multe feluri, și anume că ar fi avut un semn din naștere pe brațul său sau că purta o armă de foc sau o altă armă. O sursă specifică…so ein Püchsen tragen soll,”… care se spune că ar purta o armă(de foc)” (Fischer, 29).

Vezi Johann Loserth, ”Hutter, Jakob,” ME, II, 851-854; Mecenseffy, Österreich, II, 238, 263-265, 278; Beck, 84; Williams, Radical Reformation, 418-419; Leonard Gross, ”Jakob Hutter,” Goertz, ed., Profiles, 158-167; Fischer, Jakob Huter; Allgemeine Deutsche Biographie (56 Vol., Leipzig, 1875-1910), XIII, 460, care dă greșit locul de naștere al lui Hutter ca și Welsberg. Despre Michael Gaismair, vezi Josef Macek, Der Tiroler Bauernkrieg und Michael Gaismair (Berlin, 1965); Walter Klaassen, Michael Gaismair, Revolutionary and Reformer (Leiden, 1978); despre Gaismair și Jakob Hutter, vezi Aldo Stella, Genesi del comunismo evangelico hutterita: Storiografia e nuove interpretazioni, re-tipărire a L`uomo e la storia: Studi storici in onore di Massimo Petrocchi (Roma, 1983), 207-228.

2 Böhmisch Krumau (Český Krumlov) în sudul Boemiei, vezi Zeman, Topography, #68; ME, I, 382c, ”Bohemia”; Beck 86-87.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s