”Dracul …a atacat la locul critic, adică, la bătrânii bisericii.” Cronica fraților hutteriți. (42)

     Ei erau cam optzeci sau nouăzeci de persoane, printre ei Hans Amon,1 Leonhard Lanzenstiel 2 și Christoph Gschäl. Toți aceștia au rămas în biserica din Austerlitz, cu excepția servitorului lor, Hans Fasser, care s-a întors în Boemia, făcând să pară că are un motiv pentru aceasta. Dar a fost prins în rușinoasă fornicație și a fost mai târziu disciplinat cu severitate de către biserică, exclus3 și dat dracului.

     Mai târziu, din moment ce nu era niciun loc disponibil în Tirol din pricina opresiunii excesive, Jakob Hutter, cu Simon Schützinger, a trimis oamenii la biserica din Austerlitz. A trimis un slujitor al Cuvântului, Georg Zaunring după nume, împreună cu ei, și după aceasta a trimis grupuri mici, unul după celălalt cu tot ceea ce dețineau pentru a trăi în comunitate cu credincioșii.

      În această vreme, un om numit Wilhelm Reublin a venit la Austerlitz, pretinzând că este un învățător sau slujitor, dar din moment ce nu se cunoștea nimic despre el, nu i-a fost îngăduit să învețe.4

        Între timp, dracul care stă la pândă lângă casa Domnului ca un leu ce rage, căutând fiecare oportunitate de a provoca diviziuni, distruge unitatea de suflet și a călca în picioare ceea ce Dumnezeu dă – a atacat la locul critic, adică, la bătrânii bisericii, care au fost responsabili pentru întreaga viață a oamenilor, cum depune mărturie devotata Iudita în cartea ei.

      Atunci, ei nu aveau vreun loc în care toți să se întâlnească și să asculte învățătura, deoarece era iarnă și era foarte frig. Prin urmare, au hotărât să țină întâlnirile în trei locuri, iar pentru fiecare loc în parte un anume slujitor a fost numit să predice, sfătuiască și să-și aline micuța turmă.

      Învățăturile lor difereau, oricum. Unul îi învăța asta, iar altul îi învăța ceva diferit. Unul dintre ei declara printre altele că Hristos a fost un cetățean al Capernaumului și prin urmare ca cetățeni era permis să faci treburi civile și să juri. În afara de aceasta, Jakob Wiedemann le-a spus mai multor surori tinere că dacă nu îi vor urma sfaturile sale privitoare la măritiș, el va trebui să dea neveste păgâne fraților. El și câțiva din asistenții săi a alertat surorile prin întrebări ciudate și le-a dat texte de-nvățat. Acelea care își aminteau textele, răspunzând cu claritate la întrebări erau puse la mare cinste, dar surorile simple și fără pretenții, deși credincioase și devotate, erau ridiculizate și făcute de rușine.

      Cum erau atât de mulți oameni, iar numărul lor sporea zilnic, nu puteau cu toții să trăiască într-o casă. Unii dintre slujitori, care învățaseră mai mult de o limbă – Franz Intzinger, Jakob Mändel, printre alții – au ajuns să aibă o părere prea bună despre ei și își dădeau unuia altuia mâncare și băutură, ceea ce nu era în regulă. Cum este știut în general, aroganța merge înaintea distrugerii, iar mândria înaintea unei căderi. În asentiment cu acestea, uni membrii care ”aveau grijă de ei înșiși” au plecat la piață să-și cumpere după preferințe, doar pentru ei. Toate aceste inadvertențe și mai mult, au fost semnalate de către cei care luptau împotriva avariției, iar aceasta a determinat destul de multe plângeri dinspre oameni. În special cei din Tirol s-au plâns de învățături, spunând că nu ofereau atâta alinare și nu erau atât de instructive ca cele ce fuseseră acasă. În mod similar, mai mulți se necăjeau și se plângeau despre disciplina bisericii și educația copiilor, spunând că în aceste și chestiunile legate de aceasta nu erau făcut îndeajuns de mult.

     Au raportat aceste lucruri slujitorului lor particular Georg Zaunring, care de asemenea, s-a tulburat foarte în legătură cu acestea și a început să discute acestea cu câțiva dintre ajutoarele sale și cu alți slujitori, care au fost toți de acord cu el, în special Burkhard [Braun] de Ofen, boemul David de Schweidnitz și Adam Schlegel.

1530

      Devreme în 1530 Wilhelm Reublin a început să citească destul de cu voce tare într-una din camerele sale. Când oamenii s-au adunat în jurul lui să îl asculte, el de asemenea le spunea din Scriptură, deși nu i-a fost dată autoritatea de a predica. Dumnezeu nu suportă dezordinea în biserica sa, așa că caută căi să o schimbe chiar și prin bărbați nemântuiți, așa după cum putem vedea în acest caz, precum și în altele.

1 Hans Amon, numit Tuchmacher(țesătorul de stofă), un nativ al Bavariei, a lucrat cu Jakob Hutter în Tirol între 1530 și 1534 și l-a succedat ca și păstor al bisericii de la Auspitz după moartea lui Hutter, 25 februarie, 1536. Amon a murit în 1542 la Schakwitz (Šakvice), Moravia; vezi dedesubt, pp. 213-214. Beck, 86-87.

2 Leonhard Lanzenstiel, de asemenea poreclit Seiler(frânghier), născut în Bavaria. El s-a alăturat mișcării Anabaptiste și a fost trimis în misiune la Meran pe valea Adige și de acolo în Elveția. Deși supravegheat îndeaproape, a reușit să își păcălească urmăritorii până când, într-o călătorie de misionariat din 1536, Lanzenstiel și Georg Fasser au fost capturați și întemnițați la Mödling (lângă Viena); vezi dedesubt, p. 153.

În 1539, Lanzenstiel a fost numit în serviciul Cuvântului, iar în 1542 i-a succedat lui Hans Amon ca și păstor al bisericii până la moartea sa din 1565, vezi dedesubt, pp. 186, 214, 385.

Pentru scrisorile lui din închisoare, scrise împreună cu Georg Fasser, vezi dedesubt, p. 153 n. 1. Lanzenstiel de asemenea a compilat ”Schuster-Ordnung” (Disciplina Ciubotarilor) din 1562. Vezi de asemenea ME, III, 292-294; Williams, Radical Reformation, 670-672; Friedmann, Schriften, 120-121;

3 Pentru înțelegerea cuvântului excludere, vezi Peter Riedemann, Confession of Faith: Account of Our Religion, Doctrine, and Faith (Rifton, NY, 1974), 131-133; Harold S. Bender, ”Excommunication, Procedure and grounds,” ME, II, 277-279.

4 Wilhelm Reublin(de asemenea Räbel, Röubli) a venit din Rottenburg pe râul Neckar, Germania. Vezi ME, IV, 304-307; Beck, 86, Williams, Radical Reformation, 419; Goertz, Profiles, 107-117.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s