”După aceasta, dragostea pentru adevăr fiind aprinsă, mai mulți au fost uciși în Tirol.” Cronica fraților hutteriți (40)

      Cam două sute de oameni (copiii nefiind incluși) din Nikolsburg și Pergen și zona din împrejur s-au adunat în afara orașului Nikolsburg. Din simpatie, un număr de oameni au venit din oraș să îi vadă și au plâns cu ei, dar alții au venit din oraș pentru a purta discuții în contradictoriu. Au pornit și au campat într-un sat pustiu dintre Dannowitz și Muschau și au stat acolo pentru o zi și pentru o noapte.1 S-au sfătuit împreună în Domnul din pricina nevoii și necazului lor și au numit slujitori ai treburilor curente: Franz Intzinger din Leoben în Stiria și Jakob Mändel, care a fost tezaurar al domnului de Liechtenstein la Nikolsburg, iar Thoman Arbeiter și Urban Bader îl ajutau.

     Apoi, acești oameni au întins o mantie în fața oamenilor și fiecare și-a depus posesiunile pe ea cu o inimă săritoare – fără a fi forțați- astfel încât cei nevoiași să fie susținuți în concordanță cu învățăturile profeților și apostolilor. Isa. 23:18; Fapte 2:44-45; 4:34-35; 5:1-11.

     Chiar când erau pe punctul de a pleca mai departe, domnul Leonhard de Liechtenstein a venit din Nikolsburg cu câțiva aghiotanți călare, i-a întrebat unde se duc și le-a spus că ar fi putut rămâne la Nikolsburg. Pe post de răspuns, ei i-au amintit de ce nu puteau rămâne. Cu certitudine că au rămas fermi pe poziții, dar doar în frică de Dumnezeu și de a lor conștiință, ce nu le-a permis lor să se înțeleagă cu frații lui (ai lui Leonhard) și învățăturile și felul de viețuire al predicatorilor săi. Mai mult, au spus, că considerau ca și necreștinesc că el și frații lui l-au amenințat pe staroste cu forța, căci, deși starostele a fost trimis de către o autoritate mai înaltă, Leonhard, provocat de către preoții săi, i-a rezistat.

     Apoi au desfăcut tabăra și au continuat drumul. Domnul Leonhard i-a însoțit până la Wisternitz, unde le-a luat ceva de băut și i-a lăsat să treacă fără să plătească taxă. După ce au trecut podul, au petrecut noaptea pe malul drept lângă vechiul templu, micuța mănăstire, și au servit și micul dejun acolo în dimineața următoare. Între timp, au încercat să găsească căruțe să își poată căra bolnavii și copiii. Au călătorit în aceeași zi până la Gross Niemtschitz lângă Nuslau (Nosislav). De acolo au trimis patru oameni la Austerlitz să ceară domnului locului să îi primească și să le ofere libertate a cultului.2 Au menționat mai multe aspecte ca și taxe de război și alte lucruri similare pe care datorită fricii de Dumnezeu nu se puteau supune acestora. Acești domni au fost de acord și doreau să îi accepte, spunând că și dacă erau o mie ca ei și i-ar fi luat pe toți înăuntru. Au trimis trei căruțe în întâmpinarea lor ca să călătorească mai comod.

     Când au ajuns lângă orașul Austerlitz, domnii le-au dat suprafața unei ferme arse ca să trăiască acolo, unde au și trăit pentru trei săptămâni.

    În tot acest timp, următorii domni i-au vizitat: Domnul Jan, domnul Václav, domnul Oldřich și domnul Petr, domnii din Kounice de la Austerlitz, care le-au arătat multe amabilități. Orășenii erau, de asemenea, foarte de ajutor și au întrebat frații dacă intenționau să construiască case.

     La cererea fraților, permisiunea le-a fost acordată pentru a construi în piața olarilor. Domnii le-au furnizat lemnul de care aveau nevoie și în plus, i-au eliberat de chirie, taxe și muncă obligatorie, 3 și alte obligații pentru șase ani. Toate acestea au fost acceptate cu recunoștință de către frați ca și o binecuvântare de la Dumnezeu.

     Numărul membrilor bisericii crescând, zelul și mila divină i-a împins să trimită frați în alte țări, în special în Tirol.

1529

      După cum am mai menționat, Georg Blaurock, unul dintre primii trei, a părăsit Elveția împreună cu alt frate predicând Evanghelia în Tirol. Pentru a înflori pentru Domnul prin darurile date de El și pentru a aduce salvare multora, cei doi frați au călătorit în zona Gufidaun, unde au fost luați prizonieri și uciși, după cum a fost relatat mai sus.

     După aceasta, dragostea pentru adevăr fiind aprinsă, mai mulți au fost uciși în Tirol, oferind mărturie, în special în următoarele locuri: în districtul Gufidaun și la Klausen, Brixen, Sterzing, Bozen, Neumarkt, Kaltern, Terlan pe Kuntersweg; similar pe valea Innului, la Steinach, Imst, Petersberg, Stams, Innsbruck, Hall, Schwaz, Rattenberg, Kufstein și Kitzbühel. În aceste locuri un număr mare de credincioși au dat mărturie cu neatârnare adevărului cu sângele lor, fiind uciși cu foc, apă și cu sabia. În ciuda tuturor acestor suferințe, oamenii lui Dumnezeu creșteau pe zi ce trece.

1 Satul era Bogenitz (Purkmanice), părăsit încă din 1450.

Dannowitz (Dunajovice), un oraș comercial, în 1528 proprietatea abației Kanitz (Himmelsrose) a cărui staroste, Martin Göschl, locuia pe vremea aceea cu Anabaptiștii la Nikolsburg. În 1574, Dannowitz aparținea de conții von Thurn. Zeman, Topography, #30; Beck, 74. Cât despre Muschau (Mušov), vezi dedesubt, p.368 n.2.

2 Austerlitz (Slavkov, originar Nova Sedes, la aproximativ 12 mile est de Brno) exista deja în secolul al 13-lea. În secolul al 16-lea, Austerlitz a devenit proprietate a domniilor de Kounice.Frații Jan, Václav, Petr și Oldřich de Kounice, cu toții susținători ai Reformei, erau proprietarii Austerlitz-ului, unde tatăl lor Oldřich a oferit adăpost ”Piccarzilor” (Frăția boemă) încă din 1511. ME, I, 192-193; Beck, 74-75; Zeman, Topography, #7. Cât despre numele ”Piccarzi”, vezi deasupra, p. 36 n. 3.

3 Muncă obligatorie (Germană: Robath sau Roboth, din slavonescul: robota=muncă) corvoada sau munca neplătită datorată de către un vasal feudal , feudalului. Aici, un sistem care a evoluat din mai timpuriul, și mai formalul, sistem feudal.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s