”…o credință mizerabilă și șubredă, construită pe nisip” Cronica fraților hutteriți (37)

      Pârcălabul s-a supus și i-a adus în fața curții, care nu dorea să facă condamnarea, din moment ce prizonierii erau reținuți pur și simplu pe chestiuni legate de credință. Nu exista nicio acuzație împotriva lor care să le garanteze moartea.

       Cum Dieta Imperială era în plen, contele palatin a adus în discuție întrebarea: ce ar trebui să facă cu anabaptiștii din închisoare? Cazul a fost dat celor patru inchizitori (așa cum erau numiți), care s-au adresat mandatului imperial, în care informație exhaustivă în legătură cu asemenea cazuri putea fi găsită. Constituția statua cu claritate că orice anabaptist adult, bărbat sau femeie, era executat prin foc, sabie sau prin alte căi, depinzând de persoană. Sub amenințarea unei pedepse severe, oricine care îi găsea trebuia să-i dea pe mâna curții în vederea acuzării și condamnării. Ei ar trebui judecați și tratați în acest fel și nu altcumva.

      După aceasta, frații și surorile întemnițate au fost aduși încă odată în fața curții, iar mandatul imperial le-a fost citit. Din moment ce au refuzat să se dezică, au fost condamnați la moarte fără vreo altă audiere, doar pe baza mandatului. Bărbații vor fi uciși cu sabia, iar surorile vor fi înecate în iazul cailor.

     În timp ce încă erau în închisoare, o soră a venit să îi aline. I-a încurajat să fie neatârnați în Domnul și să accepte suferința privind la bucuria eternă ce va urma. Când a fost descoperită, și ea a fost întemnițată și mai târziu arsă până la moarte deoarece și-a alinat și întărit surorile. Ceilalți au fost înecați.

     În acest fel au încercat prigonitorii să stingă lumina adevărului, dar ea a strălucit cu și mai multă putere. Luau ca prizonieri femeie sau bărbat, slujitor sau fată tânără – oricine îmbrățișa credința și părăsea lumea și căile ei idolatre, într-o tentativă de a intimida oamenii. Cei încarcerați au răspuns cu cânt atât de plin de bucurie încât inamicii lor din afara temniței au ajuns să se teamă de ei mai mult decât se temeau ei însuși. Nu știau ce să facă cu ei, în special din moment ce au fost întemnițați doar din cauza credinței lor.

      Apoi, contele palatin a acționat pe baza mandatului imperial, iar la scurt timp mai mult de 350 de frați și surori au fost executați din cauza credinței lor. În special Dietrich von Schönberg, pârcălabul din Alzey, a avut mulți credincioși din oraș decapitați sau înecați. Mulți care au trăit la Alzey atunci și care mai târziu s-au alăturat bisericii relatau că credincioșii erau luați din orice casă care îi adăpostea și erau duși la locul de execuție ca oile la măcel. Niciunul nu s-a dezis, întâmpinând moartea cu bucurie. În timp ce frații și surorile erau executate sau înecate, aceeia care erau în așteptare cântau până când călăul îi lua și pe ei. Toți au fost neatârnați și fermi în credința pe care au primit-o de la Dumnezeu.

      Unii, în loc de a fii executați, au fost pedepsiți cu cruzime. Degetele lor le-au fost tăiate, frunțile lor marcate cu o cruce făcută cu fierul roșu sau alte lucruri teribile li s-au făcut. Însuși pârcălabul din Alzey a spus: ”Ce să fac? Cât de mult condamn și execut și din ce în ce mai mulți sunt.”

      Pârcălabul din Alzey, Dietrich, a fost pedepsit pentru marea lui vină în vărsarea sângelui nevinovat. Când îl vizita pe contele palatin în Heidelberg și era pe punctul de a lua masa cu el, deodată a căzut mort în timp ce stătea la masă.

      Una din ultimele execuții din orașul Bad Kreuznach a fost aceea a unui om pe nume Filip din Langenlonsheim.1 În timp ce era decapitat, oamenii au văzut călăul punându-și mâinile ca și cum ar alunga ceva din fața lui, dar nu au știut de ce. După aceea, oamenii au spus că o găină neagră i s-a lovit de față, deși doar el a văzut ce a fost. Unii spun că sângele a țâșnit din fața sa. Mai târziu era clar ceea ce a fost, deoarece nasul lui a putrezit complet. Așa l-a făcut Dumnezeu să sufere pentru sângele nevinovat cu care s-a pătat, iar acest accident a făcut oamenii să vadă răutatea ce se pusese împotriva credincioșilor. Relatări ale acestei execuții au venit de la mai mulți frați care s-au alăturat bisericii din orașe de pe Rin. Părinții lor fuseseră martori oculari la aceasta.

     Contele palatin a fost șocat, iar inima sa a fost mișcată de aceste două evenimente. În afară de aceasta, el a început să-și dea seama că victimele sale au fost nevinovate. Într-un final, deși cu întârziere și după multe incidente, a fost cuprins de o mare remușcare. Se presupune că a spus că executarea atâtor de mulți oameni l-a costat o sumă mare de bani, dar acum ar fi pregătit să cheltuiască aceeași sumă de bani dacă ar putea să anuleze ceea ce făcuse. Multe ar putea să fie scrise dacă toate aceste povești ar fi narate în detaliu. După aceea, execuțiile s-au oprit treptat, deși persecutările, expulzările și ostilitățile au continuat până și-n ziua de azi.

     În Palatinat, în aceea perioadă, toți cei care au renunțat la căile lor papistașe au fost executați. Câțiva ani mai târziu, prigonitorii însuși și-au schimbat punctul de vedere ei înșiși și au devenit luterani. Nu cu mult după, au părăsit credința luterană și au devenit zwinglieni. Câțiva ani după aceea, întreg palatinatul a devenit luteran din nou – toate acestea pur și simplu s-au petrecut pe fundațiile opiniei unui om și pe durata vieții sale – o credință mizerabilă și șubredă construită pe nisip și răspândită într-un mod bolnăvicios cu inconsistență. A fost la fel și în alte locuri: oamenii au trebuit să creadă ceea ce credea și principele. Pe scurt, nimic din aceasta nu era adevărata credință, construită pe o fundație stabilă. Ea era goală și ipocrită.

Cam pe vremea asta, un frate, pe nume Georg Baumann,2 a fost întemnițat la Bauschlet în Württemberg din cauza credinței sale.

1 Langenlonsheim, un sat de lângă Bad Kreuznach, sud-vest de Mainz, Germania. De asemenea, vezi ME, III, 289. Martyrs Mirror, 438. Beck, 31.

2 Despre Georg Baumann, vezi Martyrs Mirror, 438. Beck, 32-33.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s