Codină în loc de grâu, despre discursul mistic (carismatic)

”…Când va trece luna nouă, ca să vindem grâul, şi Sabatul ca să deschidem grânarele, să micşorăm efa şi să mărim siclul, şi să strâmbăm cumpăna ca să înşelăm? Apoi vom cumpăra pe cei nevoiaşi pe argint, şi pe sărac pe o pereche de încălţăminte, şi vom vinde codina în loc de grîu.” Amos 8:5-6

Scrie Amos despre cele 4 metode de a înșela:
a micșora efa (blestemata efă mică) ca să vinzi mai puțină marfă.
a mări siclul. Argintul se cântărea pe cumpănă după un etalon. Dacă se mărea ”etalonul” trebuia cântărit mai mult argint.
a strâmba cumpăna. O cumpănă trebuie să aibă brațe egale. Dacă unul e puțin mai scurt sau îndoit dă rezultate părtinitoare.
a vinde codină (resturi) ÎN LOC DE GRÂU.

Cât privește vestirea Cuvântului lui Dumnezeu, toate aceste metode se practică: efele minților se strâmtează, cuvintele se taxează (se mărește siclul), cumpătarea dispare și capetele oamenilor sunt umplute cu învățături de nimic, cu misticism carismatic care-i îndepărtează pe oameni de frica de Dumnezeu, de un cuget bun, de credință, de promisiunile, nădejdea și Planul lui Dumnezeu.

”Și acum Domnul să binecuvinteze pe fratele care ne va vorbi astăzi despre discursul mistic.”…ca să fiu în ton.
Discursul mistic pare a precumpăni în mesajele majorității vorbitorilor carismatici de astăzi. Îmi stă pe noptieră o carte: ”Madam Guyon” tipărită la o editură părut serioasă.
Consider că această carte este emblematică pentru a enunța caracterul discursului mistic: teoretizarea experimentului religios. Se urmărește modelarea unui comportament religios al cărei schelet este experimentul, trăirea mistică. Ca și cum din trăirea mistică ar rezulta tot restul de binecuvântări așteptate de Dumnezeu și dorite de oameni.

Cine a tipărit cartea ”Madam Guyon” se pare că nu a fost deranjat deloc de faptul că această Madam era catolică, avea părinte, confesor și măicuțe la care își raporta intensitatea trăirilor și experiențelor ei. Chiar această intensitate și o aparență logică în descrierea trăirilor par a da credibilitate metodei.

Eu chiar acest lucru doresc să-l desființez prin postarea de astăzi: metoda. Discursul mistic (carismatic) este o METODĂ. Discursul mistic micșorează efa, mărește siclul, strâmbă cumpăna și este CODINĂ, nu grâu.

Discursul mistic seamănă cu lozincile comuniste:
-vom face totul
-cu toată abnegația
-să mergem pe drumul acesta luminos
fiind totodată acompaniat de pretenția de simțire, o pretenție imposibil de testat și de verificat.

Discursul însă da, poate fi și testat și verificat. Și cu plăcere dat de gol, arătat cât este de lipsit de logică și de plan, cât este de aberant să i se acorde pretenția de revelație, noi avem un Dumnezeu mai deștept.

Pentru că aceasta este esența discursului mistic: o tâmpire religioasă, fuga de Cuvântul lui Dumnezeu, fuga de Plan, fuga de logică, fuga de responsabilitate și ascunderea neștiinței crease sub masca râvnei, ca studentul repetent care sare să șteargă tabla sau să ducă servieta profesorului. N-ajută! ”Dacă te-aș trece, m-ai disprețui” i-a spus un profesor unei studente nepregătite la examen.

Discursul mistic este o efă mică-mică, dă puțin, cu aerul că atâta trebuie, că asta e măsura.
Discursul mistic mărește siclul, cere mult, tot mai mult, zeciuiala fraților, salariu la pastor, investiții, construcții, etc.
Discursul mistic strâmbă cumpăna, o îndoaie, să dai mult și să iei puțin de tot.
Discursul mistic e CODINĂ. Codina e un termen derivat de la ”coadă”, s-a folosit cu referire la lâna de la coada oii și s-a extins să desemneze resturi, ce rămâne pe jos la vânturat, grâu amestecat cu pleavă, după ce umpli sacii cu grâu curat.

Discursul mistic e CODINĂ de învățătură. Nu rămâi cu nimic după un astfel de discurs, mintea nu se angajează la un proces de analiză și judecare nici a Cuvântului lui Dumnezeu (oglinda), nici a ta (cel din oglindă).

Discursul mistic (codina) este un model experiențial de abordare a Cuvântului lui Dumnezeu (o metodă), În discursul mistic ”analiza” pleacă de la axioma existenței experienței religioase și trece spre explicarea experienței într-un cadru simplist, lipsit de angajare logică și de posibilități de analiză și evaluare testate. Escrocii religioși iubesc discursul mistic. Dacă le ceri socoteală de lipsa de cunoaștere a Cuvântului lui Dumnezeu (cvasi-răspândită printre aceste cuvântătoare spirituale) vor sări cu metoda și-ți vor spune că experiența acoperă pretenția, ”simțirea mea tu n-o știi”, ”n-o poți testa”, ”n-o poți nega”, ”n-ai voie, nu te băga”, ”ce știi tu ce trăiesc eu?”…etc.

Grâul curat al învățăturii este un model, un model al cuvintelor, o schiță, un Plan: Planul lui Dumnezeu. Acest Plan a fost revelat gradual în Scripturi (Efeseni 3:5), noi suntem părtași grăsimii măslinului celui vechi (Israel) și trebuie să cunoaștem promisiunile făcute lui Avraam și seminței Lui. Noi suntem copii ai lui Dumnezeu ”ca Isaac” datorită unei făgăduințe și a credinței în acea făgăduință. Această credință presupune cunoașterea nu numai a făgăduinței cât și a tuturor amănuntelor contractului care cuprinde făgăduințele și a jurământului care l-a întărit. Apoi a Noului Contract la care primul face referire, la termenele de timp și de executare a cerințelor contractuale.

Aceasta înseamnă învățătură. Pentru o astfel de învățătură Apostolul Pavel a avut nevoie de 3 ani în Efes.

Aceasta este lipsa discursului mistic: învățătura, modelul biblic.

”Căci s-a făcut un cort” scrie la Evrei….și pornește explicația cu reprezentarea simbolică a cerului prin lucrurile din cort, cu jertfele care simbolizează rostirile noastre, cu hainele preoților ce reprezintă faptele drepte ale sfinților, cu tămâia ce reprezintă rugăciunea, etc.
Explicații, explicații, ”lucruri grele de lămurit pe care cei neștiutori și nestatornici le răstălmăcesc”, și vând codină….
Modelul simplist al discursului mistic consideră toate aceste efe al învățăturii prea mari pentru mințile voit strâmte ale ”clienților” lor și le micșorează, acest siclu al standardului modelului Cristic de smerenie în răsplată prea mic pentru pofta lor și îl măresc, această cumpănă prea echilibrată pentru câștigul lor și grâul curat al acestei învățături pagubă pentru negustori ca ei.

Religia de tip fast-food a trăirilor de prezențe și a inhalării de atmosfere este meniul cerut și propagat din păcate de toți acești șarlatani.

Boala e contagioasă. Duminica trecută a trebuit să stau la sfârșitul unei adunări câteva minute în picioare să cântăm o ”cântare” ..ca de obicei. Un obicei nou, introdus recent, fără logică și pe lângă plan. Ca și trupele de ”laudă și închinare” profesioniste,… acolo simțiri și prezențe!

Dumnezeu nu ne-a cerut să-L simțim, ci să-L credem.
Prin această CREDINȚĂ suntem mântuiți, iar credința înseamnă cuvânt, promisiune și Plan.

Anunțuri

4 Responses to Codină în loc de grâu, despre discursul mistic (carismatic)

  1. gabi t spune:

    Stiti ca Martin Luther a primit ajutor mult de la mistici si prin urmare a scris cartea Theologic Germanica . Charles Wesley a primit ajutor de la William Law care cred ca este cel mai mare mistic .
    Tozer a primit ajutor de la mistici. Si multi altii , problema este daca stii cat de departe poti ajunge cu acest misticism . Acesti pioneri ai credintei au stiut si sau oprit . Problema ca oamenii citesc de exemplu Maddame Guyon si vor sa fie ca si Madame Guyon. Scrierile lui Madame G ea descrie ca progresul crestin este ca si cum ai fii o picatura de apa si atunci cand ajungi in rau esti complet anihilat si nu mai exista individualitate. Si ma gandesc ca ei nu au cunoscut asa de bine diferenta dintre Duh si suflet de aceea au existat asa multe erori pe calea aceasta , ei chiar au avut multe experiente cu Dumnezeu si Madam G , si putem invata din ele .
    Dar trebuie sa recunoastem ca ei au trait intr-o perioada intunecata a istoriei, si nu au vazut clar multe lucruri pe care Domnul le-a descoperit noua astazi .

    Apreciază

    • vesteabună spune:

      Doar în ultimul timp am început să văd legătura dintre contrareformă și pietism/misticism. Am citit în cartea Basarabia de Ute Schmidt (despre coloniile germane din Basarabia) istoria lui Ignaz Lindl, (https://ro.wikipedia.org/wiki/Ignaz_Lindl) preot romano-catolic, iezuit,”convertit” la o mișcare pietistă și apoi ”mare misionar” de factură mistică în Basarabia. Citez: ”Lindl a introdus în comuna Sărata, în scurt timp de la fondarea ei, o rânduială bisericească strictă. Viața religioasă a fost intensificată și prin adunări private destinate rugăciunii. În predicile ținute sâmbăta și duminica, Lindl vorbea de cele mai multe ori despre necesitatea pocăinței, despre justificarea doar prin credință, despre așteptata pogorâre a Domnului, despre reînvierea evlavioșilor. Sărbătoarea o deschidea și o închidea un cor de cântăreți bine antrenați, raritate mare în coloniile germane din Basarabia de atunci, oferind întregului serviciu divin o fascinație extraordinară, impresionând îndeosebi numeroșii oaspeți veniți din alte părți. Teologia lui Lindl era inspirată din pietism, care s-a manifestat în Wurtemberg în mod deosebit.” pag 118
      Ei bine, studiind mai de mult contrareforma și alte date istorice, pot afirma cu destul de multă siguranță că acest Lindl a fost agent catolic, iezuit de soi, bine înfipt, care a condus oamenii prin confuzia mistică să se depărteze de Cuvântul lui Dumnezeu și să se apropie de experențiere. Mai târziu Lindl a părăsit mișcarea înființată de el și s-a alipit de nazarineni, o mișcare strâns lipită de Scriptură, înființată de Samuel Frohlich (https://vesteabuna.wordpress.com/2014/01/05/samuel-froehlich-si-nazarinenii/). Nu știu ce a făcut printre nazarineni, dar pot bănui: o mare confuzie mistică, accent pus pe fast, muzică și experiențe.

      Gabi, ultima ta frază despre ”perioada întunecată” și ”descoperiri de astăzi” îmi provoacă fiori, de unde ai scos-o, de la Witness Lee? Mie-mi sună a evoluționism teologic: (https://vesteabuna.wordpress.com/2012/09/09/evolutionism-teologic-teoriile-recastigarii/)

      Apreciază

      • Gabit spune:

        Chiar am sau am avut vreo doua carti de a lui W itness LEe in biblioteca si am scris cu carioca pe coperta erezie . Cred ca le-am aruncat la gunoi pana la urma .M-am referit ca a fost o perioada intunecata a istoriei in privinta faptului ca acei oameni au vazut putin sau de loc in ce priveste trupul ( Adunarea) . Si cred ca este bine daca ne trec fiori . Deoarece adevarul revelat inaintasilor nostri si implicit noua cu privire la adunare sau mireasa ne face mult mai responsabili . Si nu ca suntem mai speciali decat cei dinaintea noastra , dar acesta este felul lui de a-si pregati mireasa in aceste zile din urma.

        Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s