Fabrica morții (despre Auschwitz)

Am fost aici acum 40 de ani. Cu gândul, cu cititul. Eram copil când umbla prin sat ”Fabrica morții” o carte despre Auschwitz. ”Umbla” din familie în familie,…”ți-o dau pentru două zile”, ”mi-ai adus cartea?” până s-a făcut ferfeniță. Ferfeniță de groază erau și gândurile mele, cartea m-a marcat pe viață, n-am mai crezut în ”virtuțile” înnăscute ale omului, am realizat de mic că oamenii sunt capabili de lucruri oribile atât individual cât și în grup, dar mai ales în grup.
fabricamortii

Am mai citit apoi și alte cărți despre Auschwitz, dintre care una m-a marcat iarăși profund, dar eram deja matur: ”Mai e acesta oare un om?” de Primo Levi, un chimist evreu italian.

Ieri am ajuns și aici. N-am lăsat să ajungem mai bătrâni, să ne devină greu să facem cu mașina cei 700 de km până aici. Fiecare lucru are timpul său.
Înainte de Auschwitz, alaltăieri, am vizitat Cracovia, unde am zăbovit o seară întreagă în cartierul evreiesc Kazimierz.
Sinagoga Isaak era deschisă, taxa de intrare avea un preț evreiesc: 7 zloți. Zlotul polonez, șekelul evreiesc și leul românesc au cam aceiași valoare. Ne-am așezat, să stăm un pic, să ne pătrundă atmosfera, să ne și odihnim, umblasem mult. Peste tot texte în ebraică, din Tora, din Talmud. La un moment dat o turmă gălăgioasă de turiști intră de-a valma într-un vacarm grozav. Erau adolescenți. De toate culorile pielii, unii negri, Vorbeau o limbă ciudată. Unul blond, purta kipa.
S-au așezat până s-a umplut sinagoga. Gălăgia creștea. În față, un fel de profesor mai în vârstă încerca fără succes să calmeze turma. Ne-am prins, tineri turiști din Israel. Cracovia fusese capitala evreimii europene înainte de aliyah.
Am stat ascultând pe viu, într-o sinagogă, în limba lui Moise o cuvântare pe care n-am înțeles-o. Evident se încerca educarea pe viu a tinerei generații cu o istorie folositoare.
isaak
Că Cracovia e un oraș frumos, incontestabil, are cea mai mare piață centrală dintre orașele medievale din Europa și alte dulcegării turistice te inundă la tot pasul.
Dar…
…ieri am plecat spre Oswiecem-Auschwitz. Ne luasem bilete de intrare de pe net, de fapt un fel de înregistrare, căci intrarea peste tot e gratis, plătești doar parcarea 10 zloți. Control și măsuri antitero ca la aeroport la intrare, ne-am prins pe urmă de ce.
Peste tot începând de la intrare turiști evrei, majoritatea adolescenți, probabil aduși cu școala. În Cracovia nu purtau semne distinctive, în Auschwitz au înflorit, semne, steaguri pe ei sau tricouri albe cu steagul Israelului.
arbeit
      Auschwitz I, prima parte a muzeului, primul lagăr, cel mai vechi, mai mic, cu barăci etajate, cu mărturii ale unei istorii și mai ales ale unei alte geografii, geografia crimei, o altă Europă, un pământ îmbibat de sânge și groază, un sânge care va tot striga până la judecată. Iată în câte locuri au avut loc exterminări în masă, nu numai la Auschwitz, doar în cel de-al doilea război.
geografia

”Pământul pe care acum este necaz!” a fost versetul care mi-a sunat în memorie umblând.

Auschwitz II-Birekenau e locul groazei și al fiorii. Capătul vieții pentru un milion și jumătate de evrei. Crematorii imense și 175 de hectare cu sute de barăci. Dacă Auschwitz I e ”mic”, Auschwitz II e uriaș, acolo a fost de fapt Fabrica Morții.
Ne-a luat ore să călcăm cu pasul aleile rămase așa cum au fost atunci. Am mulțumit lui Dumnezeu că nu a plouat, când am ieșit de la Auschwitz I am luat de mâncare două zapiekanka fierbinți (5 zloți bucata) și am vizitat Auschwitz II (la 3 km) până la apus.
La Birkenau mai mulți turiști evrei, parcă numai ei erau.
evrei

Apunea soarele când ne-am apropiat de ieșire și de sub poarta principală se auzeau niște incantații. Evreii se rugau. Ca la sinagogă, bărbații deoparte, femeile de alta. Citeau și cântau cu voce înceată.
rugăciune

Una din cele mai cutremurătoare cărți despre Auschwitz a scris-o Roze Warmer, o credincioasă evreică din Piestany/Slovacia care a supraviețuit și a scris ”Călătoria în contra curentului”. (Am avut cartea în 1989, era rară, am multiplicat-o atunci (o să vă scriu povestea), un informator de la serviciu mi-a cerut-o insistent, i-am dat-o (habar n-aveam că-i informator, eu credeam că vrea să se pocăiască), probabil cartea a ajuns la securitate și am primit-o înapoi. Scria pe ea: ediția 1 un exemplar, poate asta m-a salvat. O am.)

Această femeie a ajuns să primescă în lagăr o Biblie și stătea pe priciurile acelea de scânduri ….
prici

și le citea celorlalte deținute evreice profețiile din Isaia cu privire la ele: ”Si atunci, in loc de miros placut, va fi putoare; in loc de brau, o funie; in loc de par incretit, un cap plesuv; in loc de mantie larga, un sac stramt; un semn de infierare, in loc de frumusete.” Isaia 3:24 Cartea a fost reeditată.

Vremurile s-au împlinit, ”Ierusalimul a fost călcat în picoare de neamuri până” s-a împlinit vremea neamurilor. Acum urmează iarăși vremea lor. Căci Dumnezeu poate să-i altoiască iarăși. Probabil Auschwitzul a fost cea mai amară cupă a mâniei despre care scrie Isaia și la cap 40:2 mulțimea de turiști tineri purtând cu mândrie steagul lor și vorbind în limba lui Avraam și a lui Moise fiind o mărturie despre vremurile bune care se apropie iată pentru ei.

Acum e vremea aproape: ”Mîngîiaţi, mîngîiaţi pe poporul Meu, zice Dumnezeul vostru.«Vorbiţi bine Ierusalimului, şi strigaţi-i că robia lui s-a sfîrşit, că nelegiuirea lui este ispăşită; căci a primit din mîna Domnului de două ori cît toate păcatele lui. Un glas strigă: „Pregătiţi în pustie calea Domnului, neteziţi în locurile uscate un drum pentru Dumnezeul nostru! Orice vale să fie înălţată, orice munte şi orice deal să fie plecate, coastele să se prefacă în cîmpii, şi strîmtorile în vîlcele! Atunci se va descoperi slava Domnului, şi în clipa aceea orice făptură o va vedea; căci gura Domnului a vorbit. Un glas zice: «Strigă!» – Şi eu am răspuns: «Ce să strig?» – «Orice făptură este ca iarba, şi toată strălucirea ei ca floarea de pe cîmp. Iarba se usucă, floarea cade, cînd suflă vîntul Domnului peste ea.“ În adevăr, poporul este ca iarba:  iarba se usucă, floarea cade; dar cuvîntul Dumnezeului nostru rămîne în veac. Suie-te pe un munte înalt, ca să vesteşti Sionului vestea cea bună; înalţă-ţi glasul cu putere, ca să vesteşti Ierusalimului vestea cea bună; înalţă-ţi glasul, nu te teme, şi spune cetăţilor lui Iuda: «Iată Dumnezeul vostru! Iată, Domnul Dumnezeu vine cu putere, şi porunceşte cu braţul Lui. Iată că plata este cu El, şi răsplătirile vin înaintea Lui. El Îşi va paşte turma ca un Păstor, va lua mieii în braţe, îi va duce la sînul Lui, şi va călăuzi blînd oile cari alăptează.“ Isaia 40

Chiar dacă la Auschwitz au fost tăiați ca iarba, vor înflori la înviere ca verdeața, procesul nu s-a încheiat la Nurnberg, va mai fi o judecată, toți acei evrei și toți oamenii vor învia.

Ei, evreii îl vor crede pe Mesia, vor plânge amarnic pentru El, la reîntoarcerea Lui:
Noi, neamurile, vremea noastră se încheie, să fim gata.
1967 a fost anul în care s-au împlinit prin recucerirea Ierusalimului exact cei 2300 de ani profețiți de Daniel. Cât va mai fi nu știm, o generație, zece? Nu știm exact, dar nu cred că mult.
Ne putem pregăti fiecare prin pocăință și credință în Dumnezeu și în Domnul Isus Hristos.

2 Responses to Fabrica morții (despre Auschwitz)

  1. vesteabună spune:

    N-am știut, dar acum am citit. Am intrat în Polonia pe 9 noiembrie, am ieșit pe 13. Mă va ajuta să țin minte, am ”sărbătorit” fără să vrem exact 77 de ani de la Noaptea de cristal, 9-13 noiembrie 1938. Primul pogrom de stat împotriva evreilor pe tot teritoriul Germaniei. Sute de oameni uciși, duși în lagăre, magazine devastate (de la oglinzile și vitrinele magazinelor se trage numele).
    https://ro.wikipedia.org/wiki/Noaptea_de_cristal

    Apreciază

  2. […] am fost în noiembrie la Auschwitz, în timp ce vizitam cuptoarele în care aproape sigur și consătenii noștri evrei și-au găsit […]

    Apreciază

Lasă un răspuns

