Doreau mai degrabă să moară decât să se dezică. Cronica fraților hutteriți (32)

     În total, peste șaptezeci de credincioși au fost executați la rug, înecați sau prin intermediul sabiei. Wolfgang Brandhuber cu credincioșie a ținut și predicat comuniunea creștinească: în biserică nimeni nu ar trebui să își stăpânească propriile venituri. Proprietatea săracului și a bogatului ar trebui distribuită de cineva ales de către biserică și tot ar trebui ținut la comun pentru a deservi gloria Domnului oricând și oriunde Dumnezeu va face acel lucru posibil.

     Și-a condus oamenii înspre respingerea splendorii lumești, imaginilor idolatre, vânzării și cumpărării, răzbunării și onorarea serviciului militar. Dar autoritățile ar trebui să fie ascultate în tot ceea ce nu i se opune lui Dumnezeu. A ținut adevăratul botez creștinesc și adevărata Cină a Domnului, respingând baptismul nou-născuților, missa și ale abominații antihristice, așa cum încă putem vedea în scrierile sale.

     Pe vremea aceasta, un slujitor al bisericii lui Dumnezeu numit Eucharius Binder și mai mulți alți credincioși au fost închiși într-o casă în zona Salzburg și li s-a dat foc. Biserica încă are o cântare de Eucharius Binder.1

     Daniel Kropf, un slujitor al adevărului a fost capturat împreună cu alți șase la Graz, în Stiria. El și doi frați au fost executați cu sabia. Cele patru surori au fost înecate. Au depus mărturie chiar cu viețile lor. Încă avem trei sau patru cântări scrise de acest Daniel, în afară de scrierile despre botez și alte chestiuni. 2

1530

   În anul 1530, Georg Grünwald a fost luat prizonier în Kufstein (pe Inn) din pricina adevărului divin. El era un cizmar și un slujitor de-al lui Dumnezeu, iar copiii săi, plini de zel pentru Dumnezeu. A fost condamnat la moarte și a fost ars, iar prin aceasta a depus mărturie cu bravură pentru învățătura Domnului chiar cu sângele său. Câteva zile mai târziu, un frate a fost executat la Kufstein din pricina adevărului divin. Fratele Peter Voit îi cunoștea și a fost de față când Grünwald a devenit un frate și a fost numit să facă acel serviciu. Această dată, Grünwald a scris vechea cântare, ” Vino tu la mine, își cheamă Dumnezeu propriul fiu.”3

1531

     În 1531, Walser Mair și încă doi au fost capturați la Wolfsberg, în Carintia. Au mărturisit cu neatârnare prin moarte și au fost executați cu sabia. Walser Mair își asigura un venit din legarea cărților și era și un slujitor de-al lui Dumnezeu. Un cântec pe care l-a scris încă există în biserică.

     În același an, fratele Martin Maler, un slujitor de-al Evangheliei și al Cuvântului lui Dumnezeu a fost întemnițat împreună cu alți șase la Schäbisch Gmünd pentru credința avută în adevărul divin. Au fost supuși unei mari presiuni, iar apoi le-a fost spus că dacă se vor dezice vor fi liberi să se întoarcă acasă la soțiile și copiii lor. Dar au răspuns cu un nu plin de bucurie. Doreau mai degrabă să moară decât să se dezică. După ce au stat în închisoare aproape un an, au fost condamnați la moarte. Au fost conduși înspre primărie, iar unele puncte din rechizitoriul adus împotriva lor le erau citite cu voce tare. Când primul punct a fost citit, fratele Wolfgang Esslinger a spus: ”Așa cum ne judecați voi astăzi, așa să vă judece și Dumnezeu când veți ajunge în fața sa, dar aceea va fi diferită, va fi o judecată eternă.”

      În timp ce al doilea punct era citit, fratele Bamberger a spus: ”Când vei ajunge să dai fața cu Dumnezeu, el te va judeca cu siguranță așa cum ne-ai judecat tu pe noi astăzi.”

     Când al treilea punct a fost citit, fratele Panj4 a spus: ”Vă mânjiți mâinile cu sângele nostru. Dumnezeu cu siguranță nu vi l-a oferit gratis, ci va trebui să plătiți cu vârf și-ndesat pentru el.”

     Când al patrulea punct a fost citit, fratele Melchior a spus: ”Vrem să depunem mărturie în această zi cu sângele nostru că adevărul este ceea ce apărăm.”

     Pe când al cincilea articol a fost citit, fratele Wolfgang Esslinger a vorbit din nou: ”Nu mai păcătuiți și vă căiți, iar Dumnezeu nu-și va mai aminti păcatele voastre.”

     Apoi, toți cei șapte au fost duși înspre locul de execuție sub escortă și cu bătaie de tobe. Fratele Martin Maler s-a încredințat Domnului, și toți cei șapte au făcut așa, rugându-l să le acorde o moarte binecuvântată și să aibă grijă în continuare de mieii săi. În timp ce au fost trecuți apa înspre luncă, băiatul morarului, care avea șaisprezece ani, le-a vorbit celor de față, spunând-le să nu mai păcătuiască și să se pocăiască, căci nu există o altă cale înspre rai decât prin Domnul nostru Isus Hristos, care a murit pe cruce ca să ne mântuiască.

1 Eucharius Binder, un tâmplar de meserie, a fost botezat de către Hans Hut lângă Coburg (Turingia, Germania), orașul nativ a lui Binder. Data corectă a morții lui Binder pare a fi 25 octombrie, 1527 (nu 1529), când el și 37 de credincioși au fost arestați și închiși într-o casă din Salzurg. Cei care i-au închis acolo au dat foc casei, iar toți cei 38 au ars. ME, I, 343; Beck, 57. Cântarea atribuită lui Binder, ”Wir dancken Gott von Hertzen” (Îi mulțumim lui Dumnezeu din inimile noastre), se află în Wackernagel, Kirchenlied, III, 488-489; vezi, de asemenea, Wolkan, Lieder, 10. Martyrs Mirror, 433, numește un Carius Prader, a cărui poveste este asemănătoare cu cea a lui Binder.

2 Daniel Kropf nu a fost executat până în 1534. ME, III, 249-250; Martyrs Mirror, 435, ”Kopf”; Beck, 115; Johann Loserth, ”Wiedertäufer in Steiermark,” Mittheilungen des historischen Vereins für Steiermark (Graz, 1894), XVII, 131-132. Trei din cântările lui Kropf sunt în LdHbr, 59-67: ”Das Himmelreich sich nahet” (Regatul ceresc se apropie) cu acrostihul ”Daniel Kropf”; ”Wer da christlich leben will” (Cine va duce o viață creștinească); ”Wohlauf, o Gott vom Himmel” (Ridică-te, oh, Dumnezeu din ceruri). A patra cântare pare să se fi pierdut.

3 Pentru acest cântec, ”Kommt her zu mir, spricht Gottes Sohn,” vezi LdHBr, 47; Wackernagel, Kirchenlied, III, 128-129; Wolkan, Lieder, 17. Despre Georg Grünwald, vezi, de asemenea, ME, II, 607; Martyrs Mirror, 438-439; Beck, 104-105; Loserth, Anabaptismus, 496.

4 De asemenea, numit ”Durere”. ME, IV, 106; Martyrs Mirror, 439.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: