Cronica fraților hutteriți (26) Hubmaier, Hut, Göschl, Jakob Wiedemann, Philip Jäger

S-au adunat cu toții la castelul din Nikolsburg pentru a stabili dacă să poarte și să folosească sabia și dacă să plătească taxe de război. Au discutat de asemenea și alte chestiuni, dar nu au putut ajunge la înțelegere comună și s-au despărțit dezbinați.

Dar Hans Hut a fost ținut prizonier în castelul Nikolsburg deoarece nu a fost de acord cu șeful său, Leonard von Liechtenstein de la abținerea folosirii sabiei. Unul din cei ce-i vroiau binele lui Hans Hut, îngrijorat cu privire la siguranța lui, a luat o plasă de prins iepuri și l-a coborât printr-o fereastră și peste zid în timpul nopții.

În ziua următoare, oamenii din oraș au protestat zgomotos împotriva Domniei Sale Leonhard și a oamenilor săi pentru că îl țineau pe Hut în castel cu forța. Baltazar Hubmaier a fost mutat pentru a vorbi public în arhondaric cu prietenii săi, deoarece mai devreme nu fuseseră în stare să se înțeleagă cu privire la sabie și la plătitul taxelor.

În tot acest timp mișcarea a crescut cu rapiditate, iar oamenii se adunau așa de mulți că Regele Ferdinand a fost informat. A răspuns prin a-l convoca pe Domnia Sa Leonhard von Liechtenstein (care trăia la Nikolsburg, fusese botezat și era numit frate) să apară înaintea sa în Viena împreună cu fratele său, Domnia Sa Hans și toți predicatorii lor. Și s-au supus. Imediat, Baltazar Hubmaier și soția sa au fost luați prizonieri și trimiși de la Viena la castelul Kreuzenstein.1

În închisoare, Hubmaier și-a amintit că s-a opus pe nedrept lui Hans Hut în anumite aspecte. Și-a dat seama că era vinovat pentru că alocat prea mult credit libertății lumești, în speță, stăvilirea sabiei. Acestea l-au mișcat să scrie la Nikolsburg, în particular tovarășului său de lucru, Martin, decan la Kanitz, 2, rugându-l și pe el și pe ceilalți să se schimbe în tot ceea ce nu era corect. A adăugat, ”Dacă Hans Hut ar fi aici acum, am fi în curând uniți.” Fratele Baltazar Hubmaier a fost luat din Kreuzenstein și dus înapoi la Viena pentru a fi interogat cu privire la mai multe chestiune de credință. Într-un final, a fost condamnat la moarte și ars și la scurt timp după aceasta, soția sa a fost înecată.3 Două cântece compuse de Baltazar Hubmaier sunt încă cunoscute în biserică, 4 în afara scrierilor care arată cu câtă putere a apărat botezul cel adevărat și s-a opus botezului nou-născuților cu dovezi din Sfânta Scriptură. Folosind aceeași metodă conștiincioasă a făcut lumină asupra Cinei Domnului în concordanță cu adevărul și a respins ca incorecte mesa idolatră, eroarea și înșelăciunea ei.

În acest timp, Martin (Göschl), decan la Kanitz, a fost convocat să apară în fața Regelui Ferdinand la Praga, în Boemia. Când și-a făcut apariția, a fost luat prizonier și trimis episcopului din Kremsier, Moravia, unde preoții l-au lăsat să flămânzească și să putrezească în temniță.

În tot acest timp, doi frați au venit la Nikolsburg dimprejurul râului Enns. Numele lor erau Jakob Wiedemann5 și Philip Jäger. Au auzit învățătura lui Hans Spittelmaier și au testat viața acolo pentru câteva săptămâni, dar și-au dat seama că acest grup avea lacune serioase la capitolul adevărata ordine a disciplinei frățești aflată în concordanță cu Cuvântul Domnului. Nu se puteau înțelege cu privire la purtarea sabiei și a folosirii ei, plătirea taxelor de război și alte chestiuni care se aflau în antiteză cu convingerile lor. Prin urmare, ei au admonestat grupul de la Nikolsburg cu privire la aceste abuzuri, pentru că ei nu erau în păstrarea vieții și învățăturii lui Hristos. Aceste probleme și zvonul că turcii mărșăluiau spre Viena au determinat bătrânii bisericii să țină o întâlnire la Pergen6 spre a discuta punctele menționate mai sus. Nu au fost în stare să ajungă la unanimitate și s-au despărțit în dezbinare, dezbinați în vederile lor ca în timpul lui Baltazar Hubmaier.

Drept rezultat, Jakob Wiedemann, Philip Jäger și alții s-au retras din grupul de la Nikolsburg. S-au întâlnit din când în când în diferite case și au primit pelerinii, oaspeții și străinii din alte țări și au început să trăiască în comunitate.

1 Castelul Kreuzenstein se află în Austria Inferioară, la nord de Korneuburg. A fost o închisoare de stat în 1527, dar acuma este o ruină.

2 Martin Göschl de Iglau, a intrat în mănăstirea Selan pe la 1500. În 1507 a devenit pastor la Iglau. În 1509, episcop de Olomouc. 1521, decan al Mănăstirii de călugărițe Himmelrose din Kanitz (Dolni Kounice), Moravia. Noua doctrină Luterană, introdusă în Iglau de către Paul Speratus, l-a atras mult timp pe Göschl, și până în 1525 el s-a alăturat Reformei. S-a însurat cu o călugăriță din conventul său și a fost eliberat din funcție. Göschl a jucat un rol de frunte în disputa din 1527 cu Hubmaier și Hans Hut. A fost arestat în 1528 și a fost torturat de șapte ori în închisoare în Praga, unde a murit uitat. ME, II, 546. Beck, 53-55. Zeman, Anabaptists and Czech Brethren, 179-193 și note de subsol extinse.

3 10 Martie 1528 este data acceptată în general ca data morții lui Hubmaier, iar 13 Martie, ceea a soției sale. Se căsătoriseră pe la 1525. Goertz, Profiles, 155.

4 Doar unul din cântecele lui Hubmaier se pare că a supraviețuit: ”Freut euch, freut euch, in dieser Zeit” (Bucurați-vă, bucurați-vă, în acest timp al nostru). Vezi LdHBr, 23-25. Pentru prima și ultima strofă din traducerea în engleză, vezi Moore, Portraits, 242.

5 Jakob Wiedemann, numit ”Jakob cel cu-n ochi,” a venit din Memmingen, Suabia. Până la 1527 era în cercuri Anabaptiste la Augsburg (unde s-a cunoscut cu Hans Schaffler) și la Strasburg de la 1530 la 1531, anul în care a fost exclus. Această cronică nu-l menționează pe Wiedemann după exodul de la Austerlitz (1530). Vezi mai jos, pp. 88-89. Și totuși Hyeronymus Käls (ars pe rug în Viena în 1536) scrie în scrisorile sale că Wiedemann a fost executat la Viena, în 1535 sau 1536, ”de dragul botezului”, deși judecătorul menționase acolo alte motive. ME, IV, 941. Beck, 50-51.

6 Pergen (perna), sat catolic vorbitor de limbă germană aflat la nord de Nikolsburg (Mikulov).

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: