Cronica fraților hutteriți (23) 1517-1532 Începuturile anabaptismului

1517-1532: Începuturile Anabaptismului

În al treizeci și doilea an al domniei împăratului Maximilian I, 1 Martin Luther a început să predea și să scrie la Wittenberg, în Saxonia, avertizând oamenii să aibă garda pusă împotriva unei asemenea colportări și altor șmecherii babiloniene. Papa l-a convocat la Roma. Dar în schimb, el și-a prezentat prezentat punctul său de vedere legatului papal la Dieta Imperială de la Augsburg. Când a văzut că nu primește vreun răspuns, s-a întors acasă, fiind sfătuit de cei care îi vroiau binele. Apoi Ulrich Zwingli în Zürich (Elveția) a început să ia cu asalt papalitatea.

În răstimpul acesta, împăratul Maximiliam a murit (12 Ianuarie 1519) și Carol al V-lea a devenit împărat. Zwingli a început să învețe și să scrie împotriva nesuferitului rău al Babilonului, târfa fără de rușine.

Acești doi, Luther și Zwingli au expus toată înșelătoria și ticăloșia papei și au expus-o luminei zilei așa cum ar pune tot la pământ cu trăsnete. Dar nu au pus nimic mai bun în loc. De când au început să se agațe de puterea telurică și să-și pună încrederea în ajutorul omenesc, au fost la fel de răi – ca cineva care vrea să repare un ibric vechi si doar face o gaură mai mare. Au lăsat în urma lor popoare fără rușine, pe care i-au învățat să păcătuiască. Ca să vorbesc în parabole, au spart cana din mâna papei, dar au păstrat cioburile pentru ei.

Și așa a trebuit să fie cum a spus Isus: ”Un om care nu este de încredere în lucruri mici, nu-i vor fi încredințate lucruri mari, iar ce i se pare că are îi va fi luat.”

Apoi curând, acești doi sus-numiți au câștigat mulți adepți. Aceștia acceptându-le învățăturile ca adevăr. Crezând că și-au găsit salvarea în Hristos, unii și-au dat viața pentru aceste învățături. Se poate vedea aceasta în cazul a doi tineri călugări, Johannes și Heinrich, care au fost arși la Brusseles (în Olanda) în 1523.2

A fost la fel cu Kaspar Tauber, un cetățean bogat al Vienei, Austria, care din cauza credinței sale a fost condamnat și ars de către cetățenii din același oraș în 1524.3

Au mai fost și alții, de care nu se știe mai nimic și îi numărăm ca binecuvântați, în concordanță cu învățătura lui Hristos, pentru că au suferit și au luptat o luptă bună. Dar pe cât de minunat a fost începutul, Luther și Zwingli și adepții lor s-au împărțit în curând în două tabere putrede din cauza sacramentelor și au arătat toate semnele unui nou Babel. Nu a existat vreo schimbare în viețile lor, doar laudă de sine și acel tip de cunoaștere care îi făcea să îi disprețuiască pe alții. Mâncatul cărnii, căsătoriile și detestarea papilor, călugărilor și a preoților (care, desigur, o meritau din plin). În acestea a constat serviciul lor adus lui Dumnezeu.

Luther și adepții săi predicau că corpul Domnului Isus se află în pâinea din Cina Domnului, iar prin ea, noi primim iertare pentru păcate. Zwingli și adepții săi predicau că Cina Domnului era o aducere aminte a salvării și milei lui Hristos și nu un sacrificiu pentru păcat, deoarece acela a fost oferit de către Hristos pe cruce.4

Amândoi botezau nou-născuții și respingeau adevăratul botez al lui Hristos, care la sigur aduce și crucea odată cu el. Oricum, ei îl criticau pe papă în alte chestiuni, dar l-au urmat în obiceiul botezării nou-născuților, preluând de la el drojdia care face să crească diferite feluri de răutate, chiar poarta către fals creștinism. Papa a avut atât de puțină bază scripturală pentru botezarea nou-născuților, cât pentru purgatoriu, mesă, venerarea sfinților, scrisorile de indulgență și restul.

Luther și Zwingli și-au apărat învățătura cu sabia, așa cum învățaseră de la anticrist, tatăl și șeful lor, știind bine că cavalerismul creștinesc nu se referă la carne, ci e măreț înaintea lui Dumnezeu, care distruge toate atacurile oamenilor. Prin urmare, credința nu poate fi forțată, ci este un cadou de la Dumnezeu. Hristos le spune discipolilor săi, ”Dacă orice om vrea să mă urmeze (notează: dacă orice om dorește să, vrea să), să se lepede de sine șă să ia crucea asupra sa.” El nu menționează sabia, pentru că aceasta nu are loc la cruce. Sabia și crucea sunt una pentru cealaltă ca Pilat și Hristos sau un lup și o oaie în țarc.

1 Maximilian I (1459- 1519) a fost împărat al Sfântului Imperiu Roman de Națiune Germanică din 1493. 1517 a fost al douăzeci și patrulea an al domniei sale.

2 Heinrich Voes și Johannes Esch au fost călugări de la o mănăstire Augustiniană din Antwerp, care a fost distrusă în 1522. Martiriul lor este descris în cântecul lui Martin Luther, ”Eyn newes Lied wir heben an” (Să cântăm o melodie nouă). Vezi Philipp Wackernagel, Das deutsche Kirchenlied von der ältesten Zeit bis zu Anfang des XVII. Jahrhunderts (Leipzig, 1870), III, 3-4.

Literatură referitoare la martiriul lor și la diversele unelte folosite la tortură pe atunci pot fi găsite în Josef Beck, Die Geschichts-Bücher der Wiedertäufer in Oesterreich-Ungarn, … 1526-1785 (Vienna, 1883; Nieuwkoop, 1967), 13 n. 1; Wolkan, Geschicht-Buch, 32 n.1; Zieglschmid, Chronik, 43 n. 1. De asemenea, vezi ME, IV, 232-234.

3 Un cântect despre Tauber, ”Nun hört, ich will euch singen ausz traurigklychem mut” (Ascultă acum cântectul pe care îl cânt cu o inimă mâhnită), este în Wackernagel, Kirchenlied, III, 436-438. De asemenea, vezi ME, IV, 684-685; Beck, 14; Thieleman J. Van Braght, The Bloody Theater or Martyrs Mirror of the Defenseless Christians (Scottdale, PA, 1982), 414; pentru bibliografie adițională în germană, vezi Zieglschmid, Chronik, 43 n. 2.

4 Pentru istoria mișcării Anabaptiste din Elveția, vezi Leland Harder, ed., The Sources of Swiss Anabaptism:The Grebel Letters and Related Documents (Scottdale, PA, 1985); George H. Williams, The Radical Reformation (Philadelphia, PA, 1962), și ediția revizuită și augmentată (până astăzi doar în spaniolă): La Reforma Radical, tradusă de către Antonio Alatorre (Mexico City, 1983). De asemenea, vezi Bibliografia. Pentru o listă de opere germane mai vechi despre anabaptismul elvețian, vezi, Zieglschmid, Chronik, 43, n. 1, sau Wolkan, Geschicht-Buch, 33 n.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: