Botezul pentru morți

din cartea ”Botezul creștin” de Christian Briem, GBV, 2013, pag 40-41

Ce înseamnă  ”botezați pentru cei morți”?
Unii comentatori au acceptat faptul că cei credincioși din Corint au căzut în greșeala de a crede că, dacă unii dintre ei mureau fără a fi botezați, puteau fi botezați alții pentru ei și că Pavel dorea astfel să lămurească părerea aceasta. Totuși, în cuvintele apostolului nu se găsește nici condamnare, nici aprobare. Dacă înțelegem versetele 20-28 ca fiind o paranteză, atunci vom vedea că apostolul face legătura cu versetul 19 și că versetul 18 explică versetul 29, în timp ce versetul 19 explică versetele 30-32. Știm deja că unii din Corint negau învierea. Apostolul argumentează deci în felul următor: dacă nu există o înviere a celor morți, atunci, într-adevăr, ”cei ce au adormit în Hristos sunt pierduți,….Altfel, ce vor face cei ce se botează pentru cei morți?” (1 Corinteni 15:18,29). Este ca și cum ar fi întrebat: ”Cine va păși în locul lor în prima linie și cine va înfrunta pericolul în fiecare ceas, precum soldații în război, dacă oricum morții nu înviează?”. Și ce sens ar mai fi avut ca Pavel să se fi luptat cu ”fiarele”, dacă morții nu înviează? Folosind expresiile ”a fi în fiecare oră în pericol” și ”a lupta”, el face aluzie la pericolele celor care, asemenea soldaților în luptă, și-au luat locul în prima linie în oștirea Domnului și luptă în lupta credinței.

Nimic mistic nu se află în cuvintele ”botezați pentru cei  morți”. Acest lucru semnifică pur și simplu că alții pășeau în locul celor care între timp adormiseră. Dar ceea ce ne interesează pe noi mai mult este: prin ce mijloc au luat ei locul celor care muriseră? Prin botez. Lucrul acesta subliniază semnificația botezului, așa cum am văzut mai înainte. Prin faptul că se botezau, ei intrau în mod public în cadrul creștinismului: erau botezați pentru cei (în locul celor) morți. Pe atunci creștinismul nu era încă o religie de stat, nu era încă degradat până la o formă goală și se vedea cum puterea întunecată a păgânilor se opunea. În acele zile, a te boteza însemna a lua locul unui luptător pentru adevărul lui Dumnezeu și a lua asupra ta toate pericolele care veneau implicit. În esență, același lucru înseamnă și astăzi. Ne-am gândit până acum și la acest aspect al botezului nostru?

Anunțuri

One Response to Botezul pentru morți

  1. Catalin spune:

    Har si pace de la Domnul nostru Isus Hristos.
    Eu interpretez versetul 29 prin prisma versetului 16. Daca Hristos nu a inviat atunci si botezul, care este si in numel Fiului, este un botez a celor morti, mori cu Hristos..si ramai asa, pentru ca Hristos nu a inviat.
    Pot fi multe interpretari al acestui verset, dar ca poti efectua un botez substituant pentru cei morti este o inselare periculoasa si manipulatorie. In felul acesta justifici un intreg aparat preotesc care „satisiface” nevoile tale spirituale. Un botez, o indulgenta iar la final o mantuire din condei si trimiterea la loc cu verdeata.
    Domnul sa toarne din intelepciunea Lui in noi ca sa pudem deosebi adevarul de inselare.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: