Dosarele de Urmărire Informativă ale lui Petre Popescu (”Sectantul”) din Gaujani, Vâlcea (1962-1989)

Un altfel de persecuție, s-ar putea numi ceea ce mii de creștini din țările din estul Europei au îndurat în perioada comunistă.
O persecuție ascunsă, permanentă a unei administrații care de ochii lumii exterioare trebuia să ”lucreze” fără să lase dovezi.
Pe vestici i-au păcălit timp de zeci de ani, dar n-au reușit să le înșele pe victime.

Un astfel de caz este prezentat aici. E un caz din multe sute sau mii de cazuri, un om care a rezistat să trăiască după conștiința lui: Petre Popescu, țăran din satul Găujani, Vâlcea.

Dosarele lui numără aproape 1000 de file, acoperă un interval de aproape 40 de ani și sunt o frescă a vremii de atunci, de acolo. E înregistrat un sat de oameni cu frământările lor, cu ambiții sau vise, cu dureri și slăbiciuni, un sat normal, dar văzut cu ochii ascunși ai ofițerilor ce au înregistrat faptele, acum după 53 de ani de la deschiderea primului dosar, explică multe și reînviază stări pe care cei de astăzi le-am uitat și doar așa ni le putem reaminti.

De ce?

Mă simt legat de caz prin faptul că în anii 80 ”trupa” de tineri cu care umblam prin țară, la ”întruniri” a poposit într-o zi în Găujani și o mare parte din prietenii mei au fost amendați și amenințați, urmăriți și intimidați apoi fiecare la ”locurile lor de muncă”. Aceste fapte apar în dosare văzute cu ochii securiștilor.
E un fel de datorie de cuget față de prietenii mei de atunci (securitatea ne dăduse un nume (frumos): ”Fiii Sionului” dar noi nu-l știam) mai ales pentru că în anul în care au fost amendați (parcă 1986) eu eram în armată și nu am suferit cu ei. Amenda a fost mare (1000 de lei de persoană) și au fost amendați toți cei prinși atunci în stația de autobuz. Șeful grupului nostru de tineri mi-a scris atunci detaliat povestea într-o scrisoare, dar că scrisorile au fost interceptate, asta dragii mei, nici mie nu mi-a trecut prin cap, nici lui și nici majorității dintre voi care citiți aceste istorii după 30 de ani. Dacă aveți 3-4 zile să citiți tot, probabil vă veți corecta părerea.

Petre Popescu a fost dovedit în tot dosarul ca un om drept care nu a putut fi nici speriat, nici șantajat, nici oprit, deși în jurul lui colcăia de informatori, mai ales în ultima parte a dosarelor.

Prima parte a documentelor (dați click pe imagine):
sectantul

A doua parte a documentelor (dați click pe imagine):

sectantul2

Lasă un răspuns

