Model, abatere, îndreptare…

Am fost în concediu și am citit. Printre altele am recitit capitole întregi din Didactica Magna a lui Comenius.
Cu răbdare, cu timp. (Ah…și n-am prea avut net, de aceea nici n-am prea scris pe-aici.)

Am observat anumite note marginale ale textului, note ce mi-au scăpat la prima lectură.

Tratarea de către Comenius a diferitelor chestiuni didactice urmează un tipar de acest tip:
1. Modelul, imitarea.
Câteva paragrafe sunt notate cu ”imitare”. Aceste paragrafe defineau chestiunea prin asemănări cu modele din creație sau din Cuvânt.

În orice încercare de învățare, Dumnezeu care este Învățătorul nostru, ne-a dat în creație și în Cuvânt multe pilde de urmat. Drept urmare prima etapă  unei învățări trebuie să fie afirmarea, definirea, modelul. Pentru aceasta avem pildele nenumărate ale creației lui Dumnezeu, pilde în înțelepciunea cărora vedem diferite fațete ale înțelepciunii lui Dumnezeu.

2. Abaterea
Apoi urmează unul sau mai multe paragrafe notate cu ”abatere”. Aceste paragrafe arată îndepărtarea oamenilor de model, de pildă. Definesc boala.

3. Îndreptarea
În final, ultimele paragrafe notate cu ”îndreptare” arată mijloacele de îndreptare, vindecarea, aducerea la starea conform modelului.

Definirea corectă a asemănării, a modelului trebuie să preceadă definirea abaterii sau a îndreptării. Mai întâi trebuie arătat cum este corect, apoi arătată abaterea de la  model și abia apoi corectarea abaterii, îndreptarea. Dacă nu se respectă această ordine, o adâncă confuzie se petrece în mințile celor ce se dorește a fi învățați.

Acum vreo 20 de ani discutam cu cineva chestiuni de credință. Un alt frate care ne-a auzit mi-a spus după aceea: ”frate, de ce argumentezi?” Cum adică! ”Noi avem de afirmat nu de argumentat” mi-a răspuns.
Apoi citind, citind am ajuns la o carte cu înțelesul unor termeni din Noul Testament. La ”kerygma=proclamare(propovăduire)” am înțeles că evanghelia trebuie proclamată așa cum este, trebuie mai întâi de toate afirmată și descrisă prin modele. Cât privește învățarea, procesul continuă cu arătarea abaterilor și cu îndreptarea lor.
E bună această rânduială a gândurilor minții pentru ca să nu fie învălmășeală în cap și pentru ca ideile să ne stea cuminți aliniate cu rânduială ca pe treptele cerurilor din rafturile minților noastre. Ca într-un fel de arsenal.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: