Putem înțelege Noul Testament fără să cunoaștem bine Vechiul Testament? Nu.

1.N-avem cum.

Ce ar putea cineva înțelege prin expresia: ”Mielul lui Dumnezeu”?
Sau ”jertfa de ispășire”? Sau ”sângele lui Cristos”? Sau răscumpărare?

2.Am mai scris aici că Vechiul Testament e scris ”pentru învățătura noastră”.
Ieri s-a ridicat la o adunare această întrebare. M-am gândit mai apoi: evreii au mâncat o ”mâncare duhovnicească”(mana), au băut o ”băutură duhovnicească”(apa din stâncă) pentru că ”beau dintr-o Stâncă duhovnicească și care venea după ei, și Stânca era Cristos”.
Acuma: mana, cu tot caracterul ei supranatural, în felul cum au primit-o era tot materie, apa chiar țâșnită miraculos, era tot apă, ei toți au murit  chiar după ce au mâncat și au băut această hrană și băutură ”duhovnicească”.

Deci nu era nimic miraculos, nimic să dea viață veșnică în aceste elemente, chiar dacă au fost primite miraculos.

3.Atunci în ce fel erau ”duhovnicești” mana și apa din stâncă? Era în ele ceva mistic, ceva ascuns în compoziția lor chimică care să le dea dreptul să fie numite: mâncare duhovnicească și băutură duhovnicească? Nicidecum.

Când Domnul Isus vorbește despre izvorul de apa din inima celui ce va crede în El, chiar dacă este un citat din Ieremia, (mult mai clarificat), se referea la ceva viitor (atunci), Duhul încă nu fusese dat, era o vorbire duhovnicească, avea în vedere lucrurile duhovnicești ce vor fi primite ulterior. Domnul Isus nu le vorbea deloc fără pildă. Ține de tainele Împărăției cerurilor.

Mâncarea(mana) era duhovnicească nu pentru că ei au devenit duhovnicești mâncând-o, ei au rămas tot cârtitori și îndărătnici, mâncarea era duhovnicească pentru că prin felul cum era primită, prin slujba de hrănire (fizică, repet, nimic mistic în mană) era un simbol al Pâinii care mai târziu s-a coborât din ceruri, un simbol al Domnului Isus. Duhovnicesc înseamnă că are în sine învățătură, tâlc, încă o înțelegere (”odată a vorbit Domnul și de două ori am auzit”).

4.Este scris că ”legea este duhovnicească”, (cine nu înțelege acest lucru se trezește că mâine ține sabatul și poimâine ajunge la ”evanghelia bucătăriei”) adică are o proiecție în viitor, a fost dată special pentru aceasta.

5.Odihna din Evrei 4 amintește de un alt fel de sabat, unul duhovnicesc, nu putem înțelege odihna lui Dumnezeu fără să citim detaliile sabatului carnal. Așa a vrut Tatăl să ne învețe, ne-a pus în carne mai întâi, apoi a turnat duhul în aceste cutii care se strică.
Tăierea împrejur a lui Cristos, învățarea ei a fost scopul pentru care s-a dat în vechime tăierea împrejur a cărnii, făcută cu ”cuțite de piatră”(stânca) întotdeauna și nu altfel niciodată.
Apropierea de Scaunul Harului nu poate fi înțeleasă fără cunoașterea în detaliu a apropierii Marelui Preot de Locul Preasfânt.
Ațintiți-vă privirile la Marele Preot al mărturisirii noastre” iarăși e imposibil de înțeles fără Scripturile în care Tatăl ne-a arătat prin istorii lungi pilde pentru învățarea noastră.

6.Nu putem înțelege Noul Testament fără să-l cunoaștem bine pe Vechiul. Domnul Isus n-a spus ”nu citiți!” ci ”n-ați citit?” sau ”vă rătăciți pentru că nu cunoașteți nici scripturile nici puterea lui Dumnezeu”. Dacă puterea lui Dumnezeu o putem (re)cunoaște prin Creație (puterea lui veșnică se vede lămurit în lucrurile făcute de El), Scripturile le putem cunoaște doar stăruind în învățarea lor. La Timotei vedem că sunt lăudate mama și bunica care l-au învățat din pruncie pe micuț Scripturile, nu au considerat că ”Duhul îl va învăța” când ”domnu’ va lucra la inima lui!”

7.Să fim atenți că înșelăciunile celui rău sunt subtile mai ales când vicleanul se împodobește cu mantie de lumină, asemănătoare luminii adevărate(”Învățătura este o Lumină”): Domnul Isus. Să învățăm temeinic Scripturile, sunt lucruri pe care ni le-a spus Domnul, iar la vremea potrivită Duhul ni le va aminti, că asta-I slujba Duhului.

8.Printre multele evanghelii false vândute pe tarabele din peștera de tâlhari unde escrocii lumii religioase își vând marfa, se găsește și această evanghelie numită ”Isus-transă”, Isus-io nu știu nimic din Biblie, Isus-fără Cuvânt. Este ambalată într-un evlavios ”litera omoară, frate!” (probabil voi explica într-un binecuvântat viitor această expresie care ține tot de cele două feluri de a înțelege legea: carnal și duhovnicesc) o evanghelie fără Cuvânt, fără cunoașterea Bibliei. Dacă Noul Testament este cunoscut cât-de-cât, Vechiul este ignorat chiar de mulți din  cei ce se cred ”pastori” și ”evangheliști”.

9.Libertate înseamnă și să le ocolești cu grijă tarabele.

2 Responses to Putem înțelege Noul Testament fără să cunoaștem bine Vechiul Testament? Nu.

  1. ioan_basa spune:

    Daca am avea ca resurse doar Invatatuile Domnului Isus Hristos si Invatatura Apostolica, acestea ne-ar fi deajuns pentru mantuirea noastra.

    Totusi Invataturile si profetiile Vechiului Testament sunt foarte importante pentru cei care vor sa aprofundeze si sa inteleaga Planul lui Dumnezeu de Mantuire la un nivel superior .

    As zice ca in bisericile noastre evanghelice, in ceea-ce priveste cercetarea Scripturilor, exista foarte mult formalism religios si exista un nivel acceptabil al mediocritatii teologice.
    Majoritatea credinciosilor se multumesc cu nivelul elementar de cunoastere si de cercetare a Scripturilor.
    Este adevarat ca niveul de cunoastere a Scripturilor nu confera mantuirea (ci mantuirea are la baza modul cum aplicam in viata noastra ceea-ce am ajums sa cunoastem din Cuvantul lui Dumnezeu si cum noi traim in Lumina Poruncilor Domnului Isus Hristos)…..dar libertatea in Hristos si certitudinea mantuirii o dobandim tocmai prin aceasta cunoastere a Sfintelor Scripturi.

    ioan basa rob si preot al lui Isus Hristos.

    Apreciază

    • vesteabună spune:

      Dragul meu
      De unde ai scos că doar Evangheliile și Epistolele ar fi sufieciente?
      De exemplu, fără să citești și să crezi cartea Geneza nu poți fi mântuit de darwinism.
      Explică-mi tu, doar din Noul testament fără a citi și a cita din Vechiul Testament cum poți înțelege expresia ”sângele lui Cristos ne curățește de orice păcat”?

      Ce înțelegi prin nivel acceptabil al mediocrității teologice?
      Cine acceptă? Dumnezeu? Mediocritatea?
      Acceptă oamenii? Dumnezeu ia în considerare sau condamnă ce acceptă oamenii după capul lor?
      În ”bisericile noastre da, dar în biserica Lui? E a Lui sau a noastră?

      Te declari preot Ioan Basa. Preot înseamnă cel ce aprinde focul.
      Prin afirmații ca asta: ”nivelul de cunoaștere a Scripturilor nu conferă mântuirea” tu stingi focul lui Dumnezeu în inimile oamenilor.
      Cel ce a aprins focul la care ar trebui să te încălzești și tu a lăsat scris: ”….Sfintele Scripturi …pot să-ți dea înțelepciunea care duce la mântuire”. Fără Cuvântul lui Cristos nu există mântuire așa cum fără cuțit (sabie) nu există jertfă. În lumina a ce te judeci pe tine, te condamni, te lepezi de tine, te mărturisești, te pocăiești, dacă nu în lumina Cuvântului? Îți vine așa ca o revelație un dor de-a fi ca Dumnezeu?! Eu cred că vine, dar acest dor trebuie neapărat să te facă să prinzi drag de Cuvânt, dacă nu trebuie văzut de unde vine.
      Că sunt mulți care zic că ”au pe Domnul în inimă” și-și fac cruci pe la icoane, plătind această industrie.
      Degetele trupului cu Domnul în minte fac altfel de fapte Ioan Basa.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: