Ieșirea din confortabila ignoranță

Alunecarea gândurilor mele spre acest subiect s-a făcut de aici, apoi am comentat acolo si după două zile de ”rumegare” aștern aceste gânduri.

se pierd singuri în ceea ce știu din fire”. Iuda 10

Mult timp m-a intrigat acest verset.  De ce ”în ceea ce știu”? Logic ar suna ”pentru că nu știu”.
După meditație și așteptare am concluzionat: ”cunoașterea devine o închisoare pentru  omul ce devine mulțumit cu cât știe și imun sau chiar agresiv față de ceea ce este dincolo de granițele cunoașterii lui”.  ”Să-l cunosc pe El” este lozinca apostolului, pentru că ”în El locuiește trupește toată plinătatea dumnezeirii”.
Setarea  oamenilor pe blazare, pe mulțumire cu cât cunosc despre Dumnezeu sau din Cristos a fost si este o lucrare a celui rău. Lucrare care trebuie stricată.
Setea și foamea sunt stări normale pentru copiii sănătoși. Doar bețivii  nu sunt flămânzi.
….dar mai bine să las pe altcineva să definească starea:

Citez larg de pe blogul Alexandrei:

….mai exista o cale de o cu totul alta culoare: aceea a celor care prefera sa nu fie deranjati. Adevarul ii doare, si ar prefera sa nu fie confruntati cu el.
E greu, e derutant si ar prefera sa nu fi aflat. Astfel, intorc armele catre mesager, si trag cu toata puterea si ochii inchisi: “E vina voastra ca ne spuneti! Noi preferam sa nu cunoastem. Acum stim adevarul si nu mai putem sa iubim! Ne doare si ne e greu. De ce nu ne -ati lasat fara sa stim?”
O astfel de atitudine este una a unui crestinism comod. Preferi sa ii iubim pe ceilalti asa cum ni se pare noua ca sunt.

Am comentat acolo:

Am dat des de aceasta atitudine, m-a dezarmat, n-am putut lupta impotriva ei. Acum imi revin sperantele. Boala a fost diagnosticata corect intr-o definitie clara si explicita. Chiar in doua cuvinte: confortul necunoasterii.
De azi dimineata de cand am citit m-am tot gandit la acest sindrom. Cu ce se poate trata? Cum sa-l faci pe om sa vrea vindecarea de boala care nu-l doare? Omul e ca beat, se simte bine, de ce sa fie deranjat, oare scopul nu este sa te simti bine?
Cineva l-a imbatat! Am scris aici cum:
https://vesteabuna.wordpress.com/2010/03/28/hranire-ori-imbatare/
Ebrietatea am descris-o aici:
https://vesteabuna.wordpress.com/2010/04/01/m-a-batut-dar-nu-simt-nimic/
Despre trezirea din ebrietate poate va fi cu Voia Domnului sa postez niste ganduri in curand
.”
………………………………
Adică acum, aici.

Cum putem ieși din confortul necunoașterii? Cum îl porți pe om, pe fratele tău, pe tine de la letargie la entuziasm, de la lâncezeală la înflăcărare? Prin avertismente de tip Ieremia? Am ascultat destui predicatori isterizați, al căror sonor a fost blocat pe maxim, cu intonație monoton-profetică, ca să mă îndoiesc de eficacitatea acestor metode. Am privit în Cuvântul lui Dumnezeu sa văd cum au fost scoși oamenii din apatie, din blazare, din leneveala îmbătării cu plăcere spre acțiunea energică a Duhului cel Viu într-o manifestare plină de entuzism a unei bucurii statornice. Până la moarte. Chiar prin închisoare. Cunosc multe cazuri în realitate, foarte multe. Am văzut câteva exemple în Scriptură, le voi enumera.
Am izolat Un Singur Factor Comun Veritabil, dar o sa-l evidențiez pe parcurs.

Exemplul I. Găsirea de către Iosia a cărții legii: Preotul Hilchia a găsit „o carte”. Logofătul Şafan i-a citit-o împăratului şi împăratul…2 Regi 22:11 ”Când a auzit împăratul cuvintele din cartea legii, şi-a sfâşiat hainele., 2 Regi 22:19 ”Pentru că ţi s-a mişcat inima, pentru că te-ai smerit înaintea Domnului când ai auzit ce am spus împotriva acestui loc şi împotriva locuitorilor lui, cari vor ajunge de spaimă şi de blestem, şi pentru că ţi-ai sfâşiat hainele, şi ai plâns înaintea Mea, şi Eu am auzit, – zice Domnul.

Exemplul II. Citirea legii la întoarcerea din robie. Neemia 8:1-6Când a venit luna a şaptea,… tot poporul s-a strâns ca un singur om pe locul deschis dinaintea porţii apelor. Au zis cărturarului Ezra să se ducă să ia cartea Legii lui Moise, dată de Domnul lui Israel. Şi preotul Ezra a adus Legea înaintea adunării, alcătuită din bărbaţi şi femei şi din toţi cei ce erau în stare s-o înţeleagă. Era întâia zi a lunii a şaptea. Ezra a citit în carte de dimineaţă până la amiază, pe locul deschis dinaintea porţii apelor, în faţa bărbaţilor şi femeilor şi în faţa celor ce erau în stare s-o înţeleagă. Tot poporul a fost cu luare aminte la cetirea cărţii Legii.”, Neemia 8:9 ”Căci tot poporul plângea când a auzit cuvintele Legii.

Exemplul III. Drumul spre Emaus. „Şi a început de la Moise, si de la toţi proorocii, si le-a tâlcuit, in toate Scripturile, ce era cu privire la El” , rezultatul a fost: ”Nu ne ardea inima în noi când ne vorbea pe drum şi ne deschidea Scripturile”?

ExemplulIV Crestinii din Bereea. ”Au primit Cuvântul cu toată râvna şi cercetau Scripturile în fiecare zi, ca să vadă dacă ce li se spunea este aşa.”

Exemplul V  Famenul etiopean. Citea din profetul Isaia. ”Filip a luat cuvântul, a început de la Scriptura aceasta, şi i-a propovăduit pe Isus.” dar apoi famenul isi vedea de drum plin de bucurie”

Mai sunt cazuri, dar ajung.

Înainte de concluzie trebuie să fac o paranteză. Explicația acestei bucurii o avem în I Petru 1:6-12 ”in care voi va bucurati mult….” iar versetul 12 dă explicația:  ” lor (profeților) le-a fost descoperit că nu pentru ei înșiși, ci pentru voi spuneau ei aceste lucruri pe care vi le-au vestit acum cei care v-au predicat evanghelia…..”. Lucrurile spuse de profeți au fost vestite de apostoli. ”Pe El îl predicăm noi.” zic apostolii, dar spun și că ”toți proorocii mărturisesc despre El”. Chiar Domnul spune că ”despre mine mărturisesc legea și proorocii. Noi trebuie să înțelegem prin acest ”mărturisesc”, nu doar o amintire sporadică a Domnului, ci o imagine de ansamblu, creată de cuvinte a Celui care este Cuvântul. Cristos-zugrăvit din Galateni nu însemană pictat cu pensula, ci descris prin cuvinte, cuvinte care aflăm din Petru că erau din Vechiul Testament.
Vechiul Testament ni-L prezintă pe Domnul Isus. Descrierea Lui produce bucurie, entuziasm, te scoate din apatie, din confortul necunoașterii.
Când îți întorci privirile spre El te luminezi de bucurie.” ”Descoperirea cuvintelor tale dă pricepere…
În drumul spre Emaus li ”
s-a făcut cunoscut la frângerea pâinii”.
Exemplele citate din scriptură au un factor comun: citirea cărții legii, frângerea Cuvântului, adică tâlcuirea lui duc la entuzism și iesire din letargie. Când înțelegem că de fapt Vechiul Testament este tabloul Domnului Isus, explicarea lui este de fapt ”
învățarea lui Cristos”.
Bucuria adevărată care vine de la Duhul Sfânt este semnul clar al trezirii și întoarcerii cuiva. Apatia este semnul beției.

6 Responses to Ieșirea din confortabila ignoranță

  1. alaxandra spune:

    Imi place cum ai dezvoltat ce incepusesi acum 2 zile, si imi place solutia gasita.

    Frumos. O idee de mica revolta (o samanta) impotriva apatiei – a dat la tine o frumoasa planta verde. Sa urmarim si ce fructe aduce.

    Apreciază

  2. vesteabuna spune:

    Dragul meu frate
    Cunoașterea lui Cristos era un deziderat chiar și pentru apostolul care avea atâta Har, fusese ridicat în al treilea cer, primise harul întregirii Cuvântului lui Dumnezeu. Oricât am cunoaște din Cristos, el rămâne Taina lui Dumnezeu, infinitatea înțelepciunii Lui. Infinitul nu poate fi nici definit, nici finit. Afirmațiile tale par restrictive, sugerează ideea că postarea mea ar conduce spre altceva decât spre cunoașterea Lui, induc acest dihotomism al sursei cunoștințelor: firești/duhovnicești cu verdictul aspru: ”comportamente respondente determinate/activate de cunoștințe firești”. Mă simt acuzat de comentul tău, că de ce eu folosesc arme(cunoștințe) firești? Îți răspund: am o cale bătucită a exemplului apostolului care a fost nevoit să vorbească celor firești cu ”lapte”, nu ca unor oameni duhovnicești. Eu aici văd Harul: să fii duhovnicesc dar să te cobori la nivelul de înțelegere al firescului, să-l ridici. Să te dai jos de pe dobitocul cunoștinței tale, să te oprești din călătoria gândurilor tale, să te apleci spre cel cu înțelepciunea rănită de tâlhari, disprețuită de clerici și să-i speli rănile conștiinței cu untdelemnul și vinul Cuvântului de sus. De nu, degeaba ne poartă dobitocul sarsanaua minții plină de untdelemn neturnat, de vin nedeșertat. Nu suntem mai buni ca popii ocolitori!
    Dacă ai avut vreme să citești până la capăt, (să observi că toate postările mele au ascuns miezul pe la sfârșit, în cuvinte nu întotdeauna clare, tocmai pentru ca plictisiții să abandoneze înainte și ”râmătorii” să schimbe ”balta” înainte de a da de mărgăritare), am scris în ultimele paragrafe descoperirea felului divin de naștere a bucuriei și entuziasmului. Mai citește odată. Consider Vechiul Testament CALEA LUI DUMNEZEU de trecere a minții omului de la firesc la spiritual, prin umbre și simboluri. Domnul vine pe CALEA JUDECAȚILOR SALE, vezi Isaia. O adevarată transformare a minții este făcută prin infuzarea cu Cuvânt tălmăcit. Tot Vechiul Testament este Cristos, portretul lui Cristos, greșesc, filmul lui Cristos, al dezbrăcării de noi și al îmbrăcării cu El. Sunt multe episoade în VT, diferite abordări, dar toate au aceeași unică înțelegere: ”îmbrăcați-vă cu Domnul Isus Cristos”. Dacă spre ajungerea la acest vizionar țel eu plec din Egipt, sau din Babilon, sau din Sodoma, dintre cărămizi și castraveți, dintre lanțuri sau păcate, nu ai dreptul să mă judeci, pentru că am fața îndreptată spre Ierusalim și spatele spre lucrurile acuzate. Numai har! Unde-i Catalin să te ajute? 🙂

    Apreciază

  3. DC spune:

    Ore ce diferenţă era între Nicodim şi alţi învăţători ai legii din Israel? „Ei vor să fie învăţători ai Legii, şi nu ştiu nici măcar ce spun, nici ce urmăresc.” (I Timotei 1:7). Oare ce diferenţă era între Iuda Iscarioteanu şi Ioan de pe vremea Domnului Isus? „Aceştia, dimpotrivă, batjocoresc ce nu cunosc şi se pierd singuri în ceea ce ştiu din fire, ca dobitoacele fără minte.” (Iuda: v. 10). Nu este o judecată cu doi judecători (eu si Cătălin) ci opinia unui credincios.

    Apreciază

  4. […] Oglinda Cuvântului lui Dumnezeu este un obiect evitat de cel turmentat. Explicațiile minții lui neagă realitatea, iluzoriul justificărilor cu care a fost sedat fac zadarnică orice încercare de a-l așeza în […]

    Apreciază

  5. […] Mai jos repostez un comentariu către unul din ”frații” MeI născuți mai dinainte  la tema de aici. […]

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: