Har, ritual, popa si templu

Intre Har si ritual este un conflict.  O mare diferenta, ca intre Windows XP si carcasa computerului sau mai exact ca intre Google Chrome si stalpul de pe strada care tine firele.
Administrarea harului se face cu masura credintei, credinta care vine in urma auzirii.
Harul este SOFT, este duh, este lucrare launtrica, se scrie cu cuvinte, se rosteste, se citeste, se aude, se gandeste , se mediteaza, se canta, se crede. Harul judeca, condamna, invata, bucura, impaca, curata duhul.
Pe har nu poti pune mana, e soft, e virtual, e duh. Harul a venit prin Domnul Isus si se transmite prin „rema”, prin rostire, se primeste prin auzire, se cuibareste in gand si rodeste inauntru
. Nu este  nimic tangibil in transmiterea Harului, vorbim doar de transmiterea Harului, caci roada credintei este imbelsugat de tangibila de multe ori.

RITUALUL se pretinde a fi mijlocul de transmitere a Harului. Este acel exercitiu fizic, de ex.  aplecare, impachetare, imbrobodire, imbracare, uniforma, miscari, tipic, repetare, etc care este executat de cineva asupra altcuiva sau asupra a mai multi prin care unul transmite si ceilalti primesc…har. Ritualul are ca mijloace de presupusa autoritate  in primul rand un om „calificat” care executa  anumite succesiuni de miscari insotite de obicei de obiecte si uniforme dedicate si in al doilea rand se folosesc cuvinte, dar nu cuvinte pentru a judeca, a condamna, a convinge sau a zidi, ci formule care se repeta mecanic fara putere si fara…har.

POPA este de obicei executantul ritualului, cel insarcinat cu insemne de autoritate, cu uniforma, cu cunoasterea ritualului si a formulelor. Are pretentia ca transmite har prin ritualul sau.

TEMPLUL este aproape obligatoriu pentru executarea ritualului, popa nu are unde sa se desfasoare fara templu.

Ritualul si templul sunt HARD, lucruri tangibile, Harul nu are nevoie de ele. Veti spune ca softul STA pe un hard. Hardul care tine Harul este o ureche auzitoare, o inima deschisa, o minte luminata, o constiinta curatata, iar hardul care transmite Harul sunt buzele, rodul buzelor care marturisesc Numele Lui, nu care executa ritualuri. Pentru ca „Harul si Adevarul au venit prin Isus Hristos”.

Imaginea, teatralul, spectacolul sunt inamicii Cuvantului. Are Wolfgang Zoller o carte bomba: „Cand imaginea suprima Cuvantul”. Am citit-o de cateva ori, m-a ars.
Ritualul si deci implicit popa cu templul lui focalizeaza atentia pe actiune, pe teatralitate, pe spectacol suprimand autoritatea Cuvantului, a Harului. Dragul meu, cerceteaza-te pe tine, ochiul inimii tale, nu cumva are in el barna ritualului, lemnul cu care daca vei zidi ceva, va arde? Sunt multe temple, multi popi si multe ritualuri, dar pentru cei care cred este Un singur templu: Adunarea slavita a celor care sunt scrisi in ceruri, templul Trupului Sau, un singur Popa, cel care a strabatut cerurile, Fiul Lui Dumnezeu si un singur ritual, singura jertfa prin care a facut curatirea pacatelor si impacarea noastra. Harul de a vedea aceste glorioase realitati ne tine departe de inselatoriile sarmanilor amagitori care dau sudoare ca sa castige ceea ce nu se obtine lucrand.

Harul este felurit…dar  am scris aici despre Harul Felurit! o poezie.

3 Responses to Har, ritual, popa si templu

  1. elisa spune:

    Nu este o poezie…este Har,multmim frumos Doamne pentru acest Har consistent si in inima patruns.
    Avem si noi cartea lui Zoller am citit-o acum cativa ani,o voi reciti ca m-ati amintit.
    Oare cati stiu ca teatralitatea,spectacolul omoara Cuvantul?dar de fapt de ce nu stiu cei care trebuie,este un lucru care se simte in duh.
    Cred ca satana stie mai bine decat omul ce-i poate face ca sa-i strice omului fundamnetul,precum fundatia la casa,daca nu este solul adecvat se prabuseste.

    Apreciază

  2. vesteabuna spune:

    Cartea lui Zoller m-a marcat, am citit-o de cateva ori. Teatralitatea este hrana pentru ochi, cuvantul simplu, dezbracat de teatralitate este hrana pentru urechi. De cele mai multe ori, ochiul biruie. Am scris despre asta:
    https://vesteabuna.wordpress.com/2008/09/13/la-pomul-cunostintei-o-poezie/

    Apreciază

  3. […] zidi, crescând prin ascultarea Cuvântului în Cel care este El însuși Cuvântul. Există o contradicție de origine și substanță între Cuvânt și ritual. Închinarea păgânilor către Dumnezeu este în întregime ritualică, repetitivă, mecanică, […]

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: