Adunarea din casa ta…de ce nu?

Acest articol realizat in doua parti a aparut in ziarul cotidian din
I-le Bermude „The Royal Gazette” (Gazeta Regala)

Un fenomen ascuns de o mare amploare, care este in continua crestere,
preschimba infatisarea Crestinismului din Vest si afecteaza in mod
profund felul in care Crestinii aleg sa-si practice
credinta.Dezamagiti de lipsa realitatilor Nou Testamentale, de
autaritatea abuziva, si de raspandirea apostaziei in cadrul unor
largi segmente ale Crestinatatii institutionalizate, mii de Crestini
din America, Australia, Canada, Noua Zeelanda si Marea Britanie , se
strang laolalta in case, pentru a studia Scripturile impreuna, pentru
a se ruga si impartasi Cina Domnului si experienta partasiei si
simplitatii Crestinismului din primul secol.

„Intr-adevar, in acest moment ne aflam in mijlocul primelor zile a
unei miscari suverane, foarte radicale facuta de Dumnezeu”, afirma
Nate Krupp, Autorul cartii „Simplul plan a lui Dumnezeu pentru
Biserica Sa” pe website-ul adunarii din casa lui, „Crestinismul
Radical”.

„Il vedem pe Dumnezeu facand lucruri incredibile: oamenii cu miile
parasesc biserica institutionala; ei sunt saturati sa reprezinte un
auditoriu, in loc de a fi un trup; pun sub semnul intrebarii din ce
in ce mai mult acei bani care sunt investiti in cladiri; sunt
saturati sa mai fie controlati si manipulati; ravnesc sa-si
foloseasca darurile pentru a-L sluji pe Dumnezeu si sa vada”preotia
tuturor credinciosilor”, in locul „clerului” si ravnesc sa vada Duhul
Sfant lasat in libera manifestare in loc de a fi totul controlat. In
zilele de azi, Dumnezeu ridica in mod suveran o miscare masiva ce
continua sa creasca din care fac parte oamenii ce au dorinta de a
trai precum primii crestini in Faptele Apostolilor.

Credinciosii intorc spatele tuturor programelor din biserici si se
intorc la dragostea dintai, la Isus.

Intr-un interviu recent realizat, Krupp sustine ca s-a dedicat el
insusi la o intoarcere catre Crestinismul radical in 1996 dupa o
perioada de serioasa meditare teologica.”Dupa o saptamana de
rugaciune si cautare in Scripturi pentru a afla daca Dumnezeu are un
plan cu Biserica Lui, am ajuns la cateva concluzii foarte radicale”,
explica Krupp. „Da, Dumnezeu are un plan pentru Biserica Lui.El isi
cheama poporul inapoi la Crestinismul fundamental al Noului
Testament.Incepand din anii ’80, am calatorit prin Statele Unite si
prin intreaga lume impartasind acest mesaj.”

Krupp defineste Crestinismul Radical al Noului Testament ca fiind o
miscare dinspre serviciile si programele dominate de cler, spre
adunari cu participare mutuala a credinciosilor, de la o
evanghelie `usor-credibila’ la o evanghelie a Imparatiei, a carei
chemare este pocainta si supunerea in fata lui Hristos ca Domn, de la
o conducere individuala la o pluralitate a slujirii in conducere, de
la o adunare in cladiri la o adunare in case. ” Nu cred in cladirile
ca si locuri sacre(sfinte) de inchinare, ca fiind un lucru Biblic”,
sustine Krupp. „Asta e parte din vechea administrare.Cand Isus a
venit a dat la o parte tot ceea ce era vechi.Noul Testament ne spune
ca noi, ca si popor al lui Dumnezeu, suntem acum Templul Duhului
Sfant.Isus a spus femeii la fantana, in Ioan 4 ca vremea va veni
atunci cand inchinarea in fata lui Dumnezeu nu va mai fi limitata sau
legata de un anume loc sacru (ex. Templul din Ierusalim).Intreg felul
nostru de a trai trebuie sa fie un act de inchinare.”

James D.G. Dunn, Profesor al Noului Testament la Universitatea din
Durham, scoate in evidenta incidentul care a condus la ruperea
ireconciliabila dintre Crestinatate si Iudaismul Templo-centrat la
mijlocul primului secol, in cartea sa Drumurile ce despart
Crestinismul si Iudaismul si Importanta lor in caracterul
Crestinatatii. ” Din cauza Templului, si nu a sustinerii legate de
lucrarea mesianica a lui Hristos, s-a provocat ostilitate impotriva
lui Stefan” explica Dunn. „Cand noua invatatura era directionata
impotriva Templului, au inceput sa apara semnale de avertizare.Marea
comunitate a Elenilor a investit prea mult in Templu, pentru a
permite orice fel de critica radicala la adresa cultului; mai mult,
cercul locuitorilor din Ierusalim, inclusiv marii preoti, depindeau
prea mult economic si politic de Templu precum si relatiile
religioase, ca ei sa poata ramane pasivi in astfel de circumstante”

Oricum ceea ce I-a infuriat cu adevarat pe conducatorii religiosi
evrei a fost afirmatia indrazneata a lui Stefan cum ca „Cel Prea
Inalt nu locuieste in temple facute de maini” (Fapte.7:48),explica
Dunn. „Adjectivul din greaca, ales aici, cheiropoieton, `facut de
maini’, este un cuvant oribil folosit in acest context. De ce? Pentru
ca acesta era cuvantul folosit de catre evreii elenisti in
condamnarea idolatriei.Acest cuvant folosit referitor la Templu a
generat cu siguranta valuri de soc in randurile auditoriului evreu :
ca prezenta lui Dumnezeu nu poate fi marginita sau reprezentata de
nici o entitate facuta cu mainile omului! Templul insusi un idol!

Templul era de o importanta majora pentru inchinarea si identitatea
iudaica.

Oricine ar scoate in evidenta aceste puncte de vedere, si-a asigurat
un auditoriu iudeu caruia ii este peste putinta sa asculte”

Jignit de mustrarea usturatoare a lui Stefan, Sinedriul l-a aruncat
afara din cetate si l-a condamnat la moartea cu pietre.

Care a fost reactia Crestinilor fata de concluziile radicale ale lui
Krupp, in special a celor referitoare la propaganda caselor-
biserici? „In general sunt destul de receptivi.Multi arata faptul ca
s-au gandit la ceva similar.Am intalnit chiar necrestini acceptand
ideea.Cea mai mare opunere vine din partea clerului, ” explica
Krupp „Unii reactioneaza din cauza nesigurantei.Exista acest
sentiment ca’ne parasiti si nu vom mai avea parte de zeciuieli, nu
vom mai putea realiza un buget”

Calvin Guy, fost Presedinte a Departamentului Misionar din cadrul
Seminarului Teologic Babtist din Sud, intr-un articol intitulat
Calatorie inspre Casa-Biserica: Controale ce limiteaza raspandirea
evanghelie, cu referire la diferentele subtile dintre practica Noului
Testament si si corespondenta contemporana, scrie : „Noi vorbim
despre cladirea bisericii cand mergem la biserica; ei vorbesc despre
o adunare de oameni care se intalnesc in casa cuiva.(v. Romani16.5,
1Cor16.19, Col.4.15 si Filp.2). Noi cheltuim si banii si energia in
risicarea si intretinerea unei cladiri, ei erau preocupati in
cheltuirea oricaror fonduri in dragoste pentru vaduve si
orfani.Caritatea nu era ceva accidental, fractional, procentual din
buget.Ea cuprindea intreg bugetul.” Krupp a observat in general doua
moduri in care Crestinii aleg sa se adune impreuna si sa-si practice
credinta. „Mii de oameni care si-au parasit biserica institutionala
se aduna pur si simplu in case cu familiile lor, doar tatal, mama, si
copiii in jurul capului care e Hristos. Apoi sunt altii care au iesit
si ei si s-au legat cu alte case din zona.Unele case-biserici sunt
plantate de biserica pe cand altele apar spontan.Miscarea este atat
de vasta incat nici macar nu incerc sa tin pasul cu ea,”, spune
el,. „Doar aruncati o privire la numarul bisericilor de casa de pe
websit-urile internetului. E ceva fenomenal!”

Jon Zens, autor al cele de-a patra publicatii, Cautand Impreuna, si
un om dedicat unei vieti bisericesti Nou Testamentale , a observat de
asemenea un exod in crestere a oamenilor din America dinspre biserici
institutionale : „Vad trei motive pentru care oamenii parasesc
biserica institutionala”, explica Zen,”Dupa ani de foamete in
biserica institutionala, ei pornesc sa gaseasca realitatile Noului
Testament.Oamenii studiaza in Bibliile lor si ajung sa perceapa o
imensa deosebire intre biserica Noului Testament si biserica
traditionala si de cele mai multe ori o parasesc dupa ce aceasta
trateaza cu indiferenta dorinta lor de schimbare”

Daca a existat vre-un succes al modelului traditional de-a lungul
secolelor, de ce sa ne deranjam cu o schimbare? „In timp ce acest
model al bisericii-cladire are un oarecare succes vizibil, exista
mult mai multe statistici ce nu pot fi negate ce arat realitatea ca
un astfel de succes este de scurta durata”, Raspunde
Zens.. „Divortul, sinuciderea, depresii nervoase, conflicte, etc se
gasesc din belsug in cadrul clerului.Media timpului de pastorire
(conducere) a Conventiei Baptiste Sudice este sub 18 luni. Tacticile
chemarilor `fortate’ s-au dovedit a produce `convertiti’ pe durata
scurta.In pofida unei evidente practice ce arata ca multe lucruri
sunt influentate de modelul traditional, singura iesire este `Ce ne
invata Noul Testament’? Daca vre-un model contrazice sau sufoca
exemplul Noului Testament, trebuie aruncat si dat de-o parte doar
pentru acest motiv.

Biserica primara nu a avut cler si nu a a vut cladiri sacre, si din
acest punct de vedere a fost total diferita de toate celelate
religii, inclusiv fata de iudaism.Raspandirea cladirilor de biserica
ce costa scump constituie un compromis fundamental la ceea ce Isus a
dorit sa construiasca, precum si adunarea credinciosilor in
locuri `neformale’, in case inchiriate.

Cu siguranta, autorii Noului Testament au avut o clara intelegere cu
privire la ceea ce inseamna cu adevarat `biserica”, intelegere care
este straina multor Crestini de astazi..

Ei s-au referit la poporul lui Dumnezeu ca si cladire (1Cor.3.9,
Efes.2.19-22) ,ca si Templul lui Dumnezeu (1Cor.3.16-17), ca si casa
lui Dumnezeu (1Tim.3.15, Evrei3.6, 10.21, 1Petru 2.17), ca si familia
lui Dumnezeu(Efes.2.19, Gal.6.10) ca si Trupul lui Hristos(Rom.12.4-
5, 1Cor.12.12, Ef.3.6, 5.23,30). Crestinii in Noul Testament nu
mergeau la biserica.Ei erau Biserica! Ei erau cladirea lui Dumnezeu!
Ei erau Templul lui Dumnezeu! Acelasi lucru il afirma in mod succint
Howard Snyder in Problema Burdufurilor Astazi, O cladire nu poate
fi `casa Domnului’, deoarece in legamantul cel nou acest titlu este
rezervat pentru oamenii ca biserica. Deci, daca biserica-cladire are
vre-o justificare, aceasta poate fi doar practica; un loc de
intalnire si exercitare a functiilor dupa cum e nevoie”

Intr-un articol intitulat Patru mari tragice deplasari in Biserica
Vizibila , 180-400 d.H., Zens scrie: „Unii afirma ca din moment ce
biserica primara se aduna in case, suntem obligati sa luam acest
exemplu.Consider ca ideea teologica esentiala a Noului Testamentin
aceasta privinta este ca sub Noul Legamant nu mai exista locuri
sfinte.Crestinatatea contemporana nu are nici macar o idee despre
aceasta. Imitand Vechiul Legamant, oamenii sunt inca indrumati sa
creada ca o cladire poate reprezenta Casa lui Dumnezeu..Credinciosii
sunt sunt liberi sa se intalneasca in oricare loc unde pot creste,
cultiva si atinge telul pus inaintea lor de Hristos.Problema astazi
este ca majoritatea structurilor bisericesti nici nu vestesc si nici
nu implinesc dorinta lui Hristos cu privire la Trupul Lui. Casele
sunt locuri neutre unde credinciosii se pot aduna iar biserica
primara s-a dezvoltat in primul si al doilea secol fara a fi necesara
ridicarea unor edificii.Totusi, raspunsul se afla nu in felul locului
de adunare ci in forma(schimbarea) pe care vietile lor dedicate, o ia
in timp ce se lupta si totodata se bucura de datoriile si privilegile
ce vin ca urmare a preotiei lor.

Christian Smith, in jurnalul Voci in pustie, dezvolta aceasta tema
mai departe. „Dumnezeu doreste ca biserica sa fie o comunitate de
credinciosi in care fiecare membru sa participe cu darul, talentul
sau abilitatea lui , astfel incat prin participarea si contributia
tuturor, nevoile comunitatii sa fie implinite.In alte cuvinte, ceea
ce noi ar trebui sa vedem in biserica noastra este `preotia
oamenilor’ si nu `preotia profesionistului’.Rolul clerului este in
principal centralizarea si profesionalizarea darurilor intregului
trup intr-o singura persoana.Problema este ca fara a tine seama de
ceea ce teologiile noastre ne spun despre stilul clerului, efectul
actual a activitatii clerului este un Trup schilod.Aceasta se
intampla nu pentru ca clerul a dorit-o (de obicei se doreste opusul)
ci pentru ca natura obiectiva a profesiunii ii transforma pe laici in
primitori pasivi”

Acest fapt este precizat in pasaje din Romani12.4-8, 1Cor12, si in 1
Cor14.26 care spun:

„Ce este deci de facut fratilor? Cand va strangeti, fiecare dintre
voi are un psalm, are o invatatura, are o vorbire intr-o limba, are o
descoperire, are o interpretare:toate sa fie facute spre zidire”

Preotia in Noul Testament nu este centrata pe un singur om ci include
fiecare persoana din `ecclesia’ ca si `o casa spirituala’, `semintie
aleasa’, preotie imparateasca’ (1Petru2.5,9), sub autoritatea lui
Hristos si indrumata de Duhul Sfant, manifestandu-si darul pentru o
zidire a intregului.

In volumul sau de succes, Istoria Bisericii Crestine, Philip Schaff
dateaza impartirea Crestinilor in clerici si laici in secolul al
treilea.

„In al treilea secol devenise un obicei, sa te adresezi cu titlu
de `preot’ unui slujitor Crestin in special unui episcop.In acelasi
fel, intreaga preotie, era numita `cler’, cu o dubla referinta, una
la autoritatea lor si alta la relatia lor deosebita cu Dumnezeu.Se
facea astfel deosebirea de Crestini sau laici.In cadrul bisericii
apostolice predicarea si invatarea nu era limitata o anumita clasa ci
fiecare convertit putea vesti evanghelia necredinciosilor si fiecare
crestin care avea un dar putea sa se roage si sa dea invatatura in
adunare.Noul Testament nu cunoaste nici o aristocratie sau nobilime
spirituala, ci cheama toti credinciosii `sfinti’ .De asemenea nu
recunoaste o preotie diferita care exclude oamenii care sa
mijloceasca intre Dumnezeu si laici..Recunoaste doar un singur Mare
Preot, Isus Hristos, vestind o preotie universala, precum si o
imparatie universala a tuturor credinciosilor” (v.1Petru2.5,9;
Ap.1.6, 5.10, 20.6). Conform celor afirmate de Zens,un numar de
biserici institutionalizate parasesc structurile ierarhice conduse
cler promovand `o preotie a tuturor credinciosilor’ pentru a face
cunoscut acest lucru.

„Acest fenomen a determinat deja bisericile traditionale sa
reconsidere functionalitatea structurilor lor.In ultimii 20 de ani,
exista un exces de carti care sustin prea putin clerul si pledeaza
pentru o preotie. Noua Infatisare a Bisericii a lui Larry Richards a
fost poate una dintre primele carti ce a captat atentia..Problema
Burdufurilor, a lui Howard Snyder a fost de asemenea un volum ce a
lasat urme.

Cateva biserici institutinalizate simt ca ceva nu e in ordine, astfel
ca in timpul saptamanii, se aduna in grupuri mici.

Un numar de abservatori sustin ca aceasta reintoarcere spre
simplitatea si intimtatea Crestinismului Noului Testament este o
parte din inregul plan a lui Dumnezeu in pregatirea Bisericii pentru
vremuri grele ce stau inainte.

Al Dager, intr-o recenta lucrare, Reflectorul Media, scrie: „cu toate
ca recunoastem ca exista biserici a caror conducere lucreaza cu inimi
de slujitor si duhuri dumnezeiesti, nu realizam ca marea majoritate a
bisericilor, se indreapta spre un singur sistem ecumenic mondial care
in final va fi singurul sanctionat de guvernele lumii. Acei care
rezista corectelor standarde politice a comunitatii religioase
mondiale vor fi , in cele din urma, fortati sa se conformeze ori
altfel vor pierde statutul prin care sunt scutiti de taxe.

Deoarece vremuri periculoase sunt asupra noastra, Biserica trebuie sa
inceapa sa priveasca din nou spre forma si rolul ai.Desi actualele
forme si roluri au ajutat pana la Reforma, ele se vor dovedi
nepotrivite, si in unele cazuri, chiar periculoase pentru binele
spiritual al Trupului lui Hristos.Asistam la inceputul formarii
Bisericii Subterane in America- o biserica care va invata de la frati
care au supravietuit in alte tari unde credinta a fost si inca este
persecutata.Daca noi cei din Vest credem ca vom putea scapa de
suferinta pe care fratii nostri au indurat-o de secole, doar pentru
ca consideram ca „astfel de lucruri nu se pot intampla in America”,
inseamna ca inchidem ochii in fata realitatii.Persecutia va veni
chiar din casele noastre si din bisericile noastre”

Din pacate, Zens atrage atentia asupra faptului ca cei care-si
urmeaza convingerile si parasesc biserica institutionalizata pentru a
trai o viata Nou Testamentala, „pot fi intelesi gresit de catre
prieteni si familie care vor reactiona intr-un mod negativ. Liderii
bisericii ii vor trata deseori cu dispret , etichetindu-
i `rebeli’.Biserica institutionalizata este o entitate ce
intimideaza..Daca o parasesti oamenii considera ca ai parasit pe
Hristos.Noi locuim in orasul Minnesota, care este foarte luteran si
oamenii ne privesc destul de ciudat”, spune el razand, „Daca vrei sa
demonstrezi oamenilor ca nu esti o secta rebuie sa fii non-sectar”

Este uimitor cum o practica a Noului Testament, este astazi defaimata
de Crestini, care reactioneaza mai mult din cauza fricii si a unui
simt de loialitate fata de traditie , decat dintr-o dedicare fata de
adevarul Biblic.

Crestinii din vremea Greco-Romana a primului secol, se adunau in case
iar scrisorile Noului Testament ale apostolului Pavel erau adresate
bisericilor din case.De fapt prima biserica de pe continentul
European se afla in orasul Filipi in casa Lidiei, o femeie de afaceri
de succes, din Tiatira.(Fapte16:15).Pavel, in epistolele sale catre
Crestinii din Roma, Corint, si Colose ii sfatuieste sa formeze
biserici in casele credinciosilor.(Romani16.3-5; 1Cor.16.19;
Col.4.15).

Cel mai des avertisment din Scriptura amintit „sa nu parasim
adunarile noastre”, avea uneori rolul de a mari sentimentul de vina a
celor care nu mai vedeau biserica „o cladire” ci „poporul lui
Dumnezeu”; in contextul sau, acest verset se refera la crestinii
evrei care se gandeau sa renunte la crestinism si sa se intoarca la
iudaism pentru a scapa de persecutie.Astfel ca autorul cartii catre
Evrei(evrei crestini), ii indemna sa nu inceteze sa se adune impreuna
in casele lor din moment ce primii crestini nu au avut biserici
special concepute pentru a se aduna .La fel cum Craig S.Keener scoate
in evidenta in Biblia cu comentarii auxiliare-Noul Testament,” In
primele trei secole ale bisericii, credinciosii se adunau in case mai
degraba decat in cladiri „.Acest lucru s-a schimbatin 312 d.H. cand
Imparatul Constantin a venit la putere si a institutionalizat
Crestinismul numindu-l religia de stat a Romei, convertind templele
pagane in biserici Crestine, folosind fondurile statului pentru a
sustine clerul.

Howard Snyder, in provocatoarea sa carte Reinnoire Radicala: Problema
Burdufurilor Astazi, propune ca Biserica sa adopte o eclesiologie
radicala a primului secol pentru a arata lumii mesajul transformator
al evangheliei.” O conceptie Biblica despre biserica va arata clar ca
biserica este esentiala evangheliei, deorece ea reprezinta trupul lui
Hristos”scrie Synder, „In acelasi timp este foarte clar faptul ca
institutiile si structurile omenesti nu reprezinta ele insele
Biserica; ele nu sunt locuri sacre.

Acestea sunt zile cand crestinii trebuie sa stie foarte clar ceea ce
biserica este si ce nu este ea.Atatia anticristi cati vor aparea in
zilele din urma , atatea biserici false vor murdari „peisajul”.
Biserica trebuie sa fie pregatita atat ca persoana cat si ca si
comunitate crestina, pentru lovitura persecutie si pentru ispita
anticristului.Sub amenintarea cu persecutie, viata in comunitate
devine mai dificila si mai esentiala, Precum si prioritatile
structurilor care sunt flexibile, mobile, greu de remarcat, si
necentrate”

Intrebat fiind daca aceasta miscare a Bisericii de casa nu este un
alt capriciu religios de care curand se vor dezgusta, Zens a
raspuns:”Nu, nu cred ca va reprezemta vreodata doar un simplu moft,
si aceasta pentru cateva motive.In primul rand, exista deja de un
timp indelungat.In Australia inca din1968.Evident, In China, America
Latina si in alte regiuni ale lumii, multi ani adunarile in case au
fost un etalon.

In al doilea rand, are o justificare si sustinere Nou Testamentala ,
astfel incat ar putea cu greu sa fie un simplu capriciu.Daca
persecutia porneste din America , modelul de adunare in case ar putea
deveni foarte repede comun. Din moment ce bisericile pentru a
functiona au nevoie de o supraveghere saptamanala imensa, astfel ca
peste noapte ar putea in mod virtual sa dispara.Cred ca este nevoie
de evenimente catastrofale pentru ca biserica sa realizeze ceea ce
este cu adevarat important in Imparatie. Daca aceasta se va intampla
atunci felul de traire in comuniune a credinciosilor se va schimba
foarte rapid.Atata timp cat belsugul exista , va exista doar
apropiere informala de biserica.Care este minoritatea sau
majoritatea, aceasta este greu de stiut.Preocuparea noastra trebuie
sa fie’cum Il putem urma pe Hristos in orice circumstanta a vietii’?
Ascultam invatatura Noului Testament sau nu? Un frate din adunarea
noastra a spus:”Modul in care noi formam o biserica nu este un mod
popular.Ci este nevoie de multa munca si dedicare”

„Miscarea adunarii nu are un caracter monolitic”, puncteaza Zens, „Nu
am idee unde va ajunge in urmatorii cinci ani.Dar de un lucru sunt
sigur: nici o miscare nu va prospera pe timp lung daca nu se bazeasca
si glorifica pe Isus Hristos, ascultand Cuvantul Sau.

8 Responses to Adunarea din casa ta…de ce nu?

  1. […] Lui? El nu prea umbla fara ucenici, si nu umbla nici astazi? Cum ar fi sa le faci loc in inima ta, in casa ta? “Gaius gazda mea si a intregii adunari, va saluta” …wow!…mai avea putere? […]

    Apreciază

  2. mihailandrei spune:

    Preotie „universala”?

    Pou uite ce spune biblia..

    „Luaţi Duh Sfânt, cărora le veţi ierta păcatele se vor ierta şi cărora le veţi ţine vor fi ţinute ” ( Ioan 20,22-23)

    „Oricate veti lega pe pamant, vor fi legate si in cer, si oricate veti dezlega pe pamant, vor fi dezlegate si in cer”.(Matei 18,18)

    Tu poti lega si dezlega ?

    Sau…”Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţii Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului.” (Iacob 5,14)

    Daca cineva este bolnav ,te poate chema pe tine?

    Apreciază

    • vesteabuna spune:

      Draga Mihail
      Mă rog Domnului să vezi pe Domnul Isus Cristos atunci când citești Cuvântul Lui. El este Cuvântul, nu ritualul. Promisiunea legării și dezlegării nu a fost dată doar unui grup de oameni special hirotonisiți pentru aceasta. Nu vei găsi în tot Noul testament nici o legătură între punerea mâinilor și o anumită rânduire de clerici. Legat de ”să cheme pe preoții Bisericii” ar fi bine să mergem la originalul grecesc: ”προσκαλεσάσθω τοὺς πρεσβυτέρους τῆς ἐκκλησίας” înseamnă ”să cheme pe bătrânii adunării”. Mă rog pentru tine. Har!

      Apreciază

  3. mihailandrei spune:

    Asa ,deci daca cineva se imbolnaveste trebuie sa cheme un „batran”?

    Dacă nu există preoţie ,atunci de ce le spune Hristos ucenicilor săi:

    „Cărora le veţi ierta păcatele vor fi iertate, cărora le veţi ţine, vor fi ţinute ”(Ioan 20.23) ???

    Acest verset te incomodeaza dar nu iti schimba versiunea de interpretare asupra bibliei. Pur si simplu vei ignora acest verset si vei alege sa dai mai multa importanta versetelor tale care iti sustin propia parere.

    Totusi, explicit spune ca apostoli au primit o putere speciala de a ierta pacatele oamenilor cu ajutorul Duhului Sfant.

    Poti ignora acest verset dar nu cred ca exista un singur cuvant scris in Biblie care sa fie in plus sau neimportant. Nu cred ca anumite versete sunt mai importante decat altele, daca doriti sa va construiti o propie doctrina ( sau a grupari din care faceti parte) sunteti liber dar nu uitati ca acesta este doar un exemplu de cum puteti schimba interpretarea Biblie dupa cum va convine .

    Cat despre „punerea mainii”,Sf Ap Pavel si Barnaba au intemeiat Biserici locale, preotii acestora au fost desemnati direct de către apostoli si hirotoniti prin punerea mâinilor.

    De aceea aceasta taină a hirotonirii preotilor, acest act sacerdotal, este asezata de Pavel alaturi de celelate mari mistere ale crestinismului:

    „A învăţăturii despre botezuri, despre –punerea mâinilor–, despre învierea morţilor şi despre judecata veşnică.” (Evrei 6.2)

    ” βαπτισμῶν διδαχῆς ἐπιθέσεώς τε– χειρῶν– ἀναστάσεώς τε νεκρῶν καὶ κρίματος αἰωνίου .” (Evrei 6.2)

    _______________

    „Din această pricină, îţi amintesc să aprinzi şi mai mult din nou Harul(harisma-χάρισμα) lui Dumnezeu, care este în tine,prin punerea mâinilor mele”.( 2 Tim. 1,6)

    ” δι᾽ ἣν αἰτίαν ἀναμιμνῄσκω σε ἀναζωπυρεῖν τὸ χάρισμα τοῦ θεοῦ ὅ ἐστιν ἐν σοὶ διὰ τῆς ἐπιθέσεως τῶν χειρῶν μου” ( 2 Tim. 1,6)

    Apostolii erau niste oameni alesi special si deosebiti de restul ucenicilor.

    De aici să vede clar că este vorba de un har special (harismă), care se dă prin punerea mâinilor preoţiei .

    Nu se poate pune problema unei harisme a „bătrâneţii” împărtăşită prin „punerea mâinilor”

    Apreciază

    • vesteabuna spune:

      Dragă Mihail
      Apreciez seriozitatea cercetării tale și îți răspund cu tot interesul ca și prin aceasta Gloria Domnului, revelată în Cuvântul Lui, să prevaleze.

      Domnul Isus S-a definit pe Sine ca fiind Cuvântul: Vechiul Testament + Întregirea acestui Cuvânt pe care au făcut-o scriitorii Noului T. Despre această întregire, completare scrie mult în Noul Testament, Cuvântul este arătat ca fiind ”fața Domnului”. Te rog citește 2 Corinteni capitolul 3 și observă felul în care Vechiul testament este arătat ca ”fața lui Moise” și apoi Noul testament ca fața Domnului, acel ”față în față”.
      Punerea mâinilor, citată de tine, este asociată în Scriptură cu acordarea de daruri speciale(harisme), ceea ce a fost un atribut al apostolilor, un semn al lor. Astăzi nu mai sunt apostoli, sau dacă unii se pretind, trebuie cercetați și dovediți mincinoși. Cei din Apocalipsa au făcut-o! Punerea mâinilor nu poate fi asociată cu impunerea de clerici, nu găsim o astfel de impunere în Scriptură. Bătrân înseamnă o vârstă, nu o funcție. Nicăieri nu găsim în Scriptură o continuitate sau o ierarhie a bătrânilor, decât dacă vederea ne este deformată de propriile optici. Vezi că textul citat de tine din Evrei 6, dacă este citat întreg, te acuză, sau acuză opinia ta legată de punerea mâinilor. Acolo, în Evrei 6, în context, suntem îndemnați să abandonăm învățăturile începătoare, (nu Botezul, ci) mai multele botezuri, să abandonăm învățătura despre punerea mâinilor, discuțiile despre cum va judeca Dumnezeu lumea(compară cu Romani 9:”mai degrabă cine ești tu omule?) și să mergem spre învățăturile care aparțim oamenilor maturi. Una din aceste învățături este cea care privește ”neprihănirea”(îndreptățirea) care se capătă prin credință.
      Îți doresc spor în cunoașterea tot mai adâncă a Domnului. Mă rog pentru tine.

      Apreciază

  4. mihailandrei spune:

    Poi si harisma data Sf Apostoli a disparut?

    Biblia te contrazice…

    Şi hirotonindu-le (χειροτονήσαντες )preoţi în fiecare biserică, rugându-se cu postiri, i-au încredinţat pe ei Domnului, în Care crezuseră“.(Fap .14,23)

    Cum este?

    AU hirotoint „batrani”?

    Crezi ca prin „batrani” a rezistat crestinismul?

    Sf Apostoli ne indeamna sa ascultam de preoti ,nu povesti cornilesciene cu batrani/bosorogi .

    “Tot aşa şi voi, fiilor duhovniceşti, supuneţi-vă preoţilor “ (I Petru 5, 5)

    Cerceteaza perioada persecutiilor ,primele sec ,martirii erau preoti si episcopi ,nu batrani!

    Episcopii au fost numiti si au urmat în mod direct apostolilor ,sunt urmasii de drept ai apostolilor,sunt cei care au hotarat forma Noului Testament(27 de carti canonice).

    „Drept aceea, luaţi aminte de voi înşivă şi de toată turma, întru care Duhul Sfânt v-a pus pe voi EPISCOPI (ἐπισκόπους), ca să păstraţi Biserica lui Dumnezeu…”. Fapte(20,28)

    Mai mult decât atât, ei au exercitat aceasta slujba în epoca în care nimic nu era mai periculos decât sa fi episcop crestin.

    Multi dintre episcopi L-au marturisit pe Hristos prin actul lor de martiraj.

    Concluzia este ca institutia episcopatului nu a fost o expresie a coruptiei bisericii, ci o continuare a traditiei apostolilor. Biserica episcoplilor = Biserica martirilor,nicidecum „biserica batranilor”.

    Este oare posibil ca aceiasi crestini din primele veacuri, care au fost gata sa mearga la moarte pentru a nu-si compromite credinta, sa distorsioneze continutul acestei importante slujiri în biserica?

    Oare cei care au luptat cu credinciosie împotriva ereziilor, pazind cu sfintenie învatatura cu privire la Sfânta Treime si Hristos s-au lasat sa alunece asa usor într-o redefinire nebiblica a preotiei?

    Apreciază

    • vesteabuna spune:

      Dragă Mihail
      Textul prezentat de tine:”χειροτονήσαντες δὲ αὐτοῖς κατ᾽ ἐκκλησίαν πρεσβυτέρους,” nu dă dreptul cuiva de a crede că acel eveniment a generat o succesiune apostolică. E imposibil de dovedit cu scriptura și anulează tot restul învățăturii Domnului. Punerea mâinilor ca practică este recomandat să fie părăsită de credincioși pe măsura maturizării lor, așa cum noi cei maturi nu mai folosim biberonul. Textul explicit este aici:”μὴ πάλιν θεμέλιον καταβαλλόμενοι μετανοίας ἀπὸ νεκρῶν ἔργων καὶ πίστεως ἐπὶ θεόν, βαπτισμῶν διδαχῆς ἐπιθέσεώς τε χειρῶν, ἀναστάσεώς τε νεκρῶν καὶ κρίματος αἰωνίου καὶ τοῦτο ποιήσομεν, ἐάνπερ ἐπιτρέπῃ ὁ θεός.”Evrei 6:1-2
      Cuvântul prezbiter înseamnă bătrân, nu preot, e chestie de traducere, traducerea termenului ca ”preot” sau netraducerea lui nu e fair-play. Existau și atunci și există și astăzi un soi de oameni, de tipul lui Diotref, oameni fără Duhul, care trăiau(și trăiesc) după poftele lor. Astfel de oameni, cu toată horotonisirea lor, sunt o rușine pentru orice biserică. Hirotonisirea nu sfințește pe nimeni. Duhul sfințește, prin pocăință din inimă(înnoirea minții). Entuziasmul dragostei tale pentru o religie sau alta nu ar trebui să te facă să atingi balanța cântarului adevărului Cuvintelor nici măcar cu un deget de gând. Să judecăm la rece lucrurile, ca cei din Bereea.
      Suntem chemați de Domnul să ne apropiem de El, nu de vre-un cler sau altul.

      Apreciază

  5. […] lucrarilor satanice. Multumim lui Dumnezeu ca asa a si fost din primele zile de dupa casatorie. Casa ne-a fost mereu plina de frati si surori, dornici de partasie in Cuvantul lui Dumnezeu. Familia H. si-a construit o casa cu etaj, la parter […]

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: